2022-07-23, 06:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Då får väl jag svara istället.

Fråga:
Om du följer en storcirkel från Sydpolen till Nordpolen, måste du då ständigt styra med nya vinkar mot meridianerna?

Svar:
Ja, pga Corioliseffekten

Förlåt. Nu är jag kanske dum.

Men borde inte den snarast göra att planet rör sig i en spiral från syd till norr över klotet men ändå når norr?

Fast efter betydligt mer än 2000 mil vill säga.
Citera
2022-07-23, 08:26
Medlem
Så kul att alla utom flygmagister Claymore förstår att man måste svänga bilen för att runda en rondell (som kan sitta mitt på sydpolen till exempel). Han och alla hans flygstudenter kör rakt fram bara.

Hur går vi vidare med detta? Joo.. Som jag tidigare sagt, så kan vi tänka oss att man:
1. Står i Argentina och åker båt söder, mot sydpolen.
2. Framme vid sydpolen svänger jag fartyget åt höger (för att inte krascha in i sydpolen)
3. Jag vill nu runda sydpolen.
4. På en jordglob måste jag svänga vänster för att komma kring "ön".
På plattjorden måste jag svänga höger, för att åka kring innerringen.

Det här borde ju inte vara alltför svårt att göra och folk borde till och med ha kunnat dokumentera det? Håller man sig bara en bit ifrån land, så kommer man inte behöva svänga åt andra hållet över huvud taget.
Senast redigerad av raggarsvin90 2022-07-23 kl. 08:30.
Citera
2022-07-23, 10:14
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Förlåt. Nu är jag kanske dum.

Men borde inte den snarast göra att planet rör sig i en spiral från syd till norr över klotet men ändå når norr?

Fast efter betydligt mer än 2000 mil vill säga.

Njae.
Om planet flyger "rakt" (utan att svänga) kommer det att röra sig i en halvcirkel från pol till pol.
Samtidigt som jorden (och meridiansystemet) att rotera under planet.
Så om du tittar på en jord-karta kommer det att se ut som om planet har rört sig i någon sorts spiral.

Planet kommer bara att flyga en halv jordomkrets,
men hur mycket längre det blir på jordkartan beror på hur fort planet flyger.

(Sedan roterar ju jorden runt solen också ...)
Senast redigerad av Korv-Bajs 2022-07-23 kl. 10:17.
Citera
2022-07-23, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korv-Bajs
Njae.
Om planet flyger "rakt" (utan att svänga) kommer det att röra sig i en halvcirkel från pol till pol.
Samtidigt som jorden (och meridiansystemet) att rotera under planet.
Så om du tittar på en jord-karta kommer det att se ut som om planet har rört sig i någon sorts spiral)

Nu blev det väldigt fel. När planet står på startbanan roterar det med jorden. Efter att det lyft fortsätter det att rotera med jorden. jämför med att jonglera en boll när du befinner dig i ett snabbtåg. Det funkar på samma sätt oavsett om tåget står still eller kör i maxhastighet.

corriolis beror på lagen rörelsemängdens bevarande. corriolis beror alltså på planets fart inte att jorden roterar under planet.
Citera
2022-07-23, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raggarsvin90
Så kul att alla utom flygmagister Claymore förstår att man måste svänga bilen för att runda en rondell (som kan sitta mitt på sydpolen till exempel). Han och alla hans flygstudenter kör rakt fram bara.

Hur går vi vidare med detta? Joo.. Som jag tidigare sagt, så kan vi tänka oss att man:
1. Står i Argentina och åker båt söder, mot sydpolen.
2. Framme vid sydpolen svänger jag fartyget åt höger (för att inte krascha in i sydpolen)
3. Jag vill nu runda sydpolen.
4. På en jordglob måste jag svänga vänster för att komma kring "ön".
På plattjorden måste jag svänga höger, för att åka kring innerringen.

Det här borde ju inte vara alltför svårt att göra och folk borde till och med ha kunnat dokumentera det? Håller man sig bara en bit ifrån land, så kommer man inte behöva svänga åt andra hållet över huvud taget.

Ska vi trigga dig lite till?
Du kan färdas rakt åt norr men planets nos är riktad mot nordväst.

Du kan släppa dina svängar även om det verkar vara det som ruskar om könet på dig.
Ta en titt på koordinatsystemet istället, hur ser detta ut på en platt jord och hur fungerar det där?
Om jag står på punkt A och vill till punkt B, hur beskriver jag detta i plattjordsnavigering?

Om jag står på nordpolen och vill till låt säg Stockholm, hur beskriver jag detta?

Ta nu inte frågorna för att dumförklara något utan visa hur det är tänkt att fungera.

För en sak kan samtliga vara överens om, vi hittar runt på jorden över både korta och långa avstånd. Alltså måste det finnas ett fungerande system för en platt jord som inte utgår från någon sfärisk yta...
Men hur detta fungerar beskrivs sällan...
Citera
2022-07-23, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
För att återgå till mina frågor. Kan man landa på en stjärna när man flyger så nära domen?

Det vore bra om man avskaffade hemlighetsmakeriet, det är allt. Finns ingen legitim anledning jag kan komma på till att världens ödsligaste trakt ska kontrolleras av ett självutnämnt Råd eller Sekretariat eller nånting.
Citera
2022-07-23, 12:27
Medlem
Citat:
Nu blev det väldigt fel. När planet står på startbanan roterar det med jorden. Efter att det lyft fortsätter det att rotera med jorden. jämför med att jonglera en boll när du befinner dig i ett snabbtåg. Det funkar på samma sätt oavsett om tåget står still eller kör i maxhastighet.

corriolis beror på lagen rörelsemängdens bevarande. corriolis beror alltså på planets fart inte att jorden roterar under planet.

Som jag förstått det: om ett plan flyger från Europa mot Sydafrika så måste piloten hela tiden korrigera kursen en aning åt öster, för annars kommer planet i slutändan hamna närmare Sydamerika. För att jorden roterat under planet. Och detta är alltså coriolis-effekten. Eller?
Citera
2022-07-23, 12:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Det vore bra om man avskaffade hemlighetsmakeriet, det är allt. Finns ingen legitim anledning jag kan komma på till att världens ödsligaste trakt ska kontrolleras av ett självutnämnt Råd eller Sekretariat eller nånting.

Fast det har ju inget med jordens form att göra.
Citera
2022-07-23, 12:37
Medlem
Citat:

Påverkar allt som rör sig, en golfboll på 2 m/s i höjd med Karlsborg kommer efter 10s vikt av 12mm åt höger.
Angående snabbtåget måste man också nämna konstant hastighet för annars stämmer inte detta. Vid retardation/acceleration får ju bollen hastigheten vid släppögonblicket och ändras sen tågets hastighet blir det fel.

Denna effekt är det som orsakar rotationen åt ett håll på norra och en annan på södra halvklotet på både vindar och vinddrivna havsströmmar.
Förr när man passerade ekvatorn kunde man få se de som ville visa detta med rotation i virveln i ett handfat, dock stämmer inte detta då handfatet är för litet och hålet för stort.
Citera
2022-07-23, 12:49
Medlem
Citat:
Som jag förstått det: om ett plan flyger från Europa mot Sydafrika så måste piloten hela tiden korrigera kursen en aning åt öster, för annars kommer planet i slutändan hamna närmare Sydamerika. För att jorden roterat under planet. Och detta är alltså coriolis-effekten. Eller?

Den effekten går åt höger på norra halvlotet och vänster på södra halvklotet.
Den resan du nämner passerar ju ekvatorn...
Citera
2022-07-23, 12:53
Medlem
Coriolis-effekten har ingenting att göra med att man måste svänga på ratten i en bil eller vilket fordon som heslt, för att svänga kring nordpolen (eller vilken annan stång som helst).

Det visar därmed att man måste svänga ett fordon, för att följa östlig eller västlig riktning. Man kan påvisa om Sydpolen är en ö eller ring på det viset.
Citera
2022-07-23, 13:16
Medlem
Citat:

Det finns inget hemlighetsmakeri. Du kör världens största halmgubbe på texten.

Kom ihåg att fördraget skrevs under det kalla kriget när flertalet stater gjorde territoriella anspråk på samma kontinent. Har du ett bättre förslag hur dessa stater skulle ha löst problemet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in