2017-08-12, 11:09
Medlem
Tajger66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Jag har talat med min morsa hemma i förorten via Göteborg radio ifrån Stilla Havet.

Menar du att din radardisplay, monitor, går att ställa in på mer än 24 natutiska mil?
Och då menar du att jorden är platt eftersom du pratat i radio över halva jordklotet? Vet ej vad för typ av radio du använde men det finns en hel del alternativ här tex långvåg som studsar mot atmosfären alt så finns det radiolänkstationer samt numera satellitradio. Roade mig med radio när jag var ung, var radiotelegrafist samt radioamatör. hade vänner över hela världen, det är kul.

Jag ringer och chattar numera med Sverige när jag bor i Stilla havet vintertid men det visar inte att jorden är platt utan att nätet fungerar runt hela jorden.
Citera
2017-08-12, 11:19
Medlem
madtops avatar
Citat:
Jag har talat med min morsa hemma i förorten via Göteborg radio ifrån Stilla Havet.

Via kortvågsradio som studsar i jonosfären.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Kortvåg
Nu diskuterade vi dock markvågor, radar och dess räckvidd.

Citat:
Menar du att din radardisplay, monitor, går att ställa in på mer än 24 natutiska mil?

Förklara varför radar inte kan se förbi jordens krökning.
Och förklara varför ovan kortvågsradio har en död zon:
Citat:
Utanför räckvidden för markvågen uppstår en död zon fram till den punkt där mottagaren nås av eventuella reflekterade vågor.
Senast redigerad av madtop 2017-08-12 kl. 11:25.
Citera
2017-08-12, 12:02
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Men vad säger du om att grabbar som Newton, Copernicus, Einstein kan ha plagierat sina upptäckter?
Ingenting, som är relevant i den här tråden, eftersom det inte påverkar jordens form.
Citera
2017-08-12, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tajger66
Och då menar du att jorden är platt eftersom du pratat i radio över halva jordklotet? Vet ej vad för typ av radio du använde men det finns en hel del alternativ här tex långvåg som studsar mot atmosfären alt så finns det radiolänkstationer samt numera satellitradio. Roade mig med radio när jag var ung, var radiotelegrafist samt radioamatör. hade vänner över hela världen, det är kul.

Jag ringer och chattar numera med Sverige när jag bor i Stilla havet vintertid men det visar inte att jorden är platt utan att nätet fungerar runt hela jorden.
Du menar att radiovågorna studsade mot något, en dom tex.
Citera
2017-08-12, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Ingenting, som är relevant i den här tråden, eftersom det inte påverkar jordens form.
Månen, solen, jorden, Venus bland andra som påstås hänga fast i omloppsbanor som är baserade på dessa teorier. Dessa namn droppas ju ständigt av globjordare, nu när de visar sig att de inte var först på bollen då är irrelevant för jordens form. Så resonerar en riktig bibelförsäljare. Episkt!
Citera
2017-08-12, 12:43
Medlem
Citat:
Månen, solen, jorden, Venus bland andra som påstås hänga fast i omloppsbanor som är baserade på dessa teorier. Dessa namn droppas ju ständigt av globjordare, nu när de visar sig att de inte var först på bollen då är irrelevant för jordens form. Så resonerar en riktig bibelförsäljare. Episkt!

Så dessa teorier skulle automatiskt bli ogiltiga om någon annan kommit på dem tidigare? Hur tänker du nu?
Citera
2017-08-12, 12:47
Medlem
Citat:

Nej mot joniserande lager i jonosfären under dagtid då solstrålningen skapar dessa lager. Man fick hålla reda på detta när man lyssnade på kortvågsstationer. Andra frekvenser som t.ex radar studsar inte mot dessa lager
Citera
2017-08-12, 12:47
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Hur tänkte du nu?
En "dom" är väl bara relevant om jorden vore platt?
Det behövs ju ingen "dom" att studsa mot om jorden är platt.

Läs på lite om radiovågutbredning i jonosfären:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Jonosf%C3%A4r#Radiov.C3.A5gutbredning
Citera
2017-08-12, 12:50
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Hur tror du satelliter skulle komma upp om det fans en dome? Satelliter går inte att förneka för satellit-tv fungerar ju även där det inte finns marksändare. Är ju magnetfältet i jonosfären som vågorna studsar mot. Hade det funnits en dome så skulle ju alla radiovågor studsa oavsett våglängd.
Citera
2017-08-12, 12:52
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Förklara vad det här har med jordens form att göra.
Vem som är först på bollen till en vetenskaplig teori ändrar ju inte på teorin.
Förväxla nu inte "teori" i vardagligt tal (gissning) med "vetenskaplig teori" (uppbackad med bevis).
Försäljning av böcker har ingenting alls med saken att göra.
Citera
2017-08-12, 12:54
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Finns väl ingen här som hävdat att Newton, Copernicus och Einstein var först med att hävda att jorden var rund? Detta har ju varit känt sen Aristoteles tid.
Citera
2017-08-12, 12:55
Medlem
Citat:
Samtidigt som du tror på mörk materia, för någon har räknat ut 'matematiskt' att det kan existera.

Inte riktigt sant. Man har observerat dels att stjärnor i galaxer rör sig som om det fanns mer materia än vad man observerar. och dels genom gravitationslinser Därför framför man hypotesen om mörk materia för att förklara denna observerade erforderliga högre gravitationskraft.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in