• 1
  • 2
2007-03-13, 20:26
Medlem
AFTER_BURNERs avatar
Min fd. kompanichef misstänker jag starkt ha varit antingen C FJS-IK på balkan eller motsv. ELLER något liknande här hemma. Hur jag har kommit fram till slutsatserna vill jag inte skriva då det skulle vara alldeles för uppenbart vart både jag och han har varit mm.

Men jag kan ju säga att av alla officerarna på regementet så hade han den absolut dyraste bilen (lyxbil), och jag tror inte han hade råd med den pga. nått lån.

Slutsats: jag tror dom tjänar rätt så bra (men ändå underbetalda i förhållande som alla andra officerare) inte minst när dom utför uppdrag i utlandet.

Edit: stavning
Citera
2007-03-14, 02:15
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SebbeBoy
kul att ha lika låg lön som de yrkena du nämnde, då risk-skillnaden är rätt så stor...

men jag tror inte dom är med där för lönen, isånnafall hade de kunna jobba in sig i de privata säkerhetsföretagen eller nått. Om pengar hade spelat stor roll

Men hur ska man värdera riskfaktorn då? Ska de ha en miljon i månaden eller hur mycket är livet värt? Det går ju inte att svara på. Några av de farligare arbetena är nog brandman eller polis i NI och även de har löner som är ungefär som de som nämndes.

Men som du säger så väljer man inte SSG pga pengar, det är iaf min bestämda åsikt. Man gör det av stolthet. Inte heller brittiska SAS betalar några fantasilöner utan det är liknande löner som i övriga brittiska armén.

Här är de 12 farligaste yrkena i Sverige och medellönen bland dessa är under 30.000:- rakt igenom:

1. Träindustriarbete
2. Metallarbete
3. Gruv- och bergarbete, stenhuggare
4. Däckspersonal, lotsar och fartygsbefäl
5. Murare
6. Betong- bygg- och anläggningsarbete
7. Byggnadsmålare
8. Livsmedelsarbete
9. Isolerings- och VVS-montörer
10. Yrkesförare
11. Städare och fönsterputsare
12. Brandpersonal

Källa: AFA Försäkring
Citera
2007-03-14, 02:19
Medlem
Har för mig jag läste i en norsk tidning i somras att MJK (norsk ssg-motsvarighet) tjänade runt 400 000 per år... Lär ligga runt det även för svenska specialförband.
Citera
2007-03-14, 02:27
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SPACEJAM
Har för mig jag läste i en norsk tidning i somras att MJK (norsk ssg-motsvarighet) tjänade runt 400 000 per år... Lär ligga runt det även för svenska specialförband.

Kan nog stämma. Jag vet att en gruppchef inom Nationella Insatsstyrkan tjänar ungefär 450.000:- per år.
Citera
2007-03-16, 22:15
Medlem
Beror p

När SSG är ute i fält lär de ha en saftig lön som ligger betydligt högre än någon gissat på hittills på denna tråd. De nuvarande svenska officerarna i Sudan har närmare 100.000 kr i månaden före skatt (alla tillägg inkluderade).

Själv hade jag ca 50.000-55.000 i månaden före skatt (alla tillägg inkluderade) på en helt riskfri observatörsmission på Balkan nyligen.
Citera
2007-03-17, 00:40
Medlem
h8_religions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fänrik Stål
När SSG är ute i fält lär de ha en saftig lön som ligger betydligt högre än någon gissat på hittills på denna tråd. De nuvarande svenska officerarna i Sudan har närmare 100.000 kr i månaden före skatt (alla tillägg inkluderade).

Själv hade jag ca 50.000-55.000 i månaden före skatt (alla tillägg inkluderade) på en helt riskfri observatörsmission på Balkan nyligen.

Det där låter jävligt högt såvida man inte är major eller högre och har någon sorts chefsposition...?
Citera
2007-03-18, 15:59
Medlem
Lön för mödan

Citat:
Ursprungligen postat av h8_religion
Det där låter jävligt högt såvida man inte är major eller högre och har någon sorts chefsposition...?

Min lön var satt med kapten/major som riktmärke.
Ja, det är väldigt höga löner. Å andra sidan krävs det något att locka ut folk och en väl tilltagen lön hjälper alltd. Titta på vad läkarna har i grundlön på utlandsmissioner: 75.000 - 80.000.

Jag plockade ut ca 35.000 kr rent i månaden men det var jag värd. Jobbade mellan 60-100 timmar i veckan med ett himla ansvar. Då ska även arbetsgivaren lyfta på plånboken.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in