Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-03-14, 02:39
  #1
Medlem
Hejsan!
En av mina externa hårddiskar pajjade idag.
Den klickade metalliskt hela tiden och datorn kunde inte hitta den, så jag trodde att armen hade fastnat i något konstigt läge, så jag öppnade den för att kolla.
Allt såg ut som det skulle, men armen letar efter något och går ofta till det magnetiska ändläget, vilket orsakar ljudet.
Skivorna och armarna ser OK ut, så den verkar inte ha skurit mellan armarna och skivan.
Jag har mest musik på den, men har också lite blider från sommaren som jag inte vill förlora.
Hårddisken är förbrukad men jag vill ha datafilerna tillbaka.
Vad tror ni är problemet? Är det ett elektroniskt problem som gör att hårddisken inte hittar de rätta filerna eller de data som behövs för en identifiering.
Jag tycker att hårddiskens handskakning med datorn borde vara fast i hårddiskens hårdvara, och därför borde den ändå visa att datorn känner av disken.

Imorgon skall jag prova med att sätta in den i en fast anläggning som slav. Funkar inte det, och inga bra tips kommer in kommer jag att pröva isboxtekniken som det sista halmstrået som finns kvar.

Finns det några program eller andra åtgärder jag kan göra?

/B
Citera
2007-03-14, 18:12
  #2
Medlem
Fascists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.Brask

Finns det några program eller andra åtgärder jag kan göra?

/B

Genom att öppna den har du drastiskt minskat chanserna att ens en expert utrustad med cleanroom och hela surven ska kunna få ut något. Du kan inte göra något alls. Är det viktigt så är det hög tid att anlita proffs, och det kostar en vacker slant.

Jag måste bara fråga: Hur tänkte du?
Citera
2007-03-14, 20:10
  #3
Medlem
Spikeys avatar
Detta beteende hos en hårddisk betyder oftast att elektroniken som styr de mekaniska komponenterna i disken har havererat. Hittar du en exakt likadan disk kan du försöka byta kretskortet, men antagligen är det lönlöst när disken en gång är öppnad.
Citera
2007-03-15, 09:30
  #4
Medlem
rockefellers avatar
Att öppna hårddisken själv och försöka "peta igång" läsarmen eller byta ut delar i den manuellt med enkla verktyg är allt annat än smart. Chansen att lyckas är noll eftersom felmarginalerna är mikroskopiska i en modern hårddisk.

Rubbningar på hundratusentals millimetrar räcker för att förstöra den delikata balansen mellan de olika delarna inuti hårddisken och ytorna på skivorna är ytterst känsliga för åverkan.

Partiklar som släppts in, mindre än blotta ögat kan se, kan orsaka våldsamma krockar på mikronivå mellan skivorna och läshuvudena om hårddisken startas upp efter att den öppnats i ett vanligt rum. Det kan leda till skador på skivorna och att läshuvudena deformeras.

Saxat från:
http://ahlbergdata.se/?p=open_harddisk&lang=sv
Citera
2007-03-15, 09:46
  #5
Medlem
Fekkes avatar
Om det nu är så viktiga bilder skulle jag lämna in den.

OBS: Starta den inte igen!

Det går antagligen att rädda filerna, men DU kan inte göra det - och det kommer att kosta en bra slant!

Själv räddade jag filer från min kraschade disk igår:

Det du skulle ha prova först är att skruva ut disken ur kabinettet och kopplat in den direkt i din dators IDE-anslutning. Sen hade du kunnat tanka hem rätt tillverkares hårddiskprogram för analys och eventuell sektor-fix. Eventuellt hade du kunnat rädda filer genom någon image-dumper typ ddrescue i linux...

Till nästa gång!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback