Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2014-03-22, 20:21
  #493
Medlem
Nu är det ju så att bilden på skylten har han ej tagit själv, då den är hittad på nätet vid en specifik plats.
Bättre du frågar i klartext om vad du undrar över, skylten talar ett ganska tydligt språk.

Och för den andra har jag för mig att just denna ligger i skogen efter vägen.
__________________
Senast redigerad av Infotizer 2014-03-22 kl. 20:25.
Citera
2014-04-27, 23:15
  #494
Medlem
Earees avatar
Har en SO-skylt som bygger på en upphävd lag någon juridisk betydelse?
Exempelbild 1: 1940:358 (17/5)
Exempelbild 2: 1990:217
Ta t.ex. 1990:217. Den är upphävd och numera gäller 2010:305. Betyder det automatiskt att en skylt med 1990:217 blir 2010:305?
Får man knalla förbi någon av skyltarna?
Citera
2014-04-27, 23:50
  #495
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Earee
Har en SO-skylt som bygger på en upphävd lag någon juridisk betydelse?
Exempelbild 1: 1940:358 (17/5)
Exempelbild 2: 1990:217
Ta t.ex. 1990:217. Den är upphävd och numera gäller 2010:305. Betyder det automatiskt att en skylt med 1990:217 blir 2010:305?
Får man knalla förbi någon av skyltarna?
Väldigt bra fråga. En notering jag gjort är att försvarsmakten brukar i regel vara duktiga på att uppdatera skyltarna. Nya, fräscha skyltar = aktiv anläggning. Mossiga skyltar från 70-80-talet = inte riksbunkern direkt...
Citera
2014-05-09, 19:59
  #496
Medlem
Övergångsbestämmelser
2010:305
1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2010, då lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. ska upphöra att gälla. Den gamla lagens föreskrifter i 23–32 §§ och 36 § samt 37 § i fråga om straffansvar för den som lämnar oriktiga eller vilseledande uppgifter för att få tillträde till ett militärt skyddsområde eller tillstånd att uppehålla sig inom ett sådant område, gäller dock till och med den 31 december 2011.
2. Den som har tjänstgjort som skyddsområdesvakt före ikraftträdandet får även fortsättningsvis inte obehörigen röja eller utnyttja vad han eller hon på grund av uppdraget enligt den lagen fått veta om en enskilds personliga förhållanden eller förhållanden av betydelse för totalförsvaret eller annars för Sveriges säkerhet.
3. Byggnader, andra anläggningar och områden samt militära fartyg och luftfartyg som förklarats som skyddsobjekt före ikraftträdandet ska även fortsättningsvis anses vara skyddsobjekt, dock längst till utgången av 2014. Den gamla lagen gäller för dessa skyddsobjekt.
4. Överklaganden som avser beslut som meddelats före ikraftträdandet men ännu inte avgjorts prövas enligt den gamla lagen.
5. Den som enligt den gamla lagen har godkänts som skyddsvakt anses godkänd även enligt den nya lagen.
Citera
2014-05-09, 21:06
  #497
Medlem
Earees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trumma
Övergångsbestämmelser
2010:305
1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2010, då lagen (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. ska upphöra att gälla. Den gamla lagens föreskrifter i 23–32 §§ och 36 § samt 37 § i fråga om straffansvar för den som lämnar oriktiga eller vilseledande uppgifter för att få tillträde till ett militärt skyddsområde eller tillstånd att uppehålla sig inom ett sådant område, gäller dock till och med den 31 december 2011.
2. Den som har tjänstgjort som skyddsområdesvakt före ikraftträdandet får även fortsättningsvis inte obehörigen röja eller utnyttja vad han eller hon på grund av uppdraget enligt den lagen fått veta om en enskilds personliga förhållanden eller förhållanden av betydelse för totalförsvaret eller annars för Sveriges säkerhet.
3. Byggnader, andra anläggningar och områden samt militära fartyg och luftfartyg som förklarats som skyddsobjekt före ikraftträdandet ska även fortsättningsvis anses vara skyddsobjekt, dock längst till utgången av 2014. Den gamla lagen gäller för dessa skyddsobjekt.
4. Överklaganden som avser beslut som meddelats före ikraftträdandet men ännu inte avgjorts prövas enligt den gamla lagen.
5. Den som enligt den gamla lagen har godkänts som skyddsvakt anses godkänd även enligt den nya lagen.

Där ser man, tackar! Då får man väl avvakta ett tag till..
Citera
2014-08-05, 22:09
  #498
Medlem
mummas avatar
Om man nu kartlägger anläggningar såsom det är vanligt för UEare, vad är straffet då? Räknas det som spioneri?

Vad är straffet för spioneri i Sverige idag?

Vad är straffet för att fotografera en sådan här bild, samt att publicera?
http://sv.tinypic.com/r/okbigo/8
Citera
2014-08-10, 19:40
  #499
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mumma
Om man nu kartlägger anläggningar såsom det är vanligt för UEare, vad är straffet då? Räknas det som spioneri?

Vad är straffet för spioneri i Sverige idag?

Vad är straffet för att fotografera en sådan här bild, samt att publicera?
http://sv.tinypic.com/r/okbigo/8

Tror inte någon här inne kan svara med säkerhet eftersom varje fall är unikt. Men jag kan tänka mig att om man fotograferar utsidan så handlar det om böter. Fängelse riskerar man nog bara om man sprider väldigt detaljerad information om särskilt känsliga objekt.

Spioneri har såvitt jag vet fortfarande livstids fängelse i straffskalan men det ska mycket till innan de kastar bort nyckeln för några Facebook-bilder.
Citera
2014-08-28, 20:38
  #500
Medlem
VaBanks avatar
Får man svar här av någon om man undrar över ett SO skyltat ställe mitt ute i skogen om vad det kan röra sig om där?

Tror det kan vara ett mobiliseringsförråd. Är bara nyfiken då jag brukade löpa dit för 10 år sen, såg väldigt nedgånget ut igår medtanke på att det var ganska nytt då.
Citera
2014-08-28, 20:59
  #501
Medlem
VaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VaBank
Får man svar här av någon om man undrar över ett SO skyltat ställe mitt ute i skogen om vad det kan röra sig om där?

Tror det kan vara ett mobiliseringsförråd. Är bara nyfiken då jag brukade löpa dit för 10 år sen, såg väldigt nedgånget ut igår medtanke på att det var ganska nytt då.


En snabb SÖK på google gav mig svaret här på fb med ett inlägg från 2006. Måste vara relativt okänt då endast en hint hittades på nätet, kul!
Citera
2014-08-28, 23:25
  #502
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VaBank
Får man svar här av någon om man undrar över ett SO skyltat ställe mitt ute i skogen om vad det kan röra sig om där?

Tror det kan vara ett mobiliseringsförråd. Är bara nyfiken då jag brukade löpa dit för 10 år sen, såg väldigt nedgånget ut igår medtanke på att det var ganska nytt då.
Du gör bäst i att söka upp en annan tråd att ställa din fråga i. Denna tråd är till för mer generella diskussoner om skyddsobjekt.

Och ja, man får diskutera skyddsobjekt på Flashback.
(FB) Riksbunkrar, SO och UE-forumet
Citera
2015-03-19, 11:10
  #503
Medlem
Används dessa LS-torn fortfarande? Dessa med en hög stålställning och ett grönt fyrkantigt hus på toppen?
Citera
2015-03-19, 11:31
  #504
Medlem
DenSomSokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XanX
Används dessa LS-torn fortfarande? Dessa med en hög stålställning och ett grönt fyrkantigt hus på toppen?

Dom flesta är nedplockade tyvärr, finns några kvarglömda och några sparade men dom används inte aktivt längre.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback