Citat:
Ursprungligen postat av
PrivatPiratPrimat
Jag tvivlar på att du har kontrollerat detta själv och jag tror du utgår från information extraherad ur skapelseberättelsen...
Men, detta är nog det starkaste argumentet jag stött på. Min mening här är inte att bevisa platt jord, utan hittta sånt här man kan fundera över. Som jag kommer göra..
Jag vet inte vad du menar med skapelseberättelsen i sammanhanget, men det är ett faktum att jag själv har sett södra korset, och det är en väldigt vanlig syn på natthimlen. Du har säkert sett långa exponeringar, där du kan se stjärnorna i norr som kretsar runt Polaris. Man kan se exakt samma sak i söder. Det ska sägas att södra korset inte ligger rakt söderut, men det är inte långt därifrån, och det kretsar runt Sigma Octantis, som är den södra himlens svar på Polaris.
Egentligen är det fel att säga att stjärnorna kretsar kring Polaris och Sigma Octantis. Det ser bara ut så från jorden eftersom jorden roterar.Min poäng är att detta är lätt att kontrollera, eftersom vem som helst kan resa till en plats där Södra korset är synligt. Varför gör inga FEers det, tror du?