2023-03-24, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Men inget av det du nämner är något riktigt bevis för jordklotet.

Och sen tycker jag att "vi hittar överallt" och "vi känner alla avstånd", blandas ihop ganska friskt här. Hittar vi verkligen överallt? vi känner alla avstånd? Och dessutom, att man hittar mellan två platser innebär inte nödvändigtvis att man vet den kortaste vägen(avståndet) mellan dessa två platser.
Vi vet att det är midnattssol i Antarktis. Vi vet att det är ljust dygnet runt i de områden som kryssningsfartygen besöker. Det passar perfekt med en rund jord och inte alls med att Antarktis är en ring av is runt den platta jorden.

Vi vet hur lång tid det tar att flyga mellan kontinenter. Det är helt omöjligt att få de tiderna att överensstämma med de avstånden på en platt jord. Och det är inte bara lite fel om jorden är platt, utan helt vansinnigt fel.

Vad är det för fel på bevisen?
Citera
2023-03-24, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Äsch! Även röntgenbilder av en människokropp är bara TEORI ända tills du sprätter upp patienten. Obs: DU. Viktigt det där att se med egna ögon.

Mja, nejtack på den...
Citera
2023-03-24, 21:21
Medlem
Citat:
Men inget av det du nämner är något riktigt bevis för jordklotet.

Och sen tycker jag att "vi hittar överallt" och "vi känner alla avstånd", blandas ihop ganska friskt här. Hittar vi verkligen överallt? vi känner alla avstånd? Och dessutom, att man hittar mellan två platser innebär inte nödvändigtvis att man vet den kortaste vägen(avståndet) mellan dessa två platser.

Vi hittar till vilken punkt på jorden som helst och vi vet dessutom avståndet till absolut samtligs punkter från vilken godtycklig punkt på jordklotet som helst. Jag gör detta dagligen, räknar avstånd till punkter jag ibland aldrig har varit på och ändå stämmer avståndet i verkligheten med det jag räknat fram. Eftersom jag i mina beräkningar använder WGS84 som är en elipsoid och mina räknade avstånd stämmer med verkligheten så måste jordens form vara sfärisk/elipsoid.

Jo vi vet också det kortaste avståndet mellan två punkter och det är med några undantag alltid en storcirkel. Om du vågat anta min flygutmaning så hade du fått räkna på en massa sådant roligt men liksom de som fick erbjudande av 74Gear Kelsey så fegar du ut när det blir för allvarligt med bevisen och ni inte längre kan bortförklara dessa.
Citera
2023-03-24, 21:37
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Jaha. Men klotet finns bara i teorin, det är så jag menar. Det går ej att genomföra experiment som demonstrerar de egenskaper som tillskrivs klotet. "masscentum" exempelvis finns bara i teorin. Samma gäller för alla dessa genomskärnings-bilder man sett av jorden. https://www.skolbilder.com/bild-jorden-i-genomskaerning-i7000.html Bygger i stort sett på ingenting, eller hur?
Av någon outgrundlig anledning verkar du kunna läsa skrivna ord. Eller använder du en datoriserad uppläsare som talar text?
I vilket fall som helst förstår du inte de fakta du får presenterade. Förstod du begreppet "vetenskaplig teori"? Redogör för hur du tolkar detta, så kanske vi andra kan förstå vilken nivå din hjärna befinner sig på.
Citera
2023-03-24, 21:42
Medlem
Citat:
Jaha. Men klotet finns bara i teorin, det är så jag menar.

Mmm, så är det om du bortser från alla observationer.

Citat:
Hittar vi verkligen överallt? vi känner alla avstånd?

Ja det gör vi.

Kan du visa något exempel på en plats dit vi inte hittar? Sydney? Santiago? Sveg?
Citera
2023-03-24, 21:44
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Men det är väl en jävla skillnad.
Om jag klarar av att göra en boll är jorden rund.
Men om du tar en plåtbit på 20 meter då på Globen då kurvar den sig el vad försöker du säga?

Globens omkrets är 346 meter.
Jordens omkrets är 40.075.000 meter.

Det ger en skala på Globen gentemot Jorden på 1:115.823,7

1 mm * 115.823,7 = 115,8 meter…

Så du har inga problem att förstå att 10.000 stycken 1 mm långa plåtbitar kan forma sig efter Globens klotform men att 100-tals 20 meter lång plankor inte kan göra det…

En 20 meter lång planka på jorden motsvarar en 0,17 mm lång plåtbit på Globen…

Menar du det är svårt att forma dessa 0,17 mm långa plåtbitar runt Globen?

EDIT: Ett 20 meter långt objekt på Globen motsvarar ett 2.316.474 meter långt objekt på jorden. Alltså ca 231 mil, alltså 74 mil länge än Sveriges längd…
Senast redigerad av Jazzil 2023-03-24 kl. 21:53.
Citera
2023-03-24, 21:56
Medlem
Citat:
Jag gjorde en egen beräkning från scratch och får samma resultat som du.
Skönt att få det bekräftat. Mina mattekunskaper räcker inte till, så jag var tvungen att använda en kurvräknare, men det visade sig altså att stämma.
Citera
2023-03-24, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Nä såklart kan dom göra det. Skillnaden är att det är en människa som böjt de plåtbitar du pratar om. Inte gravitationen.
Plåtbitarna är inte böjda, de är helt raka.
Citera
2023-03-24, 23:04
Medlem
Citat:
Äsch! Även röntgenbilder av en människokropp är bara TEORI ända tills du sprätter upp patienten. Obs: DU. Viktigt det där att se med egna ögon.

Ja, människokroppar har sprätts upp i forskningssyfte. Leonardo da Vinci höll på med sånt.

"uppsprättningen" av jordklotet däremot har som mest sträckt sig till ett hål på 12 km, utav förmodade 6370...
Citera
2023-03-24, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin

Ja det gör vi.

Kan du visa något exempel på en plats dit vi inte hittar? Sydney? Santiago? Sveg?

Om vi inte hittar dit känner vi väl inte till det?
Citera
2023-03-24, 23:26
Medlem
Citat:
Den där Youtube-piloten, det var väl mest bara snack? Vem vågar förse honom med ett svindyrt flygplan för ett sådant äventyr?
Men det är helt ofarligt att ta ett reguljärflyg från Sydney till Santiago eller följa med Hurtigruten på en kryssning till Antarktis, men det vågar ingen platissar göra, eftersom de är rädda för att få sin nykonstruerade världsbild förstörd.
Och de som styr flatjordsrörelsen är livrädda för att någon ska ta de resorna, för då kommer de att upptäcka att plattjordseliten ljuger för att tjäna pengar på godtrogna dårar.
Citera
2023-03-25, 00:12
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Exakt vad är skillnaden menar du?

Påstår du att det inte finns en kraft som drar saker nedåt?

Nä det gör jag inte. Men att saker som dras neråt böjs. Bara det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in