2022-10-16, 11:31
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malmqvistarn
Tror detta är det bästa forumet att ställa denna fråga i: Finns det något sätt att ta reda på ifall en anläggning fortfarande räknas som skyddsobjekt? Vet att skyltarna kan sitta kvar ett bra tag innan de plockas bort.

Jag skulle prova att fråga länsstyrelsen. Det kan utgöra en offentlig handling att anläggningen är ett skyddsobjekt.
Citera
2022-10-16, 11:35
Medlem
Politice-Rectams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schloenern
Jag och sambon var ute på lite UE äventyr i helgen, i jakt på en militär installation som vi sökt efter i flera år efter rykten vi hört. Vi fann det vi sökte, och det visade sig vara en synnerligen aktiv anläggning mitt i urskogen med ett par mil tassemark i alla riktningar. Det var såpass mycket aktivitet att vi faktiskt inte vågade oss ända fram till anläggningen.

Det intressanta var när jag kom hem och kollade lite noggrannare på googlemaps och alla andra onlinekartor som finns, de var redigerade till perfektion. Där grejerna stod, som jag såg med egna ögon var det ett perfekt hygge inlagt.

Det är är iofs naturligt att man inte skyltar med sina SO på internet, men innebär det att tex. google har 100% koll på var Sverige har sina SO? Jag tänker att det är inte allt för svårt för dem att veta var deras kartor redigeras? Vet google, så vet väl också ryssen tänker jag.

Google måste ju själv redigera kartorna. Hur är det med Open Street Map, har även den kartan redigerats? Farligt om inte.
Citera
2022-10-16, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Politice-Rectam
Google måste ju själv redigera kartorna. Hur är det med Open Street Map, har även den kartan redigerats? Farligt om inte.

Det var längesedan jag skrev mitt inlägg! kul att någon förstår det jag skrev.

Kollade openstreetmaps, även den redigerad som väl är.
Jag vet nu vad det var jag såg, och det är en ytterst kritisk anläggning.
Citera
2023-06-27, 07:45
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Det var längesedan jag skrev mitt inlägg! kul att någon förstår det jag skrev.

Kollade openstreetmaps, även den redigerad som väl är.
Jag vet nu vad det var jag såg, och det är en ytterst kritisk anläggning.

Även jag är intresserad av din fråga. Det finns en sida som heter kartbil.com och där kan man se satellitfoto från lantmäteriet men också äldre flygfoton. Dessa kommer från 60, 70 och tidigt 2000tal ungefär och det finns även lägen som höjdskillnader i terrängen.

När jag själv har letat så har dom mer kända platserna som kanske inte är riktigt så hemliga längre ibland avslöjat sig med att inslaget blir som en fyrkant som sticker ut lite i resten av naturen.

Om du tittar på din plats är det då konsekvent maskerat på alla kartbild.com's kartlager eller nöjer dom sig med dom mer sentida?
Citera
2023-06-28, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Även jag är intresserad av din fråga. Det finns en sida som heter kartbil.com och där kan man se satellitfoto från lantmäteriet men också äldre flygfoton. Dessa kommer från 60, 70 och tidigt 2000tal ungefär och det finns även lägen som höjdskillnader i terrängen.

När jag själv har letat så har dom mer kända platserna som kanske inte är riktigt så hemliga längre ibland avslöjat sig med att inslaget blir som en fyrkant som sticker ut lite i resten av naturen.

Om du tittar på din plats är det då konsekvent maskerat på alla kartbild.com's kartlager eller nöjer dom sig med dom mer sentida?

Tack för länken, så jäkla intressant!
Det är helt tydligt att anläggningen vi hittade, tillkom mellan 1960-1975.
Precis som du skriver så kan man urskilja vändlpanen framför inslaget, men de tekniska installationerna är väl redigerade, och de är mycket omfattande i verkligheten.
Citera
2023-06-29, 09:25
Medlem
ost-e-knarks avatar
Citat:
Tack för länken, så jäkla intressant!
Det är helt tydligt att anläggningen vi hittade, tillkom mellan 1960-1975.
Precis som du skriver så kan man urskilja vändlpanen framför inslaget, men de tekniska installationerna är väl redigerade, och de är mycket omfattande i verkligheten.

Kul att du gillade den sidan och kom rätt trots min miss. Kartbild.com skall det vara för er andra som är kart och flygfotointresserade.
Citera
2023-07-23, 10:25
Medlem
Lista over skyddsobjekt(stockholms kommun) finns det?
Citera
2024-03-06, 23:05
Medlem
MakeMeTrips avatar
Finns det något ställe i Kalmar med omnejd?
Citera
2024-04-21, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av janblommgren
Lista over skyddsobjekt(stockholms kommun) finns det?

Jo, det finns.
Citera
2024-04-21, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av runx
Bryter man mot lagen om man står på Skansen, medveten om att att Kaknästornet är ett skyddsobjekt med avbildningsförbud, och avsiktligen tar en bild på tornet, för att publicera bilden i syfte att förlöjliga denna pantade lag?

Om Nej: Vilket lagligt undantag gäller?

Om Ja: Hur kunde det bli så fel på svensk lagstiftning?

Viss avbildning ses som försvarlig

I konversation mellan Länsstyrelsen och Teracoms säkerhetshandläggare framkommer det under juni 2022 och åter under juni 2023 att viss avbildning kan vara okej att utföra, se nedan:

På 1 km avstånd får man inte zooma in, annars är det ett godkänt avstånd att ”råka få med Kaknästornet på bild”. Enskilda föremål inom skyddsobjektets område får ej framgå på filmen.
Citera
2024-05-03, 07:48
Medlem
VoiceofDestructions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killeisthlm

I konversation mellan Länsstyrelsen och Teracoms säkerhetshandläggare framkommer det under juni 2022 och åter under juni 2023 att viss avbildning kan vara okej att utföra, se nedan:

På 1 km avstånd får man inte zooma in, annars är det ett godkänt avstånd att ”råka få med Kaknästornet på bild”. Enskilda föremål inom skyddsobjektets område får ej framgå på filmen.
Ser du kopplingen till religion här:
Citat:
?
Ses av vem och vem försvarar avbildningen eller det, som inte får avbildas, förutom under vissa kriterier?
Varför inte hellre försvara utbildning?
Vad är längre skyddsvärt, försvarligt och försvarbart?
Vem försvarar och förvarar vad och var, i vems intresse och varför?
Citera
2024-12-11, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ost-e-knark
Kul att du gillade den sidan och kom rätt trots min miss. Kartbild.com skall det vara för er andra som är kart och flygfotointresserade.

hej, vilket län talar vi om?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in