2007-03-18, 22:44
Medlem
argusxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amor
ja i boken "Så länge vingen bär" av Yrsa Sterenius kan man läsa en hel del om vår vän Jussis alkoholvanor. Han var tydligen inte helt lätt att ha att göra med, tydligen kunde han bete sig som ett litet barn emellanåt

Han led av för lågt blodsocker eller nåt sånt och alkohol lindrade hans besvär så han var halvt alkoholiserad vid sin död. Om hans hustru Anna-Lisa kunde vara med på hans turnéer så brukade hon hålla ordning på honom.

Till Havs är en jämmerlig låt, men mycket av hans andra sånger och opera-arior är helt fantastiska idag. Ja just idag, pga CD-inspelningarna som ju är så känsliga och tar med alla flåsningar, Jussi andades betydligt mer sällan än praktiskt taget alla andra stora operaartister. Det är en ofattbar njutning att kunna höra ett långt opera-legato som inte avbryts av en glupsk inandning! Ingen i operahistorien slår honom i detta. Hans röst är fantastisk också - han är stor kult i USA idag.
Citera
2007-09-10, 00:05
Medlem
Airbuzzs avatar
Trevligt att se att det finns fler som gillar Björling här. Jag är en stor fantast och tycker att Jussi Björling är den mest fantastiska sångare som någonsin existerat.

Jag blir nästan arg när jag hör honom sjunga, man SKA inte kunna sjunga på det sättet han gör! Det är nästan övernaturligt.

Jag skulle ha gett vad som helst för att fått höra honom live.

Hans inspelning av "Una furtiva lagrima" från 1957 borde finnas i alla interaktiva uppslagsverk som exempel till uppslagsordet "Sång" Det är så fruktansvärt vackert och snyggt sjunget.
Citera
2007-09-10, 00:09
Medlem
Hur många av hans inspelningar är restaurerade? Skulle gärna vilja ha dem.
Citera
2007-09-10, 00:09
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja
En numera avliden Folkparkchef anförtrodde mig för länge sen om ett Jussibesök anno dazumal. När ikonen anlände var han såpass berusad att man bar ut en fåtölj, placerade Jussi i densamma, och bar in ekipaget till scenen. Framträdandet skall ha varit lysande.

Jag hade ynnesten att få höra en privatinspelning där Jussi sjöng på fyllan, man hörde när han pratade att han var berusad, men när han började sjunga var det som att han använde en del av hjärnan som inte alkoholen kom åt. Det lät fruktansvärt bra. Han rev av tre sånger på en fest (varav en som baryton, vilket var kul att höra) och det var en sanslös insats.

Jag är så jävla avundsjuk på dom som var på festen och fick höra en sådan sång på plats.
Citera
2007-09-11, 01:43
Medlem
Airbuzzs avatar
Film från Jussis grav och Jussi Björling museet, som jag gjorde i somras:

http://www.youtube.com/watch?v=R7ggtkLpdL4
Citera
2007-09-11, 12:57
Medlem
Xploits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram

I princip alla inspelningar du hittar i skivaffären är digital restaurerade. De finns lite överallt.

Angående Jussi generellt var han riktigt bra. Perfekt teknik och en mycket intressant ton generellt sett. Dock skulle jag föredra att höra Franco Corelli live (som gick ur tiden för 4 år sedan). Jussi Björlings rösttyp låter bra även på CD, men en röst som Franco Corelli är verkligen bäst när man hör den live, på operascenen.
Citera
2007-09-11, 17:06
Medlem
Kommer från samma ställe som han och ser hans staty i stort sett dagligen men har aldrig hört nån musik från honom. Får ändra på det, vore ju lite spännande egentligen. Men bara lite.
Citera
2007-09-11, 23:18
Medlem
Freakyweiges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumpeter
Ingen jul är fulländad utan O helga natt sjungen av Jussi Björling. Då kommer verkligen julstämningen.

Den är fruktansvärt mäktig! Det är den enda jul-låten som jag står ut med nuförtiden, allt annat är sönderspelat och allmänt blaj.
Det är den enda operasångaren som jag uppskattar och jag har länge försökt köpa av vinyler från gamla stofiler med skivsamlingar som står och dammar! En dag ska jag ha tur på en loppmarknad.
Citera
2007-09-11, 23:36
Medlem
meelows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Airbuzz
Film från Jussis grav och Jussi Björling museet, som jag gjorde i somras:

http://www.youtube.com/watch?v=R7ggtkLpdL4

Åh fan, den kollade jag på bara häromdagen ju!
Citera
2007-09-11, 23:45
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FFX
Kommer från samma ställe som han och ser hans staty i stort sett dagligen men har aldrig hört nån musik från honom. Får ändra på det, vore ju lite spännande egentligen. Men bara lite.

Ja för helvete! Är du det minsta intresserad av musik och sång borde du absolut lyssna på honom, masjävel!
Citera
2007-09-11, 23:46
Medlem
Airbuzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meelow
Åh fan, den kollade jag på bara häromdagen ju!

Haha! Really? Kul! Du borde lämna en kommentar hörru!
Citera
2007-09-12, 00:09
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Om ditt samvete inte hindrar dig, så har eMule en del att erbjuda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in