2008-05-05, 22:16
Medlem
Farbror Sallads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Vad jag avsåg är inte att man inte kan länka vad man vill utan att det dyker upp många "vaktchefstyper" här på forumet som måste "pekpinna" för andra vad som ändå är självklart, om SO bland annat.
Tja, du kan ju alltid rapportera inlägg som OT om du tycker att de inte tillför något.
Citera
2008-05-16, 23:56
Medlem
"Pekpinne för något som är självklart"?

Uppenbarligen är det inte självklart och det gör mig lite ont att ibland se nästan fullständiga vägbeskrivningar till uppenbara skyddsobjekt.
Citera
2008-06-22, 22:49
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reckie
Uppenbarligen är det inte självklart och det gör mig lite ont att ibland se nästan fullständiga vägbeskrivningar till uppenbara skyddsobjekt.

Nästan fullständiga? Har sett fullständiga...

Gör ont inom mig med...
Citera
2008-06-26, 02:21
Bannlyst
Det man kan tänka på innan man lägger upp bilder på Aktiva skyddsobjekt, är personalen som jobbar där. Finns det tex sprängämnen mm som kriminella gärna vill åt... Då dessa sällan bryr sig om offren eller vill ha vittnen är det lätt att förstå utgången.
Citera
2008-06-27, 00:34
Medlem
farmenSebastians avatar
haha

fick roligt minne från den snuskigt varma sommaren 2007.

väntade på en brutta i lkpg och tog friheten med min bil att helt enkelt åka "högt upp" där det blåste för att inte dö denna dag i min bastu 744 utan ac.

givetvis blev det Jägarvallen ,där det ligger ett flygfält. vände borta vid grinden och parkerade sen några hundra meter ifrån på den "allmäna vägen".

efter ett tag vaknar jag av att en securitas bil stannat, en kille sitter kvar + en annan kommer fram försiktigt som jag vore en brottsling och ber få titta på mitt pass xD. så urlöjligt . Dom sa att det var Skyddsobjekt.

någon som vet varför?
Citera
2008-06-27, 00:57
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farmenSebastian
fick roligt minne från den snuskigt varma sommaren 2007.

väntade på en brutta i lkpg och tog friheten med min bil att helt enkelt åka "högt upp" där det blåste för att inte dö denna dag i min bastu 744 utan ac.

givetvis blev det Jägarvallen ,där det ligger ett flygfält. vände borta vid grinden och parkerade sen några hundra meter ifrån på den "allmäna vägen".

efter ett tag vaknar jag av att en securitas bil stannat, en kille sitter kvar + en annan kommer fram försiktigt som jag vore en brottsling och ber få titta på mitt pass xD. så urlöjligt . Dom sa att det var Skyddsobjekt.

någon som vet varför?

Vad är urlöjligt? Är det löjligt att de som bevakar området du befinner dig på (som är SO med tillträdesförbud då det är flygplatsområde) ber om id handlingar för att identifiera dig?
Citera
2008-06-27, 06:09
Medlem
mcJOckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Vad är urlöjligt? Är det löjligt att de som bevakar området du befinner dig på (som är SO med tillträdesförbud då det är flygplatsområde) ber om id handlingar för att identifiera dig?

Han befann sig inte inne på skyddsobjektet utan således på allmän mark. Han fotograferade det inte, eller beskrev objektet. Då ska de inte be om legitimation eller liknande. Han får stå där om han vill. Däremot kunde man be honom att avlägsna sig från platsen lite trevligt men bestämt.
Citera
2008-06-27, 09:07
Medlem
baazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcJOcke
Han befann sig inte inne på skyddsobjektet utan således på allmän mark. Han fotograferade det inte, eller beskrev objektet. Då ska de inte be om legitimation eller liknande. Han får stå där om han vill. Däremot kunde man be honom att avlägsna sig från platsen lite trevligt men bestämt.

Jag ser inget konstigt i deras agerande då samma befogenheter gäller intill skyddsobjektet eller i dess närhet.
Citera
2008-06-27, 09:34
Medlem
Jag bedömmer deras handlingar vara helt i sin ordning, läser du tillämplig lag så ser du att det står "invid ett skyddsobjekt / -område".

Invid är en tolkning från "fall-till-fall" och avgörs av den som är skyddsvakt.

Är man inte misstänkt för något speciellt brukar dock ett avvisande vara tillräckligt. Men det är som sagt beroende på situationen och vad skyddsvakten då anser "nödvändigt".

Bara acceptera det eller inte upphålla sig "invid" något som tvingar dig att legitimera dig. Tänk på att en skyddsvakt har polismans befogenhet vid sitt "objekt".
Citera
2008-06-27, 17:58
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffin
Jag bedömmer deras handlingar vara helt i sin ordning, läser du tillämplig lag så ser du att det står "invid ett skyddsobjekt / -område".

Invid är en tolkning från "fall-till-fall" och avgörs av den som är skyddsvakt.

Är man inte misstänkt för något speciellt brukar dock ett avvisande vara tillräckligt. Men det är som sagt beroende på situationen och vad skyddsvakten då anser "nödvändigt".

Bara acceptera det eller inte upphålla sig "invid" något som tvingar dig att legitimera dig. Tänk på att en skyddsvakt har polismans befogenhet vid sitt "objekt".

En skyddsvakt står till och med över en polisman. Skyddsvakter kan tvinga poliser att legitimera sig (även be dem vänligt men bestämt att dra åt h*lvete)
Citera
2008-06-27, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
En skyddsvakt står till och med över en polisman. Skyddsvakter kan tvinga poliser att legitimera sig (även be dem vänligt men bestämt att dra åt h*lvete)

Det var en ny variant som jag inte har hört innan...
Citera
2008-06-27, 18:05
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av griffin
Det var en ny variant som jag inte har hört innan...

När en skyddsvakt bevakar sitt objekt har han högre befogenheter än en polisman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in