2008-04-19, 19:02
Medlem
benkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror Sallad
Tråden handlar om skyddsobjekt, så inga fler inlägg om Flashbacks övriga regler, tack. /Mod

Tråden handlar om Skyddsobjekt, och numera om det är OK att avhandla sådana här på FB, eller inte, och i praktiken en jämföresle med FB:s övriga regler som avhandlar Svenska regler/lagar, förstår inte varför man får göra jämförelser?

/B
Citera
2008-04-19, 20:53
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benkar
Tråden handlar om Skyddsobjekt, och numera om det är OK att avhandla sådana här på FB, eller inte, och i praktiken en jämföresle med FB:s övriga regler som avhandlar Svenska regler/lagar, förstår inte varför man får göra jämförelser?
Jodå, det är klart att man kan jämföra, men det blir lätt att hela diskussionen halkar iväg mot något annat. Reglerna är inte moraliskt konsekventa i dylika fall, utan det handlar bara om att vara på rätt sida om lagen i fall en juridisk process mot FB skulle startas. Det finns alltså inte så mycket att diskutera egentligen. I alla fall inte innan vi vet hur admin ser på saken, och tills dess så är det fritt fram att länka till bilder på skyddsobjekt som jag förstår saken. Huruvida det är vettigt kan vi ju däremot diskutera, men egentligen hör den här tråden inte ens hemma i UE-avdelningen då. Den får vara kvar tills vidare, men då måste den förbli ren från tjabb om övriga regler såvida det inte handlar om just rena jämförelser med goda argument för hur vi borde tolka detta med skyddsobjekt. Ös på om du har några synpunkter eller förslag bara.
Citera
2008-04-23, 19:06
Medlem
sniffdogs avatar
Okay, slutkläm då! Ett skyddsobjekt hoppas ja alla vid det här laget är medvetna om vad det är. Kort sagt-vill du inte bli tagen av pojke grön, sedan av farblor blå,sitta i tingsrätten oförsöka förklara dig(vilket kan vara klurigare än du tror)så håll dig borta från sådana objekt annars får du en "semester"på oss skattebetalares bekostnad. PERIOD!
Citera
2008-04-23, 19:36
Medlem
benkars avatar
Citat:
Ös på om du har några synpunkter eller förslag bara.

Har egentligen inte så mycket mer synpunkter/input, annat än att jag rent personligen tycker att Skyddsobjekt med fotoförbud är just Skyddsojekt med fotoförbud, bilder som inte ska publiceras/länkas till tex här på FB eller från andra sajter/bildgallerier.

Handlar ju om allt från militära anläggningar till tex kraftverk (vatten, kärnkraft) och man kan ju rent personligen ha åsikter kring att "dom som utfärdar SO-stämpel" i en del fall nog ser spöken från både öst och andra delar av världen, som hot mot dessa anläggningar, men ändå i slutändan tänka sig att många Skyddsobjekt finns för att vi i Sverige inte ska drabbas av något elände oavsett om det är "Ivan" eller "Ashmed" som kokat ihop något.

I tredje ändan behöver jag själv ju inte bry mig, jag driver inte FB och har inte heller lagt ut bilder på Skyddsobjekt, men har ändå tänkt ett steg längre.

Statens kvarnar mal långsamt, men när kvarnen malt klart, så slår dom hårt, bättre att FB motar Olle i grind kring bilder/diskussioner om Skyddsobjekt än att det kommer som ett dråpslag?

Har kanske tänkt fel, men har ändå sagt/skrivit vad jag tycker.

/B
Citera
2008-04-24, 03:50
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av benkar
Har egentligen inte så mycket mer synpunkter/input, annat än att jag rent personligen tycker att Skyddsobjekt med fotoförbud är just Skyddsojekt med fotoförbud, bilder som inte ska publiceras/länkas till tex här på FB eller från andra sajter/bildgallerier.

Handlar ju om allt från militära anläggningar till tex kraftverk (vatten, kärnkraft) och man kan ju rent personligen ha åsikter kring att "dom som utfärdar SO-stämpel" i en del fall nog ser spöken från både öst och andra delar av världen, som hot mot dessa anläggningar, men ändå i slutändan tänka sig att många Skyddsobjekt finns för att vi i Sverige inte ska drabbas av något elände oavsett om det är "Ivan" eller "Ashmed" som kokat ihop något.

I tredje ändan behöver jag själv ju inte bry mig, jag driver inte FB och har inte heller lagt ut bilder på Skyddsobjekt, men har ändå tänkt ett steg längre.

Statens kvarnar mal långsamt, men när kvarnen malt klart, så slår dom hårt, bättre att FB motar Olle i grind kring bilder/diskussioner om Skyddsobjekt än att det kommer som ett dråpslag?

Har kanske tänkt fel, men har ändå sagt/skrivit vad jag tycker.
Jag håller med till fullo. Det är i mitt tycke klart korkat att publicera eller ens länka till bilder på skyddsobjekt. Oftast är det säkert inte så farligt, men det är en principfråga. Objekten är ju skyddade för vår skull, som medborgare i landet Sverige. Att man sen får göra detta på Flashback är en annan sak. Ansvaret är av moralisk karaktär och ligger på var och en.
Citera
2008-05-02, 04:12
Medlem
Running_mans avatar
Aspö - Karlskrona

Hur pass mycket av ön är förbjudet område/skyddsobjekt?
Citera
2008-05-04, 15:03
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Hur pass mycket av ön är förbjudet område/skyddsobjekt?

Inget ska vara SO. Säg till om du vill ha sällskap. Känner för ett återbesök nu när värmen är här.
Citera
2008-05-05, 20:34
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
I och med att det är ett brott att ta bilderna/inneha bilderna så är det olagligt att publicera dem. Borde väl klassas som brott mot rikets säkerhet eller liknande.

Det är ganska vanligt att det dyker upp bilder på vissa forum tagna innan objektet avvecklades och avhemligades. Man påstår då, typ jag hade tillstånd eller så är det någon annan okänd som tagit bilden. Bilder far runt kan laddas ner så spåra källa kan var närmast omöjligt. Självklart ligger dessa bilder i någons egna arkiv tills tiden är mogen. Väntar man tills SO skyltarna är borta är troligen även objektet nedmonterat eller överskottat med jord.
Det verkar som FB nu för tiden är ett av de fegare forumen.
Citera
2008-05-05, 20:51
Medlem
Det mest trevliga är att se bilder där Försvarsmakten själva har tagit kort på skyddsobjekt t.ex. radarstationer med skyddobjektskylten väl synlig. Men det har säkert granskats och godkänts av högre instans.
Citera
2008-05-05, 20:53
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Det verkar som FB nu för tiden är ett av de fegare forumen.
För fjortonde gången; det finns inget som hindrar dig från att länka till bilder på skyddsobjekt. Det är upp till dig och din moral att avgöra om det är okej eller inte, så det har inte ett skvatt med FB som forum att göra.

De forum som är "mindre fega" är med all sannolikhet så små att ingen myndighet nånsin kommer att läsa där heller, så det är en konstig sak att säga.
Citera
2008-05-05, 21:21
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Öglan
Det mest trevliga är att se bilder där Försvarsmakten själva har tagit kort på skyddsobjekt t.ex. radarstationer med skyddobjektskylten väl synlig. Men det har säkert granskats och godkänts av högre instans.
Jo visst det finns mycket bra bilder och information från försvaret om nyare intressanta system. Ofta när de läggs ut blir det en förvånad grymtning från vissa moderatorer som tror att andra världskriget fortfarande är hemligstämplat. Jag överdriver lite.
Citera
2008-05-05, 21:25
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
För fjortonde gången; det finns inget som hindrar dig från att länka till bilder på skyddsobjekt. Det är upp till dig och din moral att avgöra om det är okej eller inte, så det har inte ett skvatt med FB som forum att göra.

De forum som är "mindre fega" är med all sannolikhet så små att ingen myndighet nånsin kommer att läsa där heller, så det är en konstig sak att säga.

Vad jag avsåg är inte att man inte kan länka vad man vill utan att det dyker upp många "vaktchefstyper" här på forumet som måste "pekpinna" för andra vad som ändå är självklart, om SO bland annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in