2022-07-22, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ja just det. Ingen risk att stället blir en turistfälla eller så. Så varför är man så oerhört noga med vilka som åker dit och vad de får göra? Varför har exempelvis Sveriges regering tagit på sig att straffa svenskar som försöker åka dit?

Det blir ju väldigt motsägelsefullt detta, å ena sidan "äsch det är bara is" å andra sidan är det så oerhört mycket mer skyddsvärt än någon annan trakt på jorden tydligen.

Som sagt. jag har varit där som turist. Varsågod och ställ dina frågor.
Citera
2022-07-22, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Det bor folk på Antarktis. Och det har även fötts barn där.

Argentina respekterar inte riktigt fördraget.

Då jämfört med resten av jorden.
Men människor klara mycket så jag menade inte att ingen bor där, bara få i förhållande till andra ställen.
Citera
2022-07-22, 21:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Då jämfört med resten av jorden.
Men människor klara mycket så jag menade inte att ingen bor där, bara få i förhållande till andra ställen.

Jo så är det.

Men 140 personer är redan det mycket för en konspiration.
Citera
2022-07-22, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
Som sagt. jag har varit där som turist. Varsågod och ställ dina frågor.

Jag tror nog att du inte fick ströva fritt där. Har hört från andra som turistat där att man inte får gå hur som helst, det finns guider som håller reda på folk eller?
Citera
2022-07-22, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
De där sightseeingturererna verkar spännande!

Hur nära kanten flyger sightseeingturerna?
Ser man kanten från planet?
Hur vet piloten avståndet till domen?
Om man flyger på natten kan man landa på en stjärna då?

Så många självklara frågor. Inga svar

Fanns ett sight seeing plan-som störtade. Mycket tragisk olycka. Vid mount erebus. Det var ett "controlled flight into terrain" som var ganska mysiskt. Vissa FE:are tror föstås att planet flög in i "domen", men det blir ju lite spekulativt.
Citera
2022-07-22, 22:44
Medlem
Citat:
Jag tror nog att du inte fick ströva fritt där. Har hört från andra som turistat där att man inte får gå hur som helst, det finns guider som håller reda på folk eller?

Förstår inte riktigt vad frågan har med jordens form att göra. Jag gick i land. Såg ingen bevakning av kontinenten på hela resan. Såg midnattssol och pingviner. Det påminner mycket om Svalbard fast solen står i norr och stjärnorna snurrar åt andra hållet.

Vill du veta mer om hur det funkar att cruisa till Antarktis kan du kolla in denna kanalen: https://youtu.be/6RUfOU_Dqw8
Senast redigerad av Scientific-method 2022-07-22 kl. 22:49.
Citera
2022-07-22, 22:54
Medlem
Citat:
Fanns ett sight seeing plan-som störtade. Mycket tragisk olycka. Vid mount erebus. Det var ett "controlled flight into terrain" som var ganska mysiskt. Vissa FE:are tror föstås att planet flög in i "domen", men det blir ju lite spekulativt.

Ja det var ju lite spekulativt. Inte första gången flygplan kraschar in i berg heller: https://sv.wikipedia.org/wiki/Flygolyckan_vid_Kebnekaise_2012

För att återgå till mina frågor. Kan man landa på en stjärna när man flyger så nära domen?
Citera
2022-07-22, 23:02
Medlem
Citat:

Norska militären gjorde en CFIT rak in i Kebenekajse för ett par år sedan

Jag som RE:are tycker det var mystiskt och jag är övertygad om att det handlar om katoliker som vill dölja sanningen om att "domen" ligger utanför Kiruna.
Senast redigerad av WilleGarvin 2022-07-22 kl. 23:04.
Citera
2022-07-22, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jo så är det.

Men 140 personer är redan det mycket för en konspiration.

Helt sant...
Citera
2022-07-22, 23:54
Medlem
Claymore: Du vet mycket väl att du är tvungen till att svänga, för att ta dig runt nordpolen.

Det är ingen skillnad med att dansa kring vilken annan stolpe som helst (tex julgranan, midsommarstången eller en pinne i backen var som helst).

Du får det att låta som att väster är rakt fram. I så fall kan man cirkulera pinnen med 1 meters radie med helikopter 100 varv i minuten, eftersom den kan flyga så pass fort enkelt.

Ge inget politikersvar, med annat exempel nu. Kan du flyga kring nordpolen 100 varv per minut med en helikopter (eller flygplan), med en meters radie??
Citera
2022-07-23, 00:36
Medlem
Jazzils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Man rundar pålen genom att hålla en rak västlig kurs med gyrokompassen.

Gyrokompassen visar med all tydlighet att latituder inte är cirklar med origo i nordpolen. Den visar även att söderut är åt ett (1) håll. Och därmed vet vi att jorden inte är platt
.

Jo, det är absolut cirklar du åker på jorden för att kunna åka runt en latitud på jorden.
Det är enbart på latitud 0°, alltså ekvatorn du inte gör detta för då åker du i en storcirkel helt rakt fram.

Jag ställer dig frågan: Måste du inte svänga för att gå ett varv runt latitud 89,99999999°N?
Senast redigerad av Jazzil 2022-07-23 kl. 00:41.
Citera
2022-07-23, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
Claymore: Du vet mycket väl att du är tvungen till att svänga, för att ta dig runt nordpolen.

Det är ingen skillnad med att dansa kring vilken annan stolpe som helst (tex julgranan, midsommarstången eller en pinne i backen var som helst).

Du får det att låta som att väster är rakt fram. I så fall kan man cirkulera pinnen med 1 meters radie med helikopter 100 varv i minuten, eftersom den kan flyga så pass fort enkelt.

Ge inget politikersvar, med annat exempel nu. Kan du flyga kring nordpolen 100 varv per minut med en helikopter (eller flygplan), med en meters radie??

Är du igång igen på detta?
Svänga I förhållande till vad?
Har sagt det tidigare men säger det igen, på latitudparallell rakt västlig eller östlig så kommer du ett varv runt utan att svänga åt något håll.
Är din påhittade latitud en latitudparallell?
Senast redigerad av M18A1-Claymore 2022-07-23 kl. 01:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in