2007-03-21, 00:24
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolcitte
Frank Zappa är skön. "Do bist my sofa" är ju en favorit!
Hörde en kul grej om honom av en kompis (vet inte om det är sant, men jag tror det). Zappa var iallafall och spelade i Tyskland och sträckte ut högerhanden och skrek: Heil Hitler! Då gjorde nästan alla på konserten likadant och skrek: Heil Hitler. "Fucking Nazis" sade Zappa då, och gick av scenen

Jag har läst det mesta om FZ och har aldrig hört detta innan. Det är med allra största sannolikhet en skröna helt utan sanning. Han aktade sig i alla år för att stöta sig med polisen eftersom det skulle störa turnerandet. Att han skulle uppvigla på det viset håller jag för så gott som uteslutet. Han har heller aldrig hoppat i en hink full med levande kycklingar vilket många berättar att dom har en kompis som sett. Eller ätit bajs på scen. Eller...
Citera
2007-03-21, 00:31
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoWbagger
Ja, varför inte. Denna tycker jag inte är helt glasklar heller:

“You can't always write a chord ugly enough to say what you want to say, so sometimes you have to rely on a giraffe filled with whipped cream.”

Det där är en referens till showerna på Garrick Theater i New York 1967. Där hade man en wire från den bakre väggen fram till scenen längs vilken man släppte diverse grönsaker och annat på. En kväll hade någon med sig en stor tyggiraff vilken man fyllde med vispgrädde. På wiren släppte man så gurkor som for in i röven på giraffen så det stänkte ner de första raderna i publiken.
Citera
2007-03-21, 00:37
Medlem
Joe Blows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Det kan vi ju oxå ägna den här tråden åt! Mer eller mindre obegripliga uttalanden av herr Zappa!

Montana! "I might be moving to montana soon." Är det bara en absurd skön text om tandtråd, eller är det om nåt mer? I köpenhamn sjöngs det "I might be moving to copenhagen soon" så just "montana" verkar inte så viktigt.

Nej, det lär inte vara så mycket mer. Han berättade många gånger om att han en morgon 1973 stod och borstade tänderna och fick syn på en låda med tandtråd och det slog honom då att det nog inte skrivits någon låt om tandtråd. Så han satte sig och gjorde det. Han tyckte det skulle bli roligare om man kunde odla det i Montana och så fick det bli. Men Montana var mycket riktigt inte viktigt i sammanhanget och på scenen bytte han så gott som alltid ut det till staden eller landet dom befann sig i.
Citera
2007-03-21, 10:44
Medlem
Vad roligt med så många Zappa kunniga människor här!

Känner ni till historien om hur Alice Cooper fick skivkontrakt då?
Citera
2007-03-21, 13:52
Medlem
Är det nån mer än jag som tycker att John Belushis freak shows är hejdlöst roliga då Zappa gästade Saturday night live?
Har sett två sådana inslag, i det ena kommer han in med en saxofon (tror det är en instrumental version av St. Alphonzos Pancake Breakfast), i det andra har han nån gitarr på sig och flippar ur totalt.

Nån som vet bakgrunden till dessa små gästspel och finns de fler än dessa två?
Citera
2007-03-21, 16:13
Medlem
lar_berts avatar
Jag minns ett avsnitt av SNL där Zappa var med. Borde varit i mitten av 70-talet. Inte mycket jag minns, mer än tv-apparater som börjar läcka grönt slem över tv-rutan. Man kan ju hoppas att skärmarna var skyddade med glad-pack eller något. Låten borde naturligtvis varit "I´m the slime", något annat val kan jag inte tänka mig.

Favoritalbums

We´re only in it for the money
Lumpy Gravy
Hot Rats
Fillmore East (Speciellt det där långa introt till "Happy Together" "Ok baby, I know when I´m lit. Bend over and spread ´em - here comes my... BULLIT!")
Apastrophe

Jag beundrar tidiga Zappa med MOI mk 1 och mk 2.
Citera
2007-03-21, 20:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lar_bert

Jag beundrar tidiga Zappa med MOI mk 1 och mk 2.

Ja dom är härligt utflippade. Jag kan dock få nog av momenten då dom speedar upp farten så att det låter som om Knatte, Fnatte och Tjatte.

Du nämnde inte Absolutely Free? Har du hört den? Det är nog min favvo från tidiga MoI.
Citera
2007-03-21, 22:44
Medlem
Anemis avatar
Zappa var en otroligt innovativ och skicklig musiker, en stor filosof och skulle utan tvekan ha blivit den politiker med mest påtaglig verklighetskontakt, hade han blivit invald.

En av de saker som imponerar på mig mest vad gäller Zappa är hans orubbliga kärlek till musiken, han levde musik hela sitt liv. Otaliga musiker har gått i hans hårda skola och kommit ut disciplinerade och härdade, men mycket skickligare och mer hämningslösa än förut.
Jag kan omöjligt nämna en favoritskiva, men även jag tyr mig mest till den del av hans produktion som innehåller harmonier och struktur, fast jag älskar i och för sig de avbrott med konstiga ljud och skrikiga frijazzutbrott för vad de gör åt resten.

http://youtube.com/watch?v=Ew3Dq82Q1bQ

Jag delar dessutom Zappas humor, jag tycker om hans ord- och stavningslekar samt de absurda scenarier han målar upp i sin lyrik och musik. En ofta förbisedd Zappa-detalj är den grafiska utformningen på hans produkter, som är helt otroligt fina och före sin tid, för det mesta.
Citera
2007-03-23, 21:34
Medlem
Burning Beards avatar
Efter att ha lyssnat genom de flesta Zappa-plattorna under dagarna sedan denna tråd startades, så slog det mig att Den platta som är lättast att lyssna in sig på om man inte är FZ-fan är troligen "You can't do that on stage anymore Vol 6". Här blandar han in de flesta av sina mest "lätta" låtar, och gör grymt snygga variationer på dem... Djävligt synd att man upptäckte honom först efter hans död... Jag hade velat se FZ och MOI live en gång iaf...
Citera
2007-03-23, 21:39
Medlem
K.Nullas avatar
Father Frank var från ett musikaliskt perspektiv, i mina ögon, ganska ojämn.
En del låtar helt underbara andra rena skiten.
Men helt klart att han står för en egen stil.

Joes Garage typo visserligen sent men bra!
Citera
2007-03-23, 21:46
Medlem
Neonights avatar
FÖrsta låten jag hörde var Bobby Brown. Men den tycker inte jag är så speciellt bra.
Det var först när jag hörde Muffin Man som jag verkligen la namnet Zappa på minnet. Har dock inga album med honom förutom Stricly. Men jag ska införskaffa "You can't do that on stage anymore"-volymerna snart, så man kan plöja lite.
Citera
2007-03-23, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falukorv
Frank Zappa är också min största favvorit. Han har gjort mycket bra. Favvorit skivan är nog Chungas revenge.
Var inte han med och grundade parental advisory?

Grundade Han var deras väsrta mardröm, förutom att han var ett musikaliskt jävla geni!

Som "tack" till de bigotta mödrarna som skrek sig hesa och krävde parental advisory, gjorde han en skiva som hette "Frank Zappa meets the Mothers of Prevention" vilket är askul eftersom kompbandet var "the Mothers of Invention".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in