2017-08-09, 01:35
Medlem
vad finns det för vetenskapliga bevis för att jorden är platt?
Citera
2017-08-09, 07:26
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickleanddimes
Det har i alla fall inte presenterats något i den här tråden. "Den ser platt ut" är väl det bästa hittills.
Citera
2017-08-09, 11:07
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickleanddimes
Det finns inte. De som hävdar att de har bevis kan inte ett dyft om vetenskapsteori. De kan så lite att de inte vet att de inte kan något.
Citera
2017-08-09, 13:37
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyHitler
Någon som kontrollerat med ett vattenpass kanske?
Brukar vara denna typ av bevis som plattjordare kör med. En video där en lampa försvann bakom en skärm var tydligen bevis för att solen försvann på plattjorden i ett klipp dom presenterade.
Citera
2017-08-09, 15:00
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Brukar vara denna typ av bevis som plattjordare kör med. En video där en lampa försvann bakom en skärm var tydligen bevis för att solen försvann på plattjorden i ett klipp dom presenterade.
Bottom first i perspektivet dessutom.
Citera
2017-08-12, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Observationerna av krökningen pekar på en sfärisk jord, oavsett när de görs och oberoende av vad folk tror. Nedre delen av objekt skyms ju alltid av horisonten.
Men vad säger du om att grabbar som Newton, Copernicus, Einstein kan ha plagierat sina upptäckter?
Citera
2017-08-12, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Givetvis vill de flesta av oss inte förkasta dagens vetenskap helt och hållet för att släppa in en platt jord utan bevis. Plattjordarna tror att de har bevis men jag har ännu inte sett något som ens är i närheten av att falsifiera rådande vetenskapliga teorier och till och med fakta.

Det där med mörk materia och energi är särskilt intressant. Vår modell av alltet förutspår massa som inte vi kan se. Förklaringen finns inte än men man utesluter inte att förekomsten av mörk massa visar på ett fel i våra modeller. Vetenskapen är öppensinnad nog att ha det i åtanke. Men att jorden skulle vara platt... så fel är inte modellerna.

Jag roade mig idag med att sätta ihop ett litet c++-program som räknar ut höjningen mellan 2 koordinater på jorden. Inte så enkelt då vinklarna vid korta avstånd gör att precisionen knappt räcker ens med 64 bit flyttal. Jag fick trixa lite med uträkningarna för att få ner felen men nu funkar det och kan slängas i ansiktet på alla plattjordare som räknar fel på jordens påstådda krökning.
Du har fått massor med bevis och teorier presenterade för dig i tråden, men du har valt att inte tro på dem. Samtidigt som du tror på mörk materia, för någon har räknat ut 'matematiskt' att det kan existera. Om det visar sig att mörk materia inte finns borde det betyda att man kan matematiskt räkna ut något inte finns, eller? Du väljer att endast tro på de 'rätta' källorna. Fråga vilken troende kristen som helst varför deras berättelse går igen i andra religiösa skrifter, de svarar att de andra är hemska förfalskningar och kommer att brinna i helvetet precis som vilken bibelförsäljare som helst. Du tror och är trygg i din religiösa dogm, du har tom skapat ett litet program som du matematiskt kan försvara din tro med. Din egen lilla King James.

Kolla in de här matematikerna, undra varför tavlan inte är liggande. Kanske är det inte matematiskt med en liggande tavla, eller är vetenskapen inte öppensinnad nog för liggande tavla? Episkt.
https://www.bing.com/images/search?view=detailV2&ccid=fwiSrdMY&id=B6B93455DA23 AD014510BB33CEEED77C67906A3A&thid=OIP.fwiSrdMYkD1z rqcj1FKG7QD2D9&q=nasa+scientist+blackboard&simid=6 08034136605396321&selectedIndex=0&ajaxhist=0
Citera
2017-08-12, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martie666
Kan du då tala om för mig var den religiösa övertygelsen ligger i detta exempel:
Maximala räckvidden för en radar som ju bygger på radiovågor är alltid lika med avståndet till horisonten.
Jag kan själv enkelt räkna ut vad räckvidden för min radar är och kan med enkla observationer konstatera att det stämmer med verkligheten. Eftersom radiovågor inte kan följa jordens krökning så kan de heller inte nå längre än till horisonten.
Du får gärna försöka ge mig en förklaring till hur man räknar ut räckvidden för en radar på plattjorden och varför denna sammanfaller med avståndet till det vi kallar horisonten.
Jag har talat med min morsa hemma i förorten via Göteborg radio ifrån Stilla Havet.

Menar du att din radardisplay, monitor, går att ställa in på mer än 24 natutiska mil?
Citera
2017-08-12, 10:39
Medlem
Melange5738s avatar
Hur ser plattisarna på det faktum att luftströmmarna inte passerar ekvatorn i någon större utsträckning? Passadvindarna håller sig till ekvatorn? Att luften på norra halvklotet innehåller betydligt mer CO2?
Citera
2017-08-12, 10:43
Moderator
Länkpost raderat.

/Moderator
Citera
2017-08-12, 10:47
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Men vad säger du om att grabbar som Newton, Copernicus, Einstein kan ha plagierat sina upptäckter?

Nu kommer du med väldigt lösa och märkliga påståenden. Vad är plagierat från vem?

Men det spelar egentligen ingen som helst roll utan det viktiga i sammanhanget är att varken du eller någon annan kan visa att de hade fel. Deras teorier är giltiga och är empiriskt bevisade.

Försök gärna falsifiera Newtons gravitationslag. Jag vet att du kommer att misslyckas.
Senast redigerad av madtop 2017-08-12 kl. 11:06.
Citera
2017-08-12, 11:02
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Du har fått massor med bevis och teorier presenterade för dig i tråden, men du har valt att inte tro...

Det är väl väldigt självklart att tråden inte innehåller ett enda bevis för att jorden är platt. Om det funnits bevis så hade "flat earth" varit vetenskap men i stället är det en väldigt knasig, rolig och förvirrad tanke från religiösa idioter med djupa existentiella problem.

Eric Dubay är bland annat känd för sina "200 proofs of flat earth". Dessa är dock inga bevis utan en lång lista med allt från lösa påståenden till rena felaktigheter. Välj ut de enligt dig 3 bästa "bevisen" så lovar jag att visa varför de inte är bevis utan skit.
Senast redigerad av madtop 2017-08-12 kl. 11:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in