• 1
  • 2
2007-03-12, 19:32
Bannlyst
Någon som vet vad de har för löner i SSG? Vad har te.x fallskärmsjägarna i lön?
Citera
2007-03-12, 19:52
Medlem
Nej det är ingen på FB som vet vad SSG operatörerna har i lön och fallskärmsjägarna är inte ssg...
Citera
2007-03-12, 20:54
Medlem
Dsfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjenareJake
Någon som vet vad de har för löner i SSG? Vad har te.x fallskärmsjägarna i lön?

Jag har hört att dom jobbar svart och åtminstone tjänar dubbelt så mycket som en skum polack.
Citera
2007-03-12, 22:09
Bannlyst
Vad kan de sannolikt ha i genomsnitt lön i truppen? Vad tror ni? 20k? 30k? 40k? 50k? i månaden?
Citera
2007-03-12, 22:14
Medlem
InkoPinkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjenareJake
Vad kan de sannolikt ha i genomsnitt lön i truppen? Vad tror ni? 20k? 30k? 40k? 50k? i månaden?
Jag skulle tro att de tjänar lika mycket/lite som andra stamanställda officerare med motsvarande grad. Risktillägg tillkommer naturligtvis vid utlandstjänstgöring.

De som söker till SSG gör det knappast för pengarna...
Citera
2007-03-12, 22:19
Medlem
Nänujävlars avatar
När de är hemma i Sverige förmodar jag att de är lika pinsamt underbetalda som resten av officerskåren (flygförarna undantagna). Det vill säga fk & lt runt 20-25k, kn runt 25-30k.

Att vara officer ses som ett kall, inte ett yrke, med andra ord förväntas man som officer att vara tacksam för att få arbeta inte tacksam för att få betalt för det. För att citera en personalchef som bemötte kritik över låga löner på en flottilj i början av 90-talet: "Passar det inte vet du var grindarna ligger!"
Citera
2007-03-12, 22:54
Medlem
Alimamas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nänujävlar
När de är hemma i Sverige förmodar jag att de är lika pinsamt underbetalda som resten av officerskåren (flygförarna undantagna).
Att flygförarna ska tjäna lite bättre är ju något man kommit på ganska nyligt. Närmare bestämt då man insåg att det var onödigt att kosta på massa personal en utbildning på X antal miljoner kronor, särskilt eftersom det är en så pass eftertraktad utbildning inom det civila, som betalar ungefär det dubbla i lön.

Att övriga i officerskåren tjänar dåligt beror helt enkelt på att ingen annan vill ha dem och därför behöver inte försvaret betala mer än i dagsläget.

Om jag inte missminner mig har en färdigutbildad flygförare 38 000 i ingångslön. Jag är dock ganska säker på att inte ens flygförarna gör det för pengarna.
Citera
2007-03-13, 01:15
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nänujävlar
När de är hemma i Sverige förmodar jag att de är lika pinsamt underbetalda som resten av officerskåren (flygförarna undantagna). Det vill säga fk & lt runt 20-25k, kn runt 25-30k.

Äh, de är inte underbetalda. De tjänar ju t.ex mer än en sjuksköterska och ungefär lika mycket som en polisinspektör eller en lärare i grundskolan.
Citera
2007-03-13, 01:47
Medlem
SebbeBoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Äh, de är inte underbetalda. De tjänar ju t.ex mer än en sjuksköterska och ungefär lika mycket som en polisinspektör eller en lärare i grundskolan.

kul att ha lika låg lön som de yrkena du nämnde, då risk-skillnaden är rätt så stor...

men jag tror inte dom är med där för lönen, isånnafall hade de kunna jobba in sig i de privata säkerhetsföretagen eller nått. Om pengar hade spelat stor roll
Citera
2007-03-13, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeBoy
kul att ha lika låg lön som de yrkena du nämnde, då risk-skillnaden är rätt så stor...

men jag tror inte dom är med där för lönen, isånnafall hade de kunna jobba in sig i de privata säkerhetsföretagen eller nått. Om pengar hade spelat stor roll

De betalar väl inte för bostad, mat osv vilket t ex en lärare behöver. Så de har större ingående lön än alla dessa yrken.
Citera
2007-03-13, 13:26
Medlem
HonkenLarssons avatar
Officerar betalar ju inte heller før sin utb., utan ær tvært om betalda under utb.
Citera
2007-03-13, 18:23
Medlem
Dr Hanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HonkenLarsson
Officerar betalar ju inte heller før sin utb., utan ær tvært om betalda under utb.

Så var det förr i tiden. Det är nya tider nu. Nu är det CSN och lån som gäller. Frågan är vart man ska dra gränsen. Ska officerare snart behöva betala för sin uniform eller ammunitionen? Detta är som flertalet påpekat, ett yrke inte för pengar utan kallet. Låt därför denna grupp undslippa studieskulder.

Exempel, 3 års studiemedel för taktisk officer.
http://www.rekryc.mil.se/article.php?id=16125
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in