2021-10-24, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Nej, det stämmer inte. Laddar ner astronomiprogrammet Planetarium och laborera lite så får du se. Programmet kan laddas ned utan kostnad.

Om du studerar hur stjärnhimlen ser ut från olika ställen på Jorden får du ett klart bevis för att Jorden är rund. Det måste ha varit det som gjorde att man kunde klura ut detta för mer än två tusen år sedan.

Först finns det två himmelshalvklot norra och södra. På en platt Jord skulle det ju bara finnas ett. Sedan om man studerar denna himmelssfär ser man att det finns stjärnor under himmelsekvatorn deklination 0 grader. Och det fortsätter till deklination -90 grader precis som vi har upp till +90 grader på norra himmelssfären.
Stjärnhimlen ser ut från varje plats på Jorden precis som man förväntar sig om man befinner sig på en rund Jord.
Citera
2021-10-24, 21:30
Medlem
Queenofqueenss avatar
Var skeptisk i början men skulle vilja ha mer evidens för denna teori. Många flat earth:er talar ju om att Nasa är med i konspirationsteorin och manipulerar. Sedan säger dom att månlandning aldrig skett Och att allt spelades in i nevada öknen. Detta stod på Wikipedia liknande sida att läsa.

Men nu åter till ämnet. Vad finns det för belägg att den skulle vara platt som en pannkaka?
Citera
2021-10-24, 22:26
Medlem
Citat:
varje longitudgrad motsvarar 60 nautiska mil oavsett om du befinner dig norr eller söder om ekvatorn och en nautisk mil är fortfarande 1,85km i både norr och söder om ekvatorn
Uppsala och Skinnskatteberg befinner sig båda nära samma latitud och det är ganska exakt 2 longitudgrader mellan orterna så om ditt påstående är korrekt borde det vara 120 nautiska mil = ca 220 km fågelvägen från Uppsala till Skinnskatteberg men när jag kollar så är det bara ca 110 km och det oavsett om jag kollar via telefon/dator eller i en 25 år gammal vägatlas.
Det ger att i höjd med Uppsala motsvarar 1 longitudgrad 55 kilometer = 30 nautiska mil.

Jokkmokk ligger vid norra polcirkeln och från Jokkmokk till Torne Älv i höjd med norra polcirkeln är det 3 longitudgrader och avståndet 130 km
Det ger att i höjd med Jokkmokk motsvarar 1 longitudgrad bara 43,3 kilometer = 23,4 nautiska mil.

Vid ekvatorn är det dock 60 nautiska mil/longitudgrad.

Förklara hur går det ihop med ditt påstående att varje "longitudgrad motsvarar 60 nautiska mil oavsett om du befinner dig norr eller söder om ekvatorn"?
Citera
2021-10-24, 22:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queenofqueens
Var skeptisk i början men skulle vilja ha mer evidens för denna teori. Många flat earth:er talar ju om att Nasa är med i konspirationsteorin och manipulerar. Sedan säger dom att månlandning aldrig skett Och att allt spelades in i nevada öknen. Detta stod på Wikipedia liknande sida att läsa.

Men nu åter till ämnet. Vad finns det för belägg att den skulle vara platt som en pannkaka?
Har hittills i tråden sett massor av bevis för rund jord men inte ett ända för platt. Dessutom har man vetat om att jorden är rund i tusentals år innan NASA eller ens USA var påtänkt och det finns ju många andra än NASA som t ex skickar upp satelliter vilket inte skulle funka på platt jord. Hade det funnits en konspiration så skulle man ha behövt hålla jordens form hemlig för alla ända sedan Aristoteles och Platons tid ända tills idag. Fullkomligt orimligt och skulle ju inte ha funnits någon som helst anledning heller att dölja jordens form i över 2000 år.
Senast redigerad av Jonas1968 2021-10-24 kl. 22:37.
Citera
2021-10-25, 13:08
Moderator
Länkpost raderad.

/Moderator
Citera
2021-10-25, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Jag vet inte hur många som har varit på Sydpolen, men det måste vara många tusen, och du tror att de alla är betalt av NASA och eliten. Och du pratar om att tro.
Tror du att det finns kryssningsfartyg, eller är det också en lögn? Där kryssningsfartygen färdas är det ljust hela dagen i januari. Vi pratar om cirka 40 000 passagerare om året, och det är fritt fram för alla att köpa en resa. Solen är uppe minst 17 timmar varje dag. Hur är det möjligt när solen är på motsatt sida av jorden större delen av dagen söder om ekvatorn? Och då håller jag mig till det plattjordseliten själv påstår.

Jag har sett många märkliga argument från plattisar, men detta måste vara ett av de märkligaste. Om avståndet mellan alla längdgrader är den samma över hela jorden, måste de ju vara parallella. Menar du detta på fullt allvar ??

Du måste förklara detta själv istället för att hänvisa till ett datorprogram. Tror du att Gleason-kartan är fel, och att södern är en viss riktning, och där du kan se södra korset? Enligt Gleason är södern i alla möjliga riktningar på den platta jorden. Och då måste jag fråga, hur kan man då se södra korset rakt söder från Australien, Sydamerika och Afrika. Titta på kartan och förklara hur det är möjligt

De så kallade forskningsstationerna är militära anläggningar och de så kallade vetenskapsmännen som bemannar anläggningarna är militärer bundna av ed. Därmed är det inte sagt att dom inte kan ha så kallad vetenskaplig utbildning, t ex genusvetenskap och liknande banbrytande vetenskapliga ämnen. De sköter sina uppgifter utan att ställa frågor och jag tror inte att särskilt många av dom funderar över frågor som diskuteras här.
Varför skulle ”Antarktiska” kryssningar vara en lögn. Kryssningsfartygen rör sig kring 60:e breddgraden söder om ekvatorn i vattnen mellan Larsen Ice Shelf och ön Anvers Island.

https://www.marinetraffic.com/en/ais/home/centerx:-61.9/centery:-64.8/zoom:8

Som du kan se på länken ovan, så har Antarktis turisterna ganska långt kvar till den antarktiska ringen. Nu finns det inga kryssningsfartyg där på grund av plandemin så du kan
lugnt hävda att jag ljuger om kryssningsfartygens rutt.

Varken du eller jag vet vad som finns vid det vi kallar Nordpolen Du har valt att tro den officiella versionen. I min värld är Nordpolen, eller snarare Nordpolens yta, betydligt större än den officiella. Gamla antika kartor visar Nordpolen som fyra öar. Kanske jordens fyra hörn. Jag påstår inte att jag har alla svaren framför mig, det är en lång resa och det saknas fortfarande många pusselbitar.

Södra korset ligger inte rakt söderut om du just nu tittar från t.ex. Kapstaden så har du Södra Korset i sydväst, tittar du från Sydamerikas spets så har du Södra korset i Sydöst.

Det är samma på din glob, söderut är i alla möjliga riktningar.
Citera
2021-10-25, 17:13
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Det är samma på din glob, söderut är i alla möjliga riktningar.
Nej, söderut på en glob är alltid motsatt riktning mot norr. Ingen annan riktning.
Citera
2021-10-25, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Men den spännade frågan är hur långa olika latituder är.

Hur långt är det mellan Brisbane (S27E153) och Perth (S32E116) ?
37 grader utefter S30?

Jag hävdar att det är 3600 kilometer vilket betyder att en grad utefter S30 är ungefär 10 mil vilket betyder att S30 är 3600 mil lång. Att jämföra med ekvatorns 4000 mil.

Har förklarat för dig längre bak i tråden

Perths longitudposition på Gleasonkartan 116° öster om meridianen och Brisbanes longitudposition är 153° öster om meridianen, avståndet mellan de två orterna är alltså 37 longitudgrader. Vilket motsvarar 4107 km eller 410,7 mil.

Och det stämmer med Indian Pacifics avståndsangivelse med "mellanlandning" i Adelaide,
The journey from Sydney to Perth covers 4352kms and in either direction

https://www.australian-trains.com/indian-pacific
Citera
2021-10-25, 17:16
Medlem
constants avatar
Citat:
Varken du eller jag vet vad som finns vid det vi kallar Nordpolen Du har valt att tro den officiella versionen. I min värld är Nordpolen, eller snarare Nordpolens yta, betydligt större än den officiella. Gamla antika kartor visar Nordpolen som fyra öar. Kanske jordens fyra hörn. Jag påstår inte att jag har alla svaren framför mig, det är en lång resa och det saknas fortfarande många pusselbitar.
Näe, men du påstår att du vet saker som det helt saknas belägg för.

Att jorden är sfärisk finns det belägg för. Att den platta kartan du såg på högstadiet inte stämmer finns det belägg för. Att satelliter snurrar över oss finns det belägg för. Att månen och solen är där de sägs finnas finns det belägg för.

Nordpolen, fyra öar. Det finns fan ingen land där.
Senast redigerad av constant 2021-10-25 kl. 17:20.
Citera
2021-10-25, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Uppsala och Skinnskatteberg befinner sig båda nära samma latitud och det är ganska exakt 2 longitudgrader mellan orterna så om ditt påstående är korrekt borde det vara 120 nautiska mil = ca 220 km fågelvägen från Uppsala till Skinnskatteberg men när jag kollar så är det bara ca 110 km och det oavsett om jag kollar via telefon/dator eller i en 25 år gammal vägatlas.
Det ger att i höjd med Uppsala motsvarar 1 longitudgrad 55 kilometer = 30 nautiska mil.

Jokkmokk ligger vid norra polcirkeln och från Jokkmokk till Torne Älv i höjd med norra polcirkeln är det 3 longitudgrader och avståndet 130 km
Det ger att i höjd med Jokkmokk motsvarar 1 longitudgrad bara 43,3 kilometer = 23,4 nautiska mil.

Vid ekvatorn är det dock 60 nautiska mil/longitudgrad.

Förklara hur går det ihop med ditt påstående att varje "longitudgrad motsvarar 60 nautiska mil oavsett om du befinner dig norr eller söder om ekvatorn"?

Det betyder ju att man inte kan, eller kunde, navigera till sjöss förr i tiden, eftersom längden på sjömilen varierade. Inte ens sex tantens tjänster var till nån hjälp!
Men oroa dig inte Prudent dom rätta koordinaterna är sparade.
Senast redigerad av Sebban 2021-10-25 kl. 17:25.
Citera
2021-10-25, 17:22
Medlem
constants avatar
Citat:
Det betyder ju att man inte kan, eller kunde, navigera till sjöss förr i tiden, eftersom längden på sjömilen varierade. Inte ens sex tantens tjänster var till nån hjälp
Men oroa dig inte Prudent dom rätta koordinaterna är sparade.
Även hur man räknade avstånden till lands skilde sig, och gör så än i dag, men man kan utan problem hitta, om man anser att planeten är en sfär.
Citera
2021-10-25, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Näe, men du påstår att du vet saker som det helt saknas belägg för.

Att jorden är sfärisk finns det belägg för. Att den platta kartan du såg på högstadiet inte stämmer finns det belägg för. Att satelliter snurrar över oss finns det belägg för. Att månen och solen är där de sägs finnas finns det belägg för.

Nordpolen, fyra öar. Det finns fan ingen land där.

Har du varit vid Nordpolen, eller har sett det på teve?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in