2011-05-29, 19:15
Medlem
Puggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urban_legend
men om man tar med sig en korg och fyller den med svamp, sen om man blir påkommen om man är inne på ett skyddsobjekts-område i en stor skog, så säger man att man var ute och plockade svamp i skogen och gick vilse och hamnade "här"

tror ni inte att det skulle funka?

det skulle ju faktiskt kunna hända på riktigt.

och med en korg med svamp i är ju ett bra bevis för att styrka historien.

Nej för du märker garanterat om du kommer in på ett SO. Skyltarna är många och tydliga. Oftast är det inhägnat, svårt att förklara bort att "de bästa kantarellerna finns där inne"...
Citera
2011-06-06, 06:27
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Running_man
Ryssarna körde men den taktiken redan på 70-talet skulle jag tro... så den är gammal och ganska genomskinlig.

Sedan har vi ju alla dessa bärplockare...
Citera
2011-06-23, 12:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Puggen
Nej för du märker garanterat om du kommer in på ett SO. Skyltarna är många och tydliga. Oftast är det inhägnat, svårt att förklara bort att "de bästa kantarellerna finns där inne"...

nej inte alltid, har varit inne på deras områden många gånger och det är oftast bara vid "huvudingångarna" på grusvägar det är skyltat ordentligt.

runt om i "bushen" har de endast satt upp skyltar ca var 10 meter eller vad det är..
Citera
2011-06-23, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av urban_legend
nej inte alltid, har varit inne på deras områden många gånger och det är oftast bara vid "huvudingångarna" på grusvägar det är skyltat ordentligt.

runt om i "bushen" har de endast satt upp skyltar ca var 10 meter eller vad det är..

och det är verkligen inte tydliga skyltar på "baksidan" av områdena...
Citera
2011-07-13, 22:59
Medlem
Blocket.ses avatar
När jag låg i lumpen så åkte vi omkring på övningsfältet, som givetvis var ett skyddsobjekt och schasade bort tjuvfiskare

Dock så lät vi motionärer och svampplockare vara, vi brukade bara säga åt dom att dom är där på egen risk. Skulle en joggare råka bli överkörd av ett fordon så blir det jobbigt, då försvarets bilar saknar försäkring.
Kan även finnas blindgångare lite här och där..

Dock så var regimentet vid denna tidpunkt på väg att läggas ner, så det var inga övningar ute i skogen i större utsträckning.
Citera
2011-07-14, 22:23
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blocket.se
När jag låg i lumpen så åkte vi omkring på övningsfältet, som givetvis var ett skyddsobjekt och schasade bort tjuvfiskare

Dock så lät vi motionärer och svampplockare vara, vi brukade bara säga åt dom att dom är där på egen risk. Skulle en joggare råka bli överkörd av ett fordon så blir det jobbigt, då försvarets bilar saknar försäkring.
Kan även finnas blindgångare lite här och där..

Dock så var regimentet vid denna tidpunkt på väg att läggas ner, så det var inga övningar ute i skogen i större utsträckning.

Detta är väl egentligen grymt OT, men Försvarsmaktens fordon är försäkrade genom Kammarkollegiet. Dessutom är väl de flesta övningsfält enbart skyddsobjekt när de används. Förutsatt att de inte låg/ligger inom en garnison.
Citera
2011-08-08, 21:22
Medlem
Running_mans avatar
Men vad fan... övningsfält är ju visserligen SO men man får vanligtvis(beror på vilket fält det är) vistas där när inga övningar pågår. Läs t.ex. på valfritt regementes hemsida under övningsfält.

från P7:s hemsida
Citat:
Om skjut- och övningsfälten:

Många naturintresserade besöker P 7:s övnings- och skjutfält året runt – när ingen skjutning pågår. Våra största fält är Rinkaby skjutfält, Ravlunda skjutfält, Kabusa skjutfält och övningsfältet på Revingehed. Under sommaren är det längre sammanhängande perioder, olika för olika fält, när ingen övar där.

De aktuella avlysningarna hittar du alltid på den här sidan. Gör gärna ett bokmärke om du ofta besöker våra fält. På fälten finns också informationstavlor. Dessutom är det flaggat rött när skjutning pågår. Passera heller aldrig om vi har bommat vägar – det kan innebära livsfara.
Citera
2011-09-15, 08:17
Medlem
Discoverys avatar
Någon som vet vart i Stockholmsområdet ?

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33538&a=2534445

Kan det vara Bålsta ?
Senast redigerad av Discovery 2011-09-15 kl. 08:28.
Citera
2011-09-15, 08:42
Medlem
chybbers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discovery
Någon som vet vart i Stockholmsområdet ?

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33538&a=2534445

Kan det vara Bålsta ?

https://www.flashback.org/t1647821
Citera
2011-09-18, 07:31
Medlem
Jag skulle nog inte ränna runt med en svampkorg i närheten av ett SO, om det inte faktiskt var så att jag var där för svampen och inte för objektet i fråga.

Att ljuga bra är svårt, och bevakningspersonal får i likhet med polisen höra en hel del i varierande grad fantasifulla förklaringar till diverse saker.

Är du en gubbe på 55+ eller så, med flanellskjorta, keps och stripigt hår och en rundlagd labrador så kanske jag tror att du plockar svamp.
Är du typ <20-25 och har gympadojjor eller huvtröja så skulle jag som SV omhänderta ta dig i vilket fall, med fullt lagstöd.

Citat:
Ursprungligen postat av Skyddslagen
13 § En skyddsvakt har inom skyddsobjektet och i dess närhet samma befogenhet som en polisman att gripa den som det finns skäl att anhålla för spioneri, sabotage, terroristbrott, grovt rån eller förberedelse till ett sådant brott samt att ta i beslag föremål som personen för med sig. Detta gäller också om den misstänkte är på flykt från skyddsobjektet.
Jag behöver alltså inte ha bar gärning, det räcker med misstanke om brott samt flyende fot... Man har gett SV ett väldigt förtroende i.o.m detta, och ett ofantligt spelrum.

Som sagt tidigare, att inte lämna vid avvisande är bara idiotiskt. Att dessutom återkomma får jag anse är detsamma; vissa är duktiga på signaler och 'magkänsla'.
Har du blivit avvisad och återkommer och blir påkommen så kommer du garanterat att bli omhändertagen, eller gripen. Omhändertagen blir du sannolikt, iom att man då inte behöver rapportera omständigheterna kring misstanke om brott, utan bara att du återkommit efter avvisande.
Det är i sig inte ett brott mot skyddslagen att återvända efter avvisande, men om ett avvisande inte räcker antar jag i egenskap av skyddsvakt att du har något i kikaren (alltså skälig misstanke) och omhändertar dig.
Har jag sett dig göra dumheter (ta bilder trots fotoförbud, t.ex) så blir det grip.

Sen är det ju upp till var och en att bete sig som man finner passande, men bara för att "du" eller "jag" tycker si eller så, så är det vakten - nästan uteslutande - som har lagen på sin sida.

Annars kan man ju faktiskt prova att prata med vakten. Gå rakt fram till kuren och snacka lite goja, speciellt om du bor i närheten kan det ju finnas skäl att vara där ibland.
Har du riktig tur är nån av vakterna intresserad av UE, och kan visa sig vara en tillgång. Just sayin'.
Citera
2011-09-18, 15:36
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av walk
Jag skulle nog inte ränna runt med en svampkorg i närheten av ett SO, om det inte faktiskt var så att jag var där för svampen och inte för objektet i fråga.

Att ljuga bra är svårt, och bevakningspersonal får i likhet med polisen höra en hel del i varierande grad fantasifulla förklaringar till diverse saker.

Är du en gubbe på 55+ eller så, med flanellskjorta, keps och stripigt hår och en rundlagd labrador så kanske jag tror att du plockar svamp.
Är du typ <20-25 och har gympadojjor eller huvtröja så skulle jag som SV omhänderta ta dig i vilket fall, med fullt lagstöd.

Jag behöver alltså inte ha bar gärning, det räcker med misstanke om brott samt flyende fot... Man har gett SV ett väldigt förtroende i.o.m detta, och ett ofantligt spelrum.

Som sagt tidigare, att inte lämna vid avvisande är bara idiotiskt. Att dessutom återkomma får jag anse är detsamma; vissa är duktiga på signaler och 'magkänsla'.
Har du blivit avvisad och återkommer och blir påkommen så kommer du garanterat att bli omhändertagen, eller gripen. Omhändertagen blir du sannolikt, iom att man då inte behöver rapportera omständigheterna kring misstanke om brott, utan bara att du återkommit efter avvisande.
Det är i sig inte ett brott mot skyddslagen att återvända efter avvisande, men om ett avvisande inte räcker antar jag i egenskap av skyddsvakt att du har något i kikaren (alltså skälig misstanke) och omhändertar dig.
Har jag sett dig göra dumheter (ta bilder trots fotoförbud, t.ex) så blir det grip.

Sen är det ju upp till var och en att bete sig som man finner passande, men bara för att "du" eller "jag" tycker si eller så, så är det vakten - nästan uteslutande - som har lagen på sin sida.

Annars kan man ju faktiskt prova att prata med vakten. Gå rakt fram till kuren och snacka lite goja, speciellt om du bor i närheten kan det ju finnas skäl att vara där ibland.
Har du riktig tur är nån av vakterna intresserad av UE, och kan visa sig vara en tillgång. Just sayin'.

Jag brukar aldrig plocka svamp... inte heller intill SO, däremot så kan det hända att jag fotar skyddsobjekt och området runt om, naturligtvis fotar jag bara objektet om det inte är fotoförbud.

Ett skyddsobjekt, t.ex Polishuset på kungsholmen, vattenverket i Norsborg ( Stockholm ) har jag full lagstöd för att fota, och alla militäranläggningar är inte heller skyddsobjekt, som t.ex FTN-länkstationer.

Dock skulle jag inte ha så stora problem med att bli "omhändertagen" utanför ett skyddsobjekt, om skyddsobjektet har fotoförbud och kameran ligger avstängd i väskan, så har jag inte begått något brott och kan därmed inte heller blir straffad för något.

Jag får även fota omgivningen runt om en anläggning som är SO & fotoförbud...
så länge inte det bakom skyltarna kommer med på bild.
så jag ser inga problem med det.

Och nej, jag spionerar inte... jag fotar bara för eget bruk och använder
mig av den svenska fotolagen som stöd.

se länk:

www.fotosidan.se/cldoc/1746.htm
Senast redigerad av Discovery 2011-09-18 kl. 15:39.
Citera
2011-09-18, 17:45
Medlem
Discoverys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chybber
https://www.flashback.org/t1647821

Tackar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto