2018-02-28, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vilken plattjordskarta pratar du om då? En storcirkel på södra halvklotet blir ju definitivt inte ett rakt sträck på vare sig Gleasons, Mercator eller någon annan platt karta som har presenterats. Gleasons stämmer ju hjälpligt nära nordpolen men blir ju mer och mer förvrängd desto längre söderut du kommer.
Storcirkel på Gleason blir inte en cirkel eftersom jorden där är platt och rakt sträck kan således inte blir en cirkel. Det blir den kortaste sträckan, men effekten och praktiska utförandet av en sådan resa är densamma som på globjord. Gleasons är måhända förvrängd på södra sidan men ett rakt sträck kortaste sträckan och likvärdigt med storcirkel på globjord i utförande.

På mercator blir ett rakt sträck inte en storcirkel, det blir en loxodrom.

Jag vi är överens.
Citera
2018-02-28, 00:11
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Båtar kan tex försvinna bakom horisonten och det tar globjorden som ett bevis för jordens kurva. Problemet med det resonemanget är det inte visar på någon kurva eller globform. Det visar endast att det försvinner objek i eller bakom horisonten.

Under. Saker försvinner under horisonten, de försvinner successivt nedåt.
Tittar du på nedan bild ser man tydligt att halva solen ligger under horisonten.
http://t-ec.bstatic.com/images/hotel/max1024x768/261/26148980.jpg

Citat:
Vi kan aldrig se den från jordytan då den försvinner, man kan ju inte se något som inte syns. Vi får således aldrig se kurvan bara effekterna av den.

Du får helt enkelt lära dig att leva med att det som är dolt bakom horisonten inte är synligt. Och det gäller oavsett om det är båtar, städer, berg eller kurvor som försvunnit.
Citera
2018-02-28, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PlantaGenista
Vilket du förstås har fått, men då duger det inte...
När fick jag se den? Eller säger du bara det i retoriskt syfte?
Citera
2018-02-28, 00:19
Medlem
madtops avatar
Citat:
Allt talar inte för en klotjord

Det är vi inte riktigt överens om.
Jag tycker inte det finns ett dugg som pekar på att den är platt.

Vad tycker du talar för att den är platt? Om vi nu bortser från din känsla och vad du tror.
Har du något konkret att komma med?

Citat:
för det är ju just klotformen som globjorden inte kan prestera annat än i animationer.

Det finns ju faktisk även några tusen fotografier. Och filmer. Och hundratals vetenskapliga bevis.
Men visst, om vi nu bortser från allt detta så stämmer det du säger.
Citera
2018-02-28, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Under. Saker försvinner under horisonten, de försvinner successivt nedåt.
Tittar du på nedan bild ser man tydligt att halva solen ligger under horisonten.
http://t-ec.bstatic.com/images/hotel/max1024x768/261/26148980.jpg

Du får helt enkelt lära dig att leva med att det som är dolt bakom horisonten inte är synligt. Och det gäller oavsett om det är båtar, städer, berg eller kurvor som försvunnit.
Vi får helt enkelt lära oss att leva med att aldrig få bevis för jorden klotform, jag tror du har rätt.
Det kommer aldrig att hända.
Citera
2018-02-28, 00:24
Medlem
Citat:
När fick jag se den? Eller säger du bara det i retoriskt syfte?

DSCOVR har nämnts åtskilliga gånger, bara för att nämna en.
Citera
2018-02-28, 00:30
Medlem
madtops avatar
Citat:
Vi får helt enkelt lära oss att leva med att aldrig få bevis för jorden klotform, jag tror du har rätt.

Nej det var inte det jag sa, jag sa är att du aldrig kommer att få se "kurvan" på det viset du vill och att det är något du får lära dig att leva med.

Däremot finns det hundratals med andra bevis för att den är en sfär.

Citat:
Det kommer aldrig att hända.

Det är nog väldigt individuellt. Jag har redan fått och förstått massor med bevis men för dig är det nog värre.
Citera
2018-02-28, 00:38
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kungadolf
Hahahaha, hur kan man ens tro på detta?

Därför att det inte finns något som talar emot DSCOVR och att vi faktiskt har en hel del indicier för att det är sannolikt med bilder på jorden från rymden.
Vi vet att
- vi kan skicka upp raketer i rymden
- vi vet att vi kan bygga kameror
- vi vet att vi kan överföra bilder via radio.

Vad tycker du talar för att man inte ska tro på det?
Exakt vad är det som gör att det är osannolikt med DSCOVR?
Citera
2018-02-28, 00:45
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Storcirkel på Gleason blir inte en cirkel eftersom jorden där är platt och rakt sträck kan således inte blir en cirkel. Det blir den kortaste sträckan, men effekten och praktiska utförandet av en sådan resa är densamma som på globjord. Gleasons är måhända förvrängd på södra sidan men ett rakt sträck kortaste sträckan och likvärdigt med storcirkel på globjord i utförande.

På mercator blir ett rakt sträck inte en storcirkel, det blir en loxodrom.

Jag vi är överens.
Fast ett rakt streck på Gleasons mellan Santiago och Sydney blir ju över nordpolen och det är verkligen inte likvärdigt med en storcirkel på globjorden och är inte den väg som direktflygen på den sträckan tar. En storcirkel på globen och ett rakt streck på gleason stämmer hyfsat på våra breddgrader men aviker mer och mer desto längre söderut man kommer. Den rutt som är en storcirkel på globen skulle ju bli en fasansfull omväg om du ritade upp den på gleasons. Skulle inte gå att flyga på 13 timmar om jorden såg ut som Gleasons.
Citat:
Det vore ju på sin plats att kunna få se denna sfär annat än i animationer.
Finns bilder tagna från Apollo17 på jorden. Ser man vilken nivå datagrafiken var på 1972 så förstår man direkt att detta inte kan vara gjort med CGI. Datorgrafiken var helt enkelt inte på den nivån då.
Senast redigerad av Jonas1968 2018-02-28 kl. 00:54.
Citera
2018-02-28, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Därför att det inte finns något som talar emot DSCOVR och att vi faktiskt har en hel del indicier för att det är sannolikt med bilder på jorden från rymden.
Vi vet att
- vi kan skicka upp raketer i rymden
- vi vet att vi kan bygga kameror
- vi vet att vi kan överföra bilder via radio.

Vad tycker du talar för att man inte ska tro på det?
Exakt vad är det som gör att det är osannolikt med DSCOVR?
Dom zoomar aldrig in till jorden. Kameran är alltid stillastående. Dom zoomar aldrig jorden+människor som rör sig samtidigt, vi ser aldrig stjärnor + jorden. Vi ser aldrig en 360. Vi ser ingenting av kosmos, vi ser aldrig 2planeter samtidigt. Zooma in, zooma ut. Alltid korta klipp.
Citera
2018-02-28, 00:50
Medlem
jorden+människor som rör sig samtidigt på månen eller vart dom än filmar ifrån!
Citera
2018-02-28, 01:19
Medlem
AndersM79s avatar
Transversal Mercator hit, och Gleason's dit, storcirklar och loxodromer... Allt detta är ju bevis för att jorden är sfärisk*, annars hade det inte funnits så många sätt att projicera den i 'platt' utförande, och inte sådana enorma problem att försöka beräkna ytor, vinklar och längder på dessa kartor.

*Jag vet att den egentligen är en lätt päronformad rotationsellipsoid, men jag kallar den för sfär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in