Jag skulle nog inte ränna runt med en svampkorg i närheten av ett SO, om det inte faktiskt var så att jag var där för svampen och inte för objektet i fråga.
Att ljuga bra är svårt, och bevakningspersonal får i likhet med polisen höra en hel del i varierande grad fantasifulla förklaringar till diverse saker.
Är du en gubbe på 55+ eller så, med flanellskjorta, keps och stripigt hår och en rundlagd labrador så kanske jag tror att du plockar svamp.
Är du typ <20-25 och har gympadojjor eller huvtröja så skulle jag som SV omhänderta ta dig i vilket fall, med fullt lagstöd.
Citat:
Ursprungligen postat av Skyddslagen
13 § En skyddsvakt har inom skyddsobjektet och i dess närhet samma befogenhet som en polisman att gripa den som det finns skäl att anhålla för spioneri, sabotage, terroristbrott, grovt rån eller förberedelse till ett sådant brott samt att ta i beslag föremål som personen för med sig. Detta gäller också om den misstänkte är på flykt från skyddsobjektet.
Jag behöver alltså inte ha bar gärning, det räcker med misstanke om brott samt flyende fot... Man har gett SV ett väldigt förtroende i.o.m detta, och ett ofantligt spelrum.
Som sagt tidigare, att inte lämna vid avvisande är bara idiotiskt. Att dessutom återkomma får jag anse är detsamma; vissa är duktiga på signaler och 'magkänsla'.
Har du blivit avvisad och återkommer och blir påkommen så kommer du garanterat att bli omhändertagen, eller gripen. Omhändertagen blir du sannolikt, iom att man då inte behöver rapportera omständigheterna kring misstanke om brott, utan bara att du återkommit efter avvisande.
Det är i sig inte ett brott mot skyddslagen att återvända efter avvisande, men om ett avvisande inte räcker antar jag i egenskap av skyddsvakt att du har något i kikaren (alltså skälig misstanke) och omhändertar dig.
Har jag sett dig göra dumheter (ta bilder trots fotoförbud, t.ex) så blir det grip.
Sen är det ju upp till var och en att bete sig som man finner passande, men bara för att "du" eller "jag" tycker si eller så, så är det vakten - nästan uteslutande - som har lagen på sin sida.
Annars kan man ju faktiskt prova att prata med vakten. Gå rakt fram till kuren och snacka lite goja, speciellt om du bor i närheten kan det ju finnas skäl att vara där ibland.
Har du riktig tur är nån av vakterna intresserad av UE, och kan visa sig vara en tillgång. Just sayin'.