2023-08-17, 22:18
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det är ett faktum att vi ser Södra korset direkt i söder. Vi ser det åt det hållet oavsett om det är stjärnor eller vad som helst. Förutom det, vilka specifika förutsättningar menar du att jag utgår från?

Jag tvivlar på att du har kontrollerat detta själv och jag tror du utgår från information extraherad ur skapelseberättelsen...

Men, detta är nog det starkaste argumentet jag stött på. Min mening här är inte att bevisa platt jord, utan hittta sånt här man kan fundera över. Som jag kommer göra..
Citera
2023-08-17, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Läs det jag skrivit tidigare och gör gärna experimentet jag gav dig. En bra sextant kostar en slant och inget för en fjant som tror jorden är platt. Blir då 10-15000 kronor till kråkorna.
Men för oss som kan använda den är den ett trevligt instrument om än ersatt av GNSS, visar på en rund jord gör den också.

Behöver du tabeller så du kan tolka din sextant?

Hehe, jag kan nog köpa din åsikt om jag ska vara ärlig..

Men jag ska kolla upp det, det är intressant. Inte sant?
Citera
2023-08-17, 22:32
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Ok, ska kolla upp det..

Är det verkligen möjligt att du tänker göra ett experiment?
Eller har du någon annan idé om hur du ska kolla upp det?
Citera
2023-08-17, 23:15
Medlem
Citat:
Jag tvivlar på att du har kontrollerat detta själv och jag tror du utgår från information extraherad ur skapelseberättelsen...

Men, detta är nog det starkaste argumentet jag stött på. Min mening här är inte att bevisa platt jord, utan hittta sånt här man kan fundera över. Som jag kommer göra..
Jag vet inte vad du menar med skapelseberättelsen i sammanhanget, men det är ett faktum att jag själv har sett södra korset, och det är en väldigt vanlig syn på natthimlen. Du har säkert sett långa exponeringar, där du kan se stjärnorna i norr som kretsar runt Polaris. Man kan se exakt samma sak i söder. Det ska sägas att södra korset inte ligger rakt söderut, men det är inte långt därifrån, och det kretsar runt Sigma Octantis, som är den södra himlens svar på Polaris.

Egentligen är det fel att säga att stjärnorna kretsar kring Polaris och Sigma Octantis. Det ser bara ut så från jorden eftersom jorden roterar.Min poäng är att detta är lätt att kontrollera, eftersom vem som helst kan resa till en plats där Södra korset är synligt. Varför gör inga FEers det, tror du?
Citera
2023-08-17, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Jag vet inte vad du menar med skapelseberättelsen i sammanhanget, men det är ett faktum att jag själv har sett södra korset, och det är en väldigt vanlig syn på natthimlen. Du har säkert sett långa exponeringar, där du kan se stjärnorna i norr som kretsar runt Polaris. Man kan se exakt samma sak i söder. Det ska sägas att södra korset inte ligger rakt söderut, men det är inte långt därifrån, och det kretsar runt Sigma Octantis, som är den södra himlens svar på Polaris.

Egentligen är det fel att säga att stjärnorna kretsar kring Polaris och Sigma Octantis. Det ser bara ut så från jorden eftersom jorden roterar.Min poäng är att detta är lätt att kontrollera, eftersom vem som helst kan resa till en plats där Södra korset är synligt. Varför gör inga FEers det, tror du?

Ok. Du har en poäng.
Kan väl inte säga mer än att det mänskliga perspektivet och antaganden är det som gör at vi tror vi är säkra..

Tro mig, jag är med dig men jag måste ifrågasätta mig själv också och hoppas det finns nån flat earther som kan förklara detta..

Är väldigt nöjd med att inte veta, så allt du säger kan stämma. men du måste erkänna att allt inom detta ämne inte är lätt att "veta" att man tolkar rätt.?
Citera
2023-08-17, 23:51
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Jamen nu har vi ju i tråden slagit fast att avstånd inte är så lätta att bekräfta.. Speciellt inte i flygande tillstånd.. Så om du refererar till defekta avstånd så stannar jag där.

Du kan endast få ut det korrekta avståndet om du flyger längs vattenytan.
Det är absolut inte jag som säger det. Citerade ur en wiki-länk jag fick längre bak om just det..
Varför skulle avstånd vara svåra att bekräfta? Om du flyger längs med vattenytan eller på 10 000 meters höjd ger försumbara skillnader. Inte i närheten av dom extrema skillnader det skulle bli på en rund resp platt jord. Dessutom går det att åka med båt om man vill åka längs med vattenytan. Menar du att alla piloter och alla kaptener och styrmän skulle vara insyltade i en konspiration som pågått ända sedan Pythagoras tid?
Citera
2023-08-17, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Varför skulle avstånd vara svåra att bekräfta. Om du flyger längs med vattenytan eller på 10 000 meters höjd ger försumbara skillnader. Inte i närheten av dom extrema skillnader det skulle bli på en rund resp platt jord. Dessutom går det att åka med båt om man vill åka längs med vattenytan. Menar du att alla piloter och alla kaptener och styrmän skulle vara insyltade i en konspiration som pågått ända sedan Pythagoras tid?

För att den officiella förklaringen är att du enbart kan få ut rätt avstånd vid vattenytan. Sen måste du beräkna och analysera genom en dator och gps, pga jetströmmar och hur vind fungerar.

Jag försvinner vid beräkna och gps. Det e lugnt om du nöjer dig..
Citera
2023-08-17, 23:56
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
För att den officiella förklaringen är att du enbart kan få ut rätt avstånd vid vattenytan. Sen måste du beräkna och analysera genom en dator och gps, pga jetströmmar och hur vind fungerar.

Jag försvinner vid beräkna och gps. Det e lugnt om du nöjer dig..
Nu har man ju åkt båt i tusentals år så man kan köra på vattenytan om man inte vill ta hänsyn till jetströmmar.
Citera
2023-08-18, 00:01
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ja, och den frågan ställde jag. Bestämmer man luftavstånd genom att ha navigerat båtar?
Och flyger man bara över vatten kommer väl in å stör lite då..
Nu är ju avstånden uppmätta sedan länge så man åker nog inte omkring och mäter upp avstånden speciellt mycket. Varför uppfinna hjulet på nytt liksom men man borde ju kunna stämma av med radar mot vattnet eller marken. Eller så kan man ju mäta med hjälp av ett fartyg.
Citera
2023-08-18, 04:17
Medlem
Citat:
Nä det borde inte vara det nä. Söker hjälp att förstå här men får såna svar..

Jaja, du vet att jag vet du är obildad och vart förnärmad av Grekerna. Kan du sluta prata fisar i denna tråd tack...

Och om jag skulle må dåligt så skulle jag söka upp de mest förolämpande personerna på internet.

Du har pratat fisar länge nu, när kommer attacken, prutten.
Respons på mitt inlägg #45041?
Citera
2023-08-18, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GretaKnullberg
Nä jag tror tråden skulle tas bort för trams om du startade en sån tråd.

Varför anser du en kubisk jord är mindre sannolik än en platt jord? En kubisk jord består ju trots allt av sex stycken platta ytor.

Citat:
Ursprungligen postat av GretaKnullberg
min första tanke blir spontant att man kan zooma längre in o se saker som horisonten borde gömt
sen säger jag inte att det ÄR platt.. jag säger bara att jag inte vet om det är platt eller glob

Inte för att ditt påstående är sant men det talar lika mycket för en kubisk jord som en platt pannkaka.

Och du vet inte om jorden är en glob, platt eller till och med en kub. Hur känns det egentligen?
Citera
2023-08-18, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Nu är ju avstånden uppmätta sedan länge så man åker nog inte omkring och mäter upp avstånden speciellt mycket. Varför uppfinna hjulet på nytt liksom men man borde ju kunna stämma av med radar mot vattnet eller marken. Eller så kan man ju mäta med hjälp av ett fartyg.

I princip alla trafikflygplan loggar sträcka, position och tidpunkt kontinuerligt. Vilket är en mätning av avstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in