Citat:
Ursprungligen postat av Xploit
Ja, det är synd. Fallet är det samma för många av de stora sångarna som sjöng under Björlings tid; di Stefano, Callas, Corelli, del Monaco, Bastianini...the list goes on some de säger.
Jag läste förövrigt ditt inlägg; det är intressant att han trots att det var 1959 behövde ta i under inspelningen Redan då kunde man nämligen modifiera volymer och dylikt rätt bra i studion för att balansera röster.
Men t.o.m Corelli klagade ju på Nilssons enorma röst (även om hon, kanske inte lika seriöst dock, klagade på att även han hade en stor röst)
Ja, det är tragiskt att vi inte fick fullgoda inspelningar av många av de bästa som någonsin beträtt en operascen. Samtidigt finns det ett slags charmigt vemod i just detta faktum.
Jag måste erkänna att jag har lyssnat skamligt lite på Maria Callas, men min ambition är att ändra på det och införskaffa en Callas-samling, för hon var ju sanslöst bra.
Sen tycker jag det är plågsamt att Jenny Linds röst försvann för alltid när hon dog, det hade varit enormt intressant att få höra henne.
När det gäller Jussi och Nilsson var tydligen inspelningstekniken sådan att de, som sagt, skulle dela på en mikrofon och således behövde kämpa om utrymmet.
Jussi gjorde bra ifrån sig, men det tog också på hans krafter. Tydligen led han enormt under inspelningen som tilldrog sig under den Italienska högsommaren.
Har för mig att jag läst någonstans att han alldeles innan själva inspelningen var vid dåligt mod, både fysiskt och psykiskt och söp till ganska häftigt för att han kände att det ändå skulle gå åt helvete. Trots allt, som många gånger tidigare, lyckades han dock komma på fötter och mot alla odds leverera en fantastisk sånginsats!