2012-09-03, 21:03
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beaver_se
Tänk om man kunde slippa detta onödiga jobb varje år, hoppas det inte är ue folk härifrån som har långa fingrar. Så snälla riv inte ner skyltarna runt om i landet...

http://i48.tinypic.com/2uxxrbt.jpg

~TröttBäver

Går det att fixa bättre skyltning på denna platsen (nånstans i skogen).
http://i48.tinypic.com/10qjnls.jpg
Det finns en SO skylt på byggnaden, men den är inte läsbar från staketet. Och det finns inte en enda skylt uppsatt på staketet. Det kan väl inte kosta så mycket att vara tydlig? Eller har besparingarna inom försvaret gått så långt?
Om man går runt byggnaden längs staketet så hittar man på baksidan av byggnaden en SO skylt inom en armlängds avstånd.
Citera
2012-09-04, 19:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av itwasfree
Det finns en SO skylt på byggnaden, men den är inte läsbar från staketet. Och det finns inte en enda skylt uppsatt på staketet. Det kan väl inte kosta så mycket att vara tydlig? Eller har besparingarna inom försvaret gått så långt?
Om man går runt byggnaden längs staketet så hittar man på baksidan av byggnaden en SO skylt inom en armlängds avstånd.

Jajjemensan kommer bums
Så du har hittat ett sånt förråd, det bör vara larmat och bristen på skyltning kan bero på att det kanske redan ligger i ett skyltat större område. Men visst är det i annat fall slarvigt skyltat.
Citera
2012-09-07, 04:47
Medlem
Discoverys avatar
Citat:

Vad är det för typ av skyddsobjekt ?
Citera
2012-09-07, 07:23
Medlem
itwasfrees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discovery
Vad är det för typ av skyddsobjekt ?
Det är en FTN station (FFRL).
På masten fanns ingen skyltning, men byggnaden har SO skyltar.
Citera
2012-09-26, 06:52
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Det är en FTN station (FFRL).
På masten fanns ingen skyltning, men byggnaden har SO skyltar.

Då är det (helt) ok att fota masten ju :-)
Citera
2012-10-03, 22:18
Medlem
kolymas avatar
Hur ska man förhålla till att beskriva den geografiska placeringen på ett SO här på f.b? Det finns ett antal fall i olika trådar där man anger koordinater eller med ord beskriver detta. Enligt min mening är det att bryta mot Skyddslagen enl. §7.
Citera
2012-11-16, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
Hur ska man förhålla till att beskriva den geografiska placeringen på ett SO här på f.b? Det finns ett antal fall i olika trådar där man anger koordinater eller med ord beskriver detta. Enligt min mening är det att bryta mot Skyddslagen enl. §7.
Jag blev nästan varnad när jag tog upp mycket information om ett skyddsobjekt, men det var när jag lade upp bilder och annat. Tror nog att du kan snacka om det mesta, men inte för mycket.
Citera
2012-11-16, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flowlops
Jag blev nästan varnad när jag tog upp mycket information om ett skyddsobjekt, men det var när jag lade upp bilder och annat. Tror nog att du kan snacka om det mesta, men inte för mycket.

Varnad av vem?
Citera
2012-11-20, 15:19
Medlem
kolymas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flowlops
Hur blir man "nästan varnad"? Enligt skyddslagen är det lika illa att beskriva ett skyddsobjekt som att avbilda.
Citera
2012-11-27, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolyma
Hur blir man "nästan varnad"? Enligt skyddslagen är det lika illa att beskriva ett skyddsobjekt som att avbilda.
Varnad av Flashback, men det kom aldrig något PM i min inkorg. Efter det lärde jag mig det!
Citera
2013-01-16, 23:46
Medlem
Demenzors avatar
har ingen direkt insyn i SO, och har skumat igenom tråden lite.
Men till sak:

Jobbar som resemontör, och besöker årligen Renova gbg i mitt yrke. Och vet att Renova är ett SO, men vaktas inte under fredstid, mer än av 2 inhyrda väktare. Alltså inga millitärer. Men man kan iof inte bara gå in på området utan andledning. Men alltså borde det finnas massa SO som är helt obevakade och ej skyltade lite varstans, som då bara blir aktiva under beredskap eller krigs tider.

Och borde inte allt av millitärt ursprung vara SO på ett eller annat vis? Kan det vara så att man måste skylta om det finns risk för att man blir skjuten vid överträdelse?
Citera
2013-01-17, 06:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Demenzor
har ingen direkt insyn i SO, och har skumat igenom tråden lite.
Men till sak:

Jobbar som resemontör, och besöker årligen Renova gbg i mitt yrke. Och vet att Renova är ett SO, men vaktas inte under fredstid, mer än av 2 inhyrda väktare. Alltså inga millitärer. Men man kan iof inte bara gå in på området utan andledning. Men alltså borde det finnas massa SO som är helt obevakade och ej skyltade lite varstans, som då bara blir aktiva under beredskap eller krigs tider.

Och borde inte allt av millitärt ursprung vara SO på ett eller annat vis? Kan det vara så att man måste skylta om det finns risk för att man blir skjuten vid överträdelse?

SO (såväl civila som militära) måste alltid skyltas oavsett om man riskerar att bli skjuten. Väldigt många SO är obemannade. Det betyder dock inte att de är obevakade. Skyddsvakter kan ofta vara på plats ganska snabbt vid intrång.

Allt militärt är inte SO.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in