Idag, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpingonthemoon
Vad är det för speciellt med skuggorna idag?

Undras hur stor plats man behöver för att mäta skuggornas förändring, och klara se skilnaden från 1-2 dagar före/efter. 🙂
Räcker det med en idrottsbana eller kan man använda skuggorna från sitt hus?

Om solen i dag står rakt över ekvator, så står den nästan rakt över i går och i morgon. Hur stor blir skilnaden. Jo bara försöka...🙂
Senast redigerad av no-more-scam Idag kl. 08:12.
Citera
Idag, 09:16
Medlem
Citat:
Vad är det för speciellt med skuggorna idag?

Om du under dagen periodiskt plottar ut spetsen på en skugga från t.ex en pinne kommer den röra sig i en helt rät linje från väster till öster. Och den observationen är inte förenlig med en lokal sol som rör sig i en cirkel ovanför en platt jord.

Citat:
Ursprungligen postat av no-more-scam
Undras hur stor plats man behöver för att mäta skuggornas förändring, och klara se skilnaden från 1-2 dagar före/efter. 🙂
Räcker det med en idrottsbana eller kan man använda skuggorna från sitt hus?

Om solen i dag står rakt över ekvator, så står den nästan rakt över i går och i morgon. Hur stor blir skilnaden. Jo bara försöka...🙂

Varför i hela världen vill du se skillnaden från 1-2 dagar efter? Det räcker med att observera skuggorna idag för att falsifiera en lokal sol som rör sig utefter ekvatorn ovanför en platt jord. Och i princip behöver du inte ens göra det exakt idag, ± 3d är tillräckligt.

Och svaret på din fråga om hur stor plats som behövs är svaret att det hänger på lång pinne du använder, ett 200m högt torn kräver ju lite större yta än en 30 cm lång pinne.
Senast redigerad av WilleGarvin Idag kl. 10:01.
Citera
Idag, 09:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Menar du alltså att det alltid hade varit fri sikt om jorden hade varit platt, och fyrtorn isåfall med självklarhet skulle ha varit onödiga?

Ok, det var så jag uppfattade ditt påstående från första början också. Och vad var det som var ironiskt isåfall?

Jäpp. Så är det. Men visst föreslog du att fyrtorn, radiomaster och utkikstorn byggdes höga pga ett missförstånd?

Vem är det som missförstår?
Citera
Idag, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Om du under dagen periodiskt plottar ut spetsen på en skugga från t.ex en pinne kommer den röra sig i en helt rät linje från väster till öster. Och den observationen är inte förenlig med en lokal sol som rör sig i en cirkel ovanför en platt jord.
Det tycker jag lät konstigt men det stämmer säkert. Då rör sig skuggan alltså i en båge under en junidag? Det var intressant.
Citera
Idag, 11:28
Medlem
Jonas1968s avatar
I december så kan man i Ushuaia se solen gå upp i sydost och ner i sydväst trotts att den står i zenit vid Stenbockens vändkrets vilken befinner sig norr om Ushuaia. Lätt att förklara på den runda Jorden där man kan se den på andra sidan Antarktis men totalt omöjligt att förklara på den platta Jorden. Vad anser de som tror på platt jord om det?
Citera
Idag, 12:24
Medlem
Citat:
Det tycker jag lät konstigt men det stämmer säkert. Då rör sig skuggan alltså i en båge under en junidag? Det var intressant.

Det är ingen tillfällighet att FE-communityn inte har lyckats få fram en fungerande modell över hur solen rör sig över den platta jorden. Det är helt enkelt omöjligt att få fram.

Och det handlar ju inte bara om skuggor på höstdagjämningen utan det finns ju många fler observationer. Några exempel:
(FB) Flat Earth--Jorden är platt

Och det tragiska i sammanhanget är den typiske plattisen är så extremt dåligt insatta och okritiska, de har liksom inte ens funderat innan de kläcker ur sig en massa felaktigheter.

Citat:
Solens rörelser förklaras lika bra av både platt- och klotmodellerna, så jag tycker det är en ickefråga, på gränsen till OT ärligt talat

Det har du såklart ingen aning om eftersom du aldrig tänkt igenom problemställningen. Du bara gissar och hoppas att andra ska tro på skiten du säger. Du kan ju inte ens precisera vilken "plattmodell" du syftar på.

Vilket plattmodell tycker du förklarar att solen i dec/jan går upp i sydöst i Melbourne?
https://www.suncalc.org/#/-37.8151,144.9603,9/2026.12.22/12:21/1/3
Citera
Idag, 13:32
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Gör du det, men det stämmer inte att det bara skulle vara möjligt att ha en höstdagjämning på en klotjord med en sol som ligger kvardriljarders km bort.

Det är befängt påstående.
Hur funkar det på en platt jord med soluppgång och solnedgång?

T ex att samtidigt som jag i Göteborg se solen gå ner under horisonten, så står solen högt på himlen i Los Angeles.
Citera
Idag, 13:45
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Jag har en fråga till någon som vet att jorden är platt.
Hur är det med avstånden mellan dom södra delarna av Afrika Sydamerika och Australien?

Om jag skulle åka båt eller flygplan, skulle jag märka att avståndet är mycket större än det verkar vara på en rund jord?
Citera
Idag, 14:07
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Om vi säger så här då. När man höjer upp en lampa i luften (tex i ett fyrtorn), så kommer den att belysa en större yta, jämfört med om den hade funnits nere vid backen.
[...]

Fyrar handlar inte om belysning. De handlar om hur långt ljuset ska synas!
Citera
Idag, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det är ingen tillfällighet att FE-communityn inte har lyckats få fram en fungerande modell över hur solen rör sig över den platta jorden. Det är helt enkelt omöjligt att få fram.

Och det handlar ju inte bara om skuggor på höstdagjämningen utan det finns ju många fler observationer. Några exempel:

Ja jag testade lite med en tänkt sol och det stämmer ju, skuggan längd följer bara en rak linje vid vår och höstdagjämning. Detta borde vara tillräckligt för även den mest troende att överge plattjordsmodellen.
Citera
Idag, 15:15
Medlem
Citat:
Ja jag testade lite med en tänkt sol och det stämmer ju, skuggan längd följer bara en rak linje vid vår och höstdagjämning. Detta borde vara tillräckligt för även den mest troende att överge plattjordsmodellen.

Beror väl på om man som plattjordsanhängare tycker att teorin står och faller på hur man tolkar himlen ovanför oss?

Eller är det viktigt att en teoretiskt platt jord är lika enkel att förklara i hur vi upplever den, så som din nuvarande heliocentriska världsuppfattning? Typ "titta på en boll, den är rund, det förklarar allt."?
Citera
Idag, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Jag har en fråga till någon som vet att jorden är platt.
Hur är det med avstånden mellan dom södra delarna av Afrika Sydamerika och Australien?

Om jag skulle åka båt eller flygplan, skulle jag märka att avståndet är mycket större än det verkar vara på en rund jord?
Det är sant att vi vet jorden är platt. Dessa avstånd vet vi ej och det ändrar ej på det faktum att kurvan ej existerar.

Om en globskalle menar "flygtider stämmer med glob" så spelar det egentligen ingen roll eftersom de ej har några bevis på kurva. Ingen kurva = ingen glob.

Det finns några jag känner till som har andra meningar än de antaganden som globskallar gör, här är några finns säkert fler:

Jeranism som numera låtsas tro jorden är en glob har trackat båtar söderut och menar inget stämmer. Detta går kanske att göra själv har kollat lite men kostade typ €60 per månad för en sådan service.

Max Igan som är globskalle men "foliehatt" har flugit på ett av dessa flyg med kompass och menar inget stämmer där heller.

Den professionelle seglaren Hervé Riboni menar hastigheter under seglingar ej stämmer samt att koordinaterna är utdragna söderut.

How boat speeds hide the Flat Earth with Hevré Riboni - https://youtu.be/wtJ468NQzFo?si=BvaIlYBCNaK85RYy

Sen har vi också de faktum att både Boeing och Airbus är tighta sammarbetspartners med lögnarna i NASA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in