2007-03-17, 20:04
Medlem
Amors avatar
Uppskattar vi svenskar denna gigant tillräckligt mycket?

När man skulle rösta om vilken som var 1900-talets största operasångare vann han i allra flest länder. Han sågs alltså som större än såna som Caruso och Callas.

Har köpt en skiva med honom och bara njuter. Vilken innerlig röst!
Citera
2007-03-17, 20:07
Medlem
Harry_Hallers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
Uppskattar vi svenskar denna gigant tillräckligt mycket?

När man skulle rösta om vilken som var 1900-talets största operasångare vann han i allra flest länder. Han sågs alltså som större än såna som Caruso och Callas.

Har köpt en skiva med honom och bara njuter. Vilken innerlig röst!
Instämmer både i din beskrivning kring Jussi och skepsisen kring svenskarnas uppskattning.

I hans hemstad (nåja, nästintill åtminstone) Borlänge finns ett bra Jussi Björling-museum som jag besökte för några år sedan. Det rekommenderar jag fler till att göra.
Citera
2007-03-17, 20:08
Medlem
pentrys avatar
Nej vi uppskattar honom inte tillräckligt. Jussi Björling har all min resekt. Hans röst ger gåshud. Ta bara hans mästerliga "Till havs".
Citera
2007-03-17, 20:09
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_Haller
Instämmer både i din beskrivning kring Jussi och skepsisen kring svenskarnas uppskattning.

I hans hemstad (nåja, nästintill åtminstone) Borlänge finns ett bra Jussi Björling-museum som jag besökte för några år sedan. Det rekommenderar jag fler till att göra.
Det vill jag verkligen göra, jag har kommit att blivit väldigt fascinerad av denna man.
Citera
2007-03-17, 20:10
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pentry
Jussi Björling har all min resekt. Hans röst ger gåshud. Ta bara hans mästerliga "Till havs".
Något skönt med honom är att inte bara var en snobb som sjöng på de stora opera-husen. Utan han sjöng också många svenska folksånger på ett fint sett.
Citera
2007-03-17, 20:16
Medlem
Trumpeters avatar
Ingen jul är fulländad utan O helga natt sjungen av Jussi Björling. Då kommer verkligen julstämningen.
Citera
2007-03-17, 20:27
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Jussi Björling

Ett axplock av Jussi-'snuttar' finns att avnjuta här (Mp3).

Samt Jussi-videos (Real Player).

En numera avliden Folkparkchef anförtrodde mig för länge sen om ett Jussibesök anno dazumal. När ikonen anlände var han såpass berusad att man bar ut en fåtölj, placerade Jussi i densamma, och bar in ekipaget till scenen. Framträdandet skall ha varit lysande.
Citera
2007-03-17, 20:43
Medlem
pentrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja

En numera avliden Folkparkchef anförtrodde mig för länge sen om ett Jussibesök anno dazumal. När ikonen anlände var han såpass berusad att man bar ut en fåtölj, placerade Jussi i densamma, och bar in ekipaget till scenen. Framträdandet skall ha varit lysande.

Mannen var rock and roll helt enkelt. Rätta takter det......
Citera
2007-03-17, 20:45
Medlem
Amors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
Ett axplock av Jussi-'snuttar' finns att avnjuta här (Mp3).

Samt Jussi-videos (Real Player).

ja i boken "Så länge vingen bär" av Yrsa Sterenius kan man läsa en hel del om vår vän Jussis alkoholvanor. Han var tydligen inte helt lätt att ha att göra med, tydligen kunde han bete sig som ett litet barn emellanåt
Citera
2007-03-17, 20:48
Medlem
Amors avatar
Lyssnar nu på "Jungfrun under lind" ett verk av Wilhelm Peterson Berger framfört av Jussi, mycket vackert.

Av hans svenska sånger rekomenderar jag också "Sommarnattsserenad" "Land du välsignade" och "Sverige"(som jag har för mig att han framförde på Raol Wallenbergs begravning)
Citera
2007-03-17, 22:28
Medlem
Jussi var stor. Klart en av sveriges bästa musiker genom tiderna.

//The Emperor
Citera
2007-03-17, 23:58
Medlem
Weejays avatar
Jussi är helt underbar åså är han ju från samma härliga stad som mig... Borlänge ^^
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in