2017-08-12, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Hur tror du satelliter skulle komma upp om det fans en dome? Satelliter går inte att förneka för satellit-tv fungerar ju även där det inte finns marksändare. Är ju magnetfältet i jonosfären som vågorna studsar mot. Hade det funnits en dome så skulle ju alla radiovågor studsa oavsett våglängd.
Du riktar din mottagare mot en punkt på domen som sändaren är riktad mot.
Citera
2017-08-12, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putteo
Så dessa teorier skulle automatiskt bli ogiltiga om någon annan kommit på dem tidigare? Hur tänker du nu?
Nej. Men om du kopierar en annan students uppsats och blir påkommen, är din uppsats fortfarande giltig? Har jag ingen anledning att misstro dina avsikter efter ett sådant beteende?

Jag tycker det anmärkningsvärt att dessa teorier redan fanns för tusentals år sedan och sen kan grabbar som Copernicus, Newton, Einstein etc kan bara planka rakt av utan reaktion. Jag skulle snarare misstro deras avsikter efter ett sådant tilltag.
Citera
2017-08-12, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Nej mot joniserande lager i jonosfären under dagtid då solstrålningen skapar dessa lager. Man fick hålla reda på detta när man lyssnade på kortvågsstationer. Andra frekvenser som t.ex radar studsar inte mot dessa lager
Jag vet inte hur det fungerar.
Citera
2017-08-12, 13:22
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Nej. Men om du kopierar en annan students uppsats och blir påkommen, är din uppsats fortfarande giltig? Har jag ingen anledning att misstro dina avsikter efter ett sådant beteende?
Den ursprungliga uppsatsen blir inte ogiltig för att den kopieras.
Citera
2017-08-12, 13:32
Medlem
Citat:

Jag tycker det anmärkningsvärt att dessa teorier redan fanns för tusentals år sedan och sen kan grabbar som Copernicus, Newton, Einstein etc kan bara planka rakt av utan reaktion. Jag skulle snarare misstro deras avsikter efter ett sådant tilltag.

En källa på detta skulle sitta fint.
Citera
2017-08-12, 13:32
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Du har fått massor med bevis och teorier presenterade för dig i tråden, men du har valt att inte tro på dem. Samtidigt som du tror på mörk materia, för någon har räknat ut 'matematiskt' att det kan existera. Om det visar sig att mörk materia inte finns borde det betyda att man kan matematiskt räkna ut något inte finns, eller? Du väljer att endast tro på de 'rätta' källorna. Fråga vilken troende kristen som helst varför deras berättelse går igen i andra religiösa skrifter, de svarar att de andra är hemska förfalskningar och kommer att brinna i helvetet precis som vilken bibelförsäljare som helst. Du tror och är trygg i din religiösa dogm, du har tom skapat ett litet program som du matematiskt kan försvara din tro med. Din egen lilla King James.

Kolla in de här matematikerna, undra varför tavlan inte är liggande. Kanske är det inte matematiskt med en liggande tavla, eller är vetenskapen inte öppensinnad nog för liggande tavla? Episkt.
https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=fwiSrdMY&id=B6B93455DA23 AD014510BB33CEEED77C67906A3A&thid=OIP.fwiSrdMYkD1z rqcj1FKG7QD2D9&q=nasa+scientist+blackboard&simid=6 08034136605396321&selectedIndex=0&ajaxhist=0
Jag är för det första ateist. Agnostisk ateist för att precisera. Det betyder att jag inte tror på någon av jordens 4200 olika religioners påstådda högre väsen helt enkelt för att ingen kan visa deras existens. Kristendomen är en av dessa 4200, varför skulle den och dess sagobok Bibeln vara sann? Varför inte en av de 4199 andra? Och nej, allt i en religion går inte igen i andra.

Men detta är inte forumet för religion eller icke-religion så vi lämnar det därhän då det är off topic. Men om du på allvar menar att bibeln är källan till all vetenskap föreslår jag att du flyttar till den forumavdelningen.

Det är korrekt att jag inte tror på era så kallade bevis för ni har inga sådana som ens är i närheten av att vara trovärdiga. Nu kallar du mina kunskaper för religiösa dogmer... är du helt väck?

För övrigt, jag har inte påstått att mörk materia existerar, det jag har förklarat är att våra vetenskapliga modeller antingen kräver osynlig materia för att gå ihop eller så är våra modeller felaktiga. Vetenskapen lutar mest åt hypotesen mörk materia just nu.
Citera
2017-08-12, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Inte riktigt sant. Man har observerat dels att stjärnor i galaxer rör sig som om det fanns mer materia än vad man observerar. och dels genom gravitationslinser Därför framför man hypotesen om mörk materia för att förklara denna observerade erforderliga högre gravitationskraft.
Gravitationslins, det var nytt! Intressant. Så jag läste en fråga som en 16-åring ställt till nån smart snubbe: stannar ljuset vid någon punkt? Svaret blir långt och invecklat men till slut så säger den smarta gubben att, ja i vår atmosfär men inte i rymden. I rymden kan ljuset färdas hur långt som helst. Självklart gör globjorden det bekvämt för sig och ser till att ingen kontrollera det själv utan vi ska igen lita på organisationer som NASA.
Citera
2017-08-12, 13:58
Medlem
madtops avatar
Citat:
Studsar troligtvis på något. Jag vet inte varför kortvågsradio har en död zon.

Men det har jag och vetenskapen en förklaring till:
Det uppstår en död zon när markvågorna inte längre når fram pga av jordens krökning.
Citera
2017-08-12, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Hur ser plattisarna på det faktum att luftströmmarna inte passerar ekvatorn i någon större utsträckning? Passadvindarna håller sig till ekvatorn? Att luften på norra halvklotet innehåller betydligt mer CO2?
" Att luften på norra halvklotet innehåller betydligt mer CO2?" Har du en länk där man kan läsa om detta?
Citera
2017-08-12, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det är väl väldigt självklart att tråden inte innehåller ett enda bevis för att jorden är platt. Om det funnits bevis så hade "flat earth" varit vetenskap men i stället är det en väldigt knasig, rolig och förvirrad tanke från religiösa idioter med djupa existentiella problem.

Eric Dubay är bland annat känd för sina "200 proofs of flat earth". Dessa är dock inga bevis utan en lång lista med allt från lösa påståenden till rena felaktigheter. Välj ut de enligt dig 3 bästa "bevisen" så lovar jag att visa varför de inte är bevis utan skit.
Ta de tre första, eller de tre sämsta. Välj du!
Citera
2017-08-12, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Det spelar ingen som helst roll hur länge "data" har varit känt eftersom vi mycket enkelt kan verifiera att datan stämmer. Att t.ex mäta ljusets hastighet, avståndet till månen eller lilla g är trivialt och görs om och om igen på universitet och högskolor.

Nej så är självklart inte, de är en beskrivning av verkligheten.
Jag kan t.ex väldigt lätt bevisa att och hur snabbt saker faller i vakuum med du kan å andra sidan inte motbevisa ett enda skit.

Du kan få en utmaning av mig som jag vet att du totalt kommer att misslyckas med:
Falsifiera en vetenskaplig teori.
Du menar alltså att globjordens fäder Newton, Copernicus, Einstein, Åsa Domeij har plagierat sina upptäckter men det 'spelar ingen som helst roll'. Men du har rätt, verkligheten som vi ser den dagligen är just full lögner. Du är en av dem som med flit och iver kämpar för att vidmakthålla lögnerna.
Citera
2017-08-12, 14:29
Medlem
madtops avatar
Citat:
Gravitationen är ju inte bevisad.

Självklart är gravitation bevisad. Om och om igen av miljontals människor på hundratals olika sätt, vetenskapligt är gravitation ett faktum. Att påstå något annat är absurt.

Att som du komma med helt tomma påståenden om att gravitation inte är bevisad är bara löjligt. Du har inte en enda sak som styrker ditt påstående, det är bara tomma ord utan något som helst innehåll.

Visa vad som är fel med Newtons gravitationslag.
Visa att saker inte faller i vakuum.
Visa vad som är fel med gravimetern.
Visa vad som är fel i Cavendish experiment.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in