2017-04-06, 21:55
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JordenIsPlatt
Precis som er totala avsaknad av kurva då. Det är komiskt hur hela er tes bara bygger på något nerkladdat på papper men när det kommer till verkligheten så går ni totalt bort er varje gång. När slutar atmosfären och när börjar rymdens vakuum? Håll tungan rätt i mun nu.

Attans att jag varken har öl eller popcorn. Detta svaret skulle jag vilja läsa. Speciellt intressant blir det när förklaringen till hur atmosfären bildar en dom. Det betyder ju faktiskt att man kan stiga ut i ingenting när man kommer fram till den kanten absolut ingen trillat över sedan jorden bildades. Kanske någon flathead kan producera en lite skiss på hur atmosfären ser ut längs kanten? Eller så frågar vi ett knucklehead.
Citera
2017-04-06, 22:31
Medlem
Citat:

Nej leka med pinnar och skuggor ger oss ingenting i denna debatten. Du får exakt samma resultat som den kända Alexandria mätningen om du har en mycket mer lokal sol men komiskt att du sa det när jag precis kollat: https://www.youtube.com/watch?v=p-sHOCwDPfo skippa första 3 minuterna men principen förstår du säkert.
Hur högt över den platta jorden finns solen (enligt dig)?
Citera
2017-04-06, 22:47
Medlem
72mms avatar
Citat:
Du tar en linjal, målar ett streck på alla 4 sidor, ytan kommer visa sig vara helt platt, jag lovar.
Du menar att alla strecken kommer vara på samma "höjd" och därför visa att ytan är platt? Eller hur menar du att linjalen ska användas?

Om jorden är ett klot med den radie som det påstås, vilken avvikelse skulle detta då ge i en bunke på, säg, en meter? Tror du att man kan mäta det med linjal?

Citat:
Bunke, liten sjö, ett stort hav, vatten är vatten och agerar alltid och jämt så som vatten gör.
Ja, dvs det kröker sig med samma radie som jorden faktiskt har.

Citat:
Med tanken på jordens påstådda snurr så skulle det aldrig ens att fungera att flyga emot den påstådda snurren, den är som sagt snabbare än flyget.
Va? Jorden snurrar men atmosfären står still? Är det så det skulle fungera om jorden var rund menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Men jag är faktiskt mer intresserad av att diskutera den platta jorden och hur det funkar där.

Hur kommer det sig att t.ex stenar faller till marken? Vad är vikt på den platta jorden?
Hur ser jorden ut? Var ligger t.ex Australien och stor är den? Hur långt är det från t.ex Sydney och Sydafrika? Varför fungerar en karta som bygger på en sfärisk jord?
Vad är det för kraft som flyttar solen, månen och stjärnorna?
Varför blir vinkeln till polstjärnan mindre ju längre söderut du är?
Hur långt är det till solen och varför ser solen lika stor ut hela tiden?
Vad är det för kraft som skapar tidvatten?

Många frågor blir det...
Jo, jag är också intresserad av hur detta förklaras. Du kan gärna förklara tidszoner, årstider och andra stjärnor medan du är igång.

Låt mig dock gissa lite; gravitation finns inte, eller måste definieras på något annat sätt. Ljus går inte oändligt långt utan avtar som en funktion av avstånd. Vinklar till allt som kan ses på himlen "förklaras" genom perspektiv, etc...

Det är det som är grejen, man blir tvungen att i princip omdefiniera allt vi vet för att tvinga in verkligheten i din modell med en platt jord. Det låter sig givetvis inte göras, speciellt av någon som inte ens förstår grundläggande fysik eller föreslår att man ska mäta jordens krökning med baljor och linjaler...

Underhållningsvärdet torde dock bli stort om du ville försöka.
Citera
2017-04-06, 23:09
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Det är det som är grejen, man blir tvungen att i princip omdefiniera allt vi vet för att tvinga in verkligheten i din modell med en platt jord. Det låter sig givetvis inte göras, speciellt av någon som inte ens förstår grundläggande fysik eller föreslår att man ska mäta jordens krökning med baljor och linjaler...

Underhållningsvärdet torde dock bli stort om du ville försöka.

Vad jag retar mig på är att tråden i mångt och mycket handlar om hur det fungerar på den verkliga jorden. En majoritet av inläggen går ut på att jag och andra måste förklara grundläggande fysik såsom refraktion, Newtons rörelselagar eller hur stor "kurvan" är i en 1m stor balja.

Man kan tycka att tråden i stället borde handla om den platta jorden och dess alternativa naturvetenskap. Hur ser den platta jorden ut? Vad är polstjärnan, hur stor är solen och hur vet vatten vad som är "plant"? Varför faller stenar till marken utan gravitation och hur i helvete kommer det sig att vi hittar till New York utan fungerande kartor?
Senast redigerad av madtop 2017-04-06 kl. 23:19.
Citera
2017-04-06, 23:19
Medlem
72mms avatar
Citat:
Man kan tycka att tråden i stället borde handla om den platta jorden och dess alternativa naturvetenskap. Hur ser den platta jorden ut? Vad är polstjärnan och hur stor är solen? Varför faller stenar till marken utan gravitation och hur i helvete kommer det sig att vi hittar till New York utan fungerande kartor?
Jo det skulle vara mycket intressant.

Finns det två läger inom FE som bråkar om huruvida det är sydpolen eller nordpolen som utgör yttre gräns (den berömda isväggen) för den platta jorden? Eller finns det någon logisk förklaring till varför man har valt att rita den med nordpolen i centrum? Skulle det inte lika gärna kunna vara tvärt om?
Citera
2017-04-06, 23:37
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 72mm
Jo det skulle vara mycket intressant.

Finns det två läger inom FE som bråkar om huruvida det är sydpolen eller nordpolen som utgör yttre gräns (den berömda isväggen) för den platta jorden? Eller finns det någon logisk förklaring till varför man har valt att rita den med nordpolen i centrum? Skulle det inte lika gärna kunna vara tvärt om?

Intressant fråga. Jag har bara sett förklaringar där nordpolen är centrum vilket nog förklaras med att de FE:are vi stöter på bor i Europa/USA och att de rent känslomässigt vill vara så nära mitten som möjligt.

Frågan är hur en Australiensk plattjordare ser på världen? Eller vad tycker en FE:are från södra Chile?

Citat:
bla bla bla.

Hur kan du veta att nordpolen är centrum på den platta jorden? Vad är det som talar emot teorin att det är sydpolen som ligger i mitten och att kanten (den med alla NASA-vakter) finns vid nordpolen?
Citera
2017-04-07, 00:51
Medlem
72mms avatar
Citat:
Intressant fråga. Jag har bara sett förklaringar där nordpolen är centrum vilket nog förklaras med att de FE:are vi stöter på bor i Europa/USA och att de rent känslomässigt vill vara så nära mitten som möjligt.
Jo, så kan det nog vara. Jag har en känsla av att det kan ha att göra med mängden flygtrafik över, eller åtminstone i närheten av, polerna. Det flygs ganska friskt över nordpolen (eller centrum om man så vill) men mycket lite över sydpolen. Det kan helt enkelt vara enklare att beskriva sydpolen som "det stora okända" eftersom inte halva Europa faktiskt har flugit över den.
Citera
2017-04-07, 09:59
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
Jag tror inte du har en uppfattning om hur gigantisk jorden är i förhållande till människan och dom största byggnaderna, de högsta berg, men för att ditt intellekt skall förstå börjar jag med att berätta att jag känner en del piloter, bland annat min farfar som var kapten i flygvapnet.
(Ingen av dessa jag känner tror på att jorden är platt, det krävs ett visst intellekt för att bli flygkapten.)

Marschhöjd för ett vanligt trafikflygplan brukar ligga på runt 10,000 meter, allt som krävs för att man skall börja se jordens kurvatur är 35,000ft dvs. 10,600 meter.
Du behöver en molnfri horisont och rimligt bred fov för att du skall se kurvaturen, om jag gjort denna observation så har nog fler det som kan intyga om att jorden är de facto rund.

Jag gillar hur ni fanatiker försvarar er on the spot ang. allt likt en politiker, men undgår den faktiska evidensen och kallar det hela konspiration.

Om du inte litar på mig, det är din ensak. Men det gör inte mina ord mindre trovärdiga för den sakens skull.

Ytterligare en sak jag vill säga, det gäller månlandningen, som jag antar du tror är fejkad, iom. att jag antar du tror den här bilden inte är tagen: https://www.nasa.gov/sites/default/files/thumbnails/image/3-as08-14-2383a.jpg

1969 när USA var på månen såg hela världen på, ironiskt nog hade man inte teknologin att fejka skiten på den tiden, däremot hade man teknologin och resurserna att ta sig till månen.

Och nej, ingen jävla Kubrick eller valfri Hollywood-resigör kunde fejka det hela på den tiden så att folk skulle tro på det hela.

Idag är det omvänt, vi har inte samma resurser att utforska rymden som då, iom. att det var bland annat var spänningarna mellan supermakterna som ledde till astronomiska framsteg inom teknologi som fick oss upp på månen.
Utan rivaliteten hade vi fortfarande trott att månen var gjord av ost och jorden är en pannkaka.

8 inches per mile squared är väldigt enkelt att mäta. Jordens kurva på en boll är extremt tydlig, hade vi bott på en boll hade denna diskussion inte ens uppstått, att ni låtsas som att denna mytiska kurva är svår att se förändrar ingenting utan mattematiken kurva är vad den är.

Hahaha det resonemanget är så ologiskt att det är löjligt, givetvis är det sanslöst mycket enklare att fejka på jorden än 237000 km upp i luften och att månlandning var fejk är så uppenbart att jag inte ens kommer diskutera det vidare.

Du kan inte ge bort 60-tals teknologi eftersom det är skit i dag, hade man besökt månen 69 hade man idag haft baser på månen.
Citera
2017-04-07, 10:13
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Det var ett jävla tjat om ditt påstående om "avsaknad av kurva". Bevisa att det inte finns en kurva.

Gjorde jag ju, du fick en time lapse från 52 miles som tydligt bevisade att ingen kurva finns. Så nu skall du bevisa en kurva, så kom loss nu för era noll experiment och noll visuella bevis i frågan börjar se löjligt ut. Utan kurva ingen boll, det är liksom bara ett fysiskt faktum.

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Förklara varför inte slutsatsen kan vara att "etern" inte existerar. Att jorden verkar stå stilla i en mätning utförd med jorden som referenssystem är ju inte så konstigt.

Fast självklart måste jorden vara referenspunkten när det är jorden man undersöker, att etern inte finns kan vara korrekt men att jorden inte rör sig bevisade man ju just genom att jämföra med himlen/rymden.
Citera
2017-04-07, 12:37
Medlem
madtops avatar
Citat:
Gjorde jag ju, du fick en time lapse från 52 miles som tydligt bevisade att ingen kurva finns.

Jag menar såklart riktiga bevis i form av en vetenskaplig artikel som är granskad. Ett YT-klipp är inget bevis - det är ovetenskaplig underhållning.

Hur stor var refraktionen över sjön när filmen togs? På vilken höjd filmades den?
Om man inte kan redogöra för felkällor och förutsättningar så säger det sig själv att filmen helt saknar bevisvärde.

Och du har "glömt" att svara på mina frågor:
Hur ser den platta jorden ut? Vad är polstjärnan, hur stor är solen och hur vet vatten vad som är "plant"? Varför faller stenar till marken utan gravitation och hur i helvete kommer det sig att vi hittar till New York utan fungerande kartor? Var ligger Australien och hur långt är det mellan Sydney och Sydafrika? Varför är paraboler riktade uppåt och hur fungerar ett gyro?
Citera
2017-04-07, 12:51
Medlem
Ravenboxs avatar
Citat:
8 inches per mile squared är väldigt enkelt att mäta. Jordens kurva på en boll är extremt tydlig, hade vi bott på en boll hade denna diskussion inte ens uppstått, att ni låtsas som att denna mytiska kurva är svår att se förändrar ingenting utan mattematiken kurva är vad den är.

Hahaha det resonemanget är så ologiskt att det är löjligt, givetvis är det sanslöst mycket enklare att fejka på jorden än 237000 km upp i luften och att månlandning var fejk är så uppenbart att jag inte ens kommer diskutera det vidare.

Du kan inte ge bort 60-tals teknologi eftersom det är skit i dag, hade man besökt månen 69 hade man idag haft baser på månen.
Jag hoppas att du förstår att detta inte är CGI:

https://www.youtube.com/watch?v=ddFvjfvPnqk
https://www.youtube.com/watch?v=FG0fTKAqZ5g
https://www.youtube.com/watch?v=sTBIr65cL_E
https://www.youtube.com/watch?v=o2cWSmP0nGw
Och det roliga är att jag vet vad ni idioter har att säga om saken, det är en illusion, ögat kan inte se så långt. Idioter.
När man får perspektiv på hur GIGANTISK jorden är så är det hela fejk.
Att du tror att gravitation bland annat är en lögn är skrattretande.

Jorden har en radie på 6 371 km, och så här ser den ut på 29 000 kilometers avstånd: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/97/The_Earth_seen_from_Apollo_17.jpg

Du, vad sägs som att genomföra https://mensa.dk/sites/default/files/iqtest.html och screenshotta resultatet?
Citera
2017-04-07, 13:05
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Citat:
Jag menar såklart riktiga bevis i form av en vetenskaplig artikel som är granskad. Ett YT-klipp är inget bevis - det är ovetenskaplig underhållning.

Haha artikel! Har du inte visuella bevis har du givetvis ingenting alls i debatten att göra, något på papper bevisar ingenting när det kommer till jordens kurva, den bevisas visuellt annars har den inte bevisats allt.

Citat:
Ursprungligen postat av Ravenbox
https://www.youtube.com/watch?v=o2cWSmP0nGw

Det enda klippet som har någon bäring, NASA/NAZI trams här inte hemma här. Jag vet inte avståndet så kollade lite snabbt och såg ett nummer på 58 miles men har för mig att folk sagt runt 40 miles innan så vilket avstånd anser du att det är? Skall vi se om vi kommer någon vart.

Jag presenterar också ett klipp taget med bättre kvalité på samma skyline: https://www.youtube.com/watch?v=DBVtArRU8lg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in