2024-04-28, 23:47
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Det vore onekligen mindre omständligt om man helt enkelt kunde visa upp bilder på klotet. Mera "in your face" så att säga. Så därför blir det ju faktiskt en rätt viktig fråga detta, huruvida det verkligen finns eller inte finns såna bilder.
Men nu ljuger du ju bara. Finns ju t ex bilder på virus men de tror du ju inte på ändå. Och ja, det finns även massor på bilder på den runda jorden, men de tror du ju inte heller på. Det finns precis ingenting som skulle få dig att ändra uppfattning om någonting.
Citera
2024-04-29, 03:16
Medlem
Har du problem med ögonen motbevisa saker kan du inte du har ju inte lagt upp ett enda foto på den platta jorden.
Gå in och titta på austronat filmerna från ISS så ser du ju filmer där du ser länder som stämmer med andra foton och videos och allt.
Sen har ni ju alla andra frågor som ni inte kan förklara hur det skulle fungera på en platt jord.
En fem åring fattar ju bättre än vad flat earts.
Spara pengar och ta flyg och upptäck istället för att sitta framför datorn och kolla på youtube
Senast redigerad av Eagle5555 2024-04-29 kl. 03:18.
Citera
2024-04-29, 03:56
Medlem
zombie-nations avatar
Om jag ska lita på mina egna upplevelser så ja, då kanske jag tror att jorden är platt. Men då finns ju inte gud heller för honom har jag aldrig sett.
Citera
2024-04-29, 05:04
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Om jag ska lita på mina egna upplevelser så ja, då kanske jag tror att jorden är platt. Men då finns ju inte gud heller för honom har jag aldrig sett.
Så dina egna upplevelser är att solen krymper ihop till en liten stjärna istället för att gå ner vilken den skulle göra om den befann sig ovanför en platt jord? Eller anser du att solen går ner samtidigt i Stockholm som i New York vilket den skulle göra om den verkligen gick ner bakom kanten på en platt jord?
Citera
2024-04-29, 06:08
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag har inte varit i New York så kan inte veta att det finns.
Jag har varit i New York så jag vet att solen går ner senare där än i Sverige. Du behöver dock bara åka från typ Stockholm till till Göteborg gör att själv se att solen går ner senare.
Citera
2024-04-29, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torskburgare
Den officiella förklaringen stämmer inte iallafall det är klartgjort sedan länge exakt vad jorden är vet vi inte. Avsaknaden av krökning är lätt att bevisa via exempelvis ett spegeltest.
https://cdn.discordapp.com/attachments/1053446515764515000/1081340757664874588/FB_IMG_1591189320521.jpg

Kan också rekommendera videon flat earth in five minutes även om jag inte håller med om allt i den samt att han som gjort den är lite suspekt.

https://youtu.be/GDKc6X8TXNE

Krökningen ser du varje gång du flyger vid någotsånär klart väder. Och videon är så korkad att den enbart kan övertyga andra korkade personer.
Citera
2024-04-29, 07:48
Medlem
Citat:
Det vore onekligen mindre omständligt om man helt enkelt kunde visa upp bilder på klotet. Mera "in your face" så att säga. Så därför blir det ju faktiskt en rätt viktig fråga detta, huruvida det verkligen finns eller inte finns såna bilder.

Som sagt, om man tror att fotografier är det bästa sättet att mäta upp en boll är man inte riktigt med i matchen. Du kanske ska fundera en stund till?

Citat:
Det vore onekligen mindre omständligt...

Mindre omständligt jämfört med vad? Att mäta upp om det är platt eller inte är en betydligt enklare och bättre metod.

Och vad i hela världen tror du man skulle åstadkomma om man visade upp ytterligare fotografier? Möjligen skulle en av hundra plattskallar fundera en kort stund men så mycket mer än så lär man inte åstadkomma. Tror du seriöst att Eric Dubay helt plötsligt skulle sluta sälja böcker bara för att någon visade upp ytterligare ett fotografi?
Citera
2024-04-29, 11:36
Medlem
Citat:
Jo jag är helt med på att Blue Marble brukar framhållas som enda riktiga bilden på jorden som togs under många år. Vilket är väldigt besynnerligt i sig, men det är en lite annan diskussion.

Min poäng här är att denna bilds särställning inte verkar gå särskilt lång tillbaks i tiden. Knepigt faktiskt, bara som ett exempel, att i NE från 90-talet under uppslagsordet "Jorden" är det inte Blue Marble som förekommer.

Vad i min förklaring var det du inte förstod? ISS och satelliter är för nära jorden för att kunna få med hela jorden i en exponering.

Ja bi har sänt raketer till mars osv. Men syftet med skicka ut saker i rymden är inte att bevisa att jorden är en globe. Det finns 1000 tals metoder att bevisa det utan att ta bilder från rymden.
Citera
2024-04-29, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazyman
Vad i min förklaring var det du inte förstod? ISS och satelliter är för nära jorden för att kunna få med hela jorden i en exponering.

Gäller detta alla satelliter?
Citera
2024-04-30, 07:09
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Tror du verkligen att de som skickar upp satelliter skulle montera på kameror helt i onödan bara för att bevisa för plattjordare att jorden är rund?
Citera
2024-04-30, 08:20
Medlem
Citat:

DSCOVR som ligger långt ut kan och gör detta, alltså fotar jorden.
https://epic.gsfc.nasa.gov/
Citera
2024-04-30, 11:21
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homogeneous-Evil
DSCOVR som ligger långt ut kan och gör detta, alltså fotar jorden.
https://epic.gsfc.nasa.gov/

Det här betyder game over för plattisarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in