2022-10-05, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Fast faktan över hur vi vet att jorden är sfärisk har ju aldrig ändrats, hur radiovågor rör sig och vad som stoppar dem har heller aldrig ändrats.
Vilka fakta på sfärisk jord menar du har ändrats?
Är det omkretsen av en cirkel som ändrats? Är det hur vi beräknar omkretsen av en sfär?
Eller vad exakt är det som ändrats som gör att du anser det idag finns fakta som omkullkastar jordens sfäriska form?

Vet vi avstånd på jorden? Har dessa avstånd ändrats nämnvärt så att du anser navigering inte fungerar 2022 mot hur det fungerade när vi började navigera till sjöss?

Jag tror att guldåldern för globjorden var 1600- 1700 talen när allt verkade stämma. För globen är onekligen en mycket elegant modell som intuitivt verkar riktig. Men sen har den tekniska utvecklingen slagit till med bl.a. supersnabba flygplan och missiler och granater som måste ligga som limmade över jordytan på något magiskt sätt för att följa krökningen. Och radiovågor ja, känner du till den tyska Knickebein radarn från andra världskriget?
Citera
2022-10-05, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Så även om bilderna på globen uppenbarligen är båg så måste de anses giltiga eftersom bilder på någon platt jord inte finns?

Inte riktigt. Det är en teori som funnits i över tvåtusen år.

Det här är väl ganska bra?

https://www.youtube.com/watch?v=mzD-vGDAWIk
Redan de gamla grekerna visste att jorden är rund. Tvåhundra år före Kristus beräknade matematikern Eratosthenes jordklotets omkrets med en felmarginal på mindre än hundra mil.

Där sprack din teori

Källa på att bilder och youtube och allt annat på jordgloben är fake visa det.

Du visade en solnedgång i din video det var inte det jag efterfrågade utan foto på den platta jord som du hävdar vi bor på

Börja svara på dem frågorna i tråden vi ställt men ni undviker det.
Senast redigerad av Eagle5555 2022-10-05 kl. 22:34.
Citera
2022-10-05, 22:15
Medlem
GIANLUIGI1s avatar
Citat:
Jag tror att guldåldern för globjorden var 1600- 1700 talen när allt verkade stämma. För globen är onekligen en mycket elegant modell som intuitivt verkar riktig. Men sen har den tekniska utvecklingen slagit till med bl.a. supersnabba flygplan och missiler och granater som måste ligga som limmade över jordytan på något magiskt sätt för att följa krökningen. Och radiovågor ja, känner du till den tyska Knickebein radarn från andra världskriget?

Dags att svara på dom tuffa frågorna och komma med bildbevis, NU. Inga fler motfrågor. Se så sätt fart.
Citera
2022-10-06, 00:20
Medlem
PrivatPiratPrimats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Vi har inte bara lärt oss genom bilderböcker. Vi har med egna ögon sett att det enda som stämmer överens med verkligheten är att jorden är rund. Vad tycker du är fel med den teorin? Jag vet att du svär att ett vattenpass på två meter är bevis nog, men det är lite svårt att ta det på allvar. Vi har bett dig och alla andra platisarer att förklara var vi kan ha fel, men vi väntar fortfarande.

NI har också en teori, och den visar att solen är nära och går i en cirkel över den platta jorden. Vi har ställt frågor om varför det inte stämmer med det vi observerar i verkligheten, men vi får aldrig något svar. Det är kanske inte så konstigt, för det finns inget svar. Det är desto märkligare att ni fortfarande håller fast vid den platta jorden.

Snälla bespara oss apor och religion. Det är inte sakliga argument.

Dina ögon är fel med den teorin. Först måste vi kontrollera utrustningen och kalibrera din syn så den inte fungerar som en halvcirkel med nedåtlutande synfält.

Ett vattenpass på två meter är inte bevis nog.
Ett vattenpass på en mil skulle kunna bevisa. Eller så kan man inte bygga ett sånt å det blir ett u, eller upphöjda kanter om du vänder på det. Svårt å tro det. Men kanske.

Det är märkligt att ni håller fast vid himlakroppar när det handlar om platsen vi står på. Nä jag litar inte på din syn och observationer. Inte min heller. Det är väl inte så konstigt?
Citera
2022-10-06, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Se på detta och se om det ger dig någon aha-upplevelse. Finns både teoretiska uträkningar för platt jord och rund jord. Sedan ett test vilket som stämmer i verkligheten. Reds Rhetoric har gjort detta och på hans kanal kan man se många filmer på raketuppskjutningar, på ISS, solen, månen, stjärnor mm.
https://youtu.be/1V4EshOCgP4

Jag tvivlar inte på raketer.
Det är många mäns hobby.
Och om några mytomaner säger dom skjuter upp dom i rymden får det stå för dom.
Att L. Ron var inblandad i jack Parsons jpl från början får mig tvivla ganska hårt. Sexmagik och raketer? What?
Jpl som blev Nasa sen alltså.
Citera
2022-10-06, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Är det allt du har att komma med? Ja jag är en vuxen man vid mina sinnens fulla bruk.

Det mesta av vad jag listade har jag dessutom sett flera gånger, och det är inga konstigheter.

Testa att uppleva verkligheten du med.

Ironin.

Du vill att jag ska hålla med dig i din världsbild som inte är din för jag har den också men börjar tvivla på den. El Vad vill du?

Människan kanske har listat ut det dom inte kan nå, men tvivlar.
Citera
2022-10-06, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrivatPiratPrimat
Dina ögon är fel med den teorin. Först måste vi kontrollera utrustningen och kalibrera din syn så den inte fungerar som en halvcirkel med nedåtlutande synfält.

Ett vattenpass på en mil skulle kunna bevisa. Eller så kan man inte bygga ett sånt å det blir ett u, eller upphöjda kanter om du vänder på det. Svårt å tro det. Men kanske.

Det är märkligt att ni håller fast vid himlakroppar när det handlar om platsen vi står på. Nä jag litar inte på din syn och observationer. Inte min heller. Det är väl inte så konstigt?

Det finns redan ett flertal kilometererlånga vattenpass utplacerde på globen. De kallas LIGO. Vid dessa kan man obeservera jordens och vattnets krökning.

Av någon märklig anledning vill ingen plattis åka dit o titta. Varför då?
Citera
2022-10-06, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scientific-method
Det finns redan ett flertal kilometererlånga vattenpass utplacerde på globen. De kallas LIGO. Vid dessa kan man obeservera jordens och vattnets krökning.

Av någon märklig anledning vill ingen plattis åka dit o titta. Varför då?

För att det är företag jag inte litar på. Hur bevisar dom kurvatur? Är ju mest ett rör. Du kan inte vända på det utan tusen man. Marken ser inte ut att vara tillräckligt platt heller. Skjuter laser genom ett rör och ger dig datan?

Fan coolt sätt dom driver med folk.
Citera
2022-10-06, 11:36
Medlem
Citat:

Det är mycket märkligare att du tror att platsen vi står på är fristående från allt annat. Det är också väldigt konstigt att du inte litar på min eller någon annans syn. Ja, du litar inte på din egen syn heller! Du lever därför i en drömvärld, helt befriad från verkligheten.

Då är det ingen idé att berätta att vi vet exakt när solen går upp och går ner över hela världen. Och det är nog lika slösaktigt att berätta att jag har sett att det stämmer på alla platser jag har varit på jordklotet och att det dessutom passar perfekt med en rund jord och absolut inte med en platt..

Men tvivelaktiga videor gjorda av människor som tjänar pengar på folks godtrogenhet, du tror uppenbarligen på dem!
Citera
2022-10-06, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Det är mycket märkligare att du tror att platsen vi står på är fristående från allt annat. Det är också väldigt konstigt att du inte litar på min eller någon annans syn. Ja, du litar inte på din egen syn heller! Du lever därför i en drömvärld, helt befriad från verkligheten.

Då är det ingen idé att berätta att vi vet exakt när solen går upp och går ner över hela världen. Och det är nog lika slösaktigt att berätta att jag har sett att det stämmer på alla platser jag har varit på jordklotet och att det dessutom passar perfekt med en rund jord och absolut inte med en platt..

Men tvivelaktiga videor gjorda av människor som tjänar pengar på folks godtrogenhet, du tror uppenbarligen på dem!

Jag tror inte på nån. Jag har kastat bort allt både Globen och platt-modellen.
Lyssnar inte på nån, spec inte om historier om rymdfärder och annat som kräver ett gäng supermänniskor som vet allt.

Har bara listat ut ett experiment än å det har jag skrivit om.

Solen verkar gå ner ja. Men jag har sett en film där den zoomas upp igen. Fejk kanske. Och då var den halvt nere. Så perspektiv har ju nånting med det å göra. Men du kanske har rätt och vi listat ut allt. Men jag är skeptisk för jag vet att människor är dum i huvudet. Just så dum så en stor bluff kan fungera.

Sen är jag osäker på om jorden, materia existerar utan observatör. Så det kanske är mer en realm som ett medvetande måste vara inblandat i för att saker formas och ses på ett visst sätt. Men det är väl mer simuleringsteorin att allt renderas el vad det heter framför dig.
Synkronisitet är märkligt också och hör till det.

Sen är det roligt att debattera mot hela den etablerade vetenskapen runt detta. Lite hjärngympa.
Senast redigerad av PrivatPiratPrimat 2022-10-06 kl. 13:48.
Citera
2022-10-06, 14:02
Medlem
Citat:
Jag tror inte på nån. Jag har kastat bort allt både Globen och platt-modellen.
Lyssnar inte på nån, spec inte om historier om rymdfärder och annat som kräver ett gäng supermänniskor som vet allt.

Har bara listat ut ett experiment än å det har jag skrivit om.

Solen verkar gå ner ja. Men jag har sett en film där den zoomas upp igen. Fejk kanske. Och då var den halvt nere. Så perspektiv har ju nånting med det å göra. Men du kanske har rätt och vi listat ut allt. Men jag är skeptisk för jag vet att människor är dum i huvudet. Just så dum så en stor bluff kan fungera.

Sen är jag osäker på om jorden, materia existerar utan observatör. Så det kanske är mer en realm som ett medvetande måste vara inblandat i för att saker formas och ses på ett visst sätt. Men det är väl mer simuleringsteorin att allt renderas el vad det heter framför dig.
Synkronisitet är märkligt också och hör till det.

Sen är det roligt att debattera mot hela den etablerade vetenskapen runt detta. Lite hjärngympa.
Du har sett en film där solen zoomas upp igen. Jag bryr mig inte om att förklara igen hur det kan hända. Det hjälper uppenbarligen inte ändå. Har du sett solen blive zooma fram igen två timmar efter att den har gått ner? Och har du någonsin undrat hur det är möjligt för den att vara lika stor hela dagen från soluppgång till solnedgång? Är det möjligt att anledningen är att den är väldigt långt borta? Om inte, vad kan det då bero på?

Problemet är att du inte debatterar. Varje gång vi försöker få igång en diskussion med dig om konkreta saker som rör jordens form försvinner du in i en värld av dimprat där du bland annat berättar att allt är lögn och ingenting existerar i verkligheten.

Jorden är väldigt konkret! Det försvinner inte om du blundar. Det vet vi som har varit utanför Skandinavien. Allt vi har sett går att dokumentera och visar att jorden är rund och jag börjar tröttna på att aldrig få någon feedback på hur man tycker att en platt jord ska fungera.
Citera
2022-10-06, 14:07
Medlem
Citat:

Nu svarade du på absolut ingenting, det är du medveten om väl?
Vad exakt är det som ändrats idag som gör att ny kunskap omkullkastar en sfärisk jord?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in