2021-10-24, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Förlåt, men det är fruktansvärt irriterande att diskutera med någon som inte vill föra ett enda konkret argument.

Jag kanske inte har sett alla dina inlägg, men jag vet inte ens vad du menar är lögn!

Jag förväntar mig inte att du ska veta hela sanningen, men du måste veta något när du har intagit en så extrem position som att jorden är platt.

Jag har ställt tre frågor som är helt avgörande när det kommer till jordens form. Jag frågar igen och igen, och inte bara du, men också alla andra bara vänder sig bort eller försvinner.

Vi pratar inte om hela sanningen, utan bara svar på tre enkla frågor. Om det inte finns några svar på dessa frågor, hur kan någon tro att jorden är platt ?? Det är mitt problem.

När det gäller att vara nedlåtande är ditt påstående om att vi inte tänker själva, utan bara upprepar det vi har lärt oss, också ganska nedlåtande.

Vilka frågor har du i åtanke, kanske jag kan besvara dina tre frågor! Orkar inte läsa alla inlägg.
Citera
2021-10-24, 15:36
Medlem
Ingen utbildad människa har trott världen var platt på minst 5000 år, förrän riktiga jubelpuckon som vill känna sig speciella. Det hela började som ett skämt om katoliker från protestanters håll på medeltiden, "de tror på vad som helst bara påven säger det, de skulle till och med tro att jorden är platt". Detta trots att jorden beskrivs som en glob både i bibeln och över allt annars. Myten om att medeltidsmänniskorna trodde jorden var platt kommer från en populärkulturell bok om Columbus från 1800-talet där det sas att han ville bevisa att världen var rund. Tvärtom trodde Columbus att jorden hade mycket mindre omkrets än vad som var allmänt bevisat sedan antika Grekland, och att man skulle kunna ta en genväg till Indien. Han hade alltså fel, jorden var precis så stor som alla förklarat för honom. Dock fanns det oväntat land på andra sidan.
Citera
2021-10-24, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kwashiorkor
Ingen utbildad människa har trott världen var platt på minst 5000 år, förrän riktiga jubelpuckon som vill känna sig speciella. Det hela började som ett skämt om katoliker från protestanters håll på medeltiden, "de tror på vad som helst bara påven säger det, de skulle till och med tro att jorden är platt". Detta trots att jorden beskrivs som en glob både i bibeln och över allt annars. Myten om att medeltidsmänniskorna trodde jorden var platt kommer från en populärkulturell bok om Columbus från 1800-talet där det sas att han ville bevisa att världen var rund. Tvärtom trodde Columbus att jorden hade mycket mindre omkrets än vad som var allmänt bevisat sedan antika Grekland, och att man skulle kunna ta en genväg till Indien. Han hade alltså fel, jorden var precis så stor som alla förklarat för honom. Dock fanns det oväntat land på andra sidan.

Var i Bibeln beskrivs jorden som en glob, skulle du kunna vägleda mig?
Citera
2021-10-24, 15:49
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sebban
Tänker du att vetenskapen är såld på religionen?
Det vore verkligen helkonstigt. Kan du berätta mer hur du tänker?
Citera
2021-10-24, 17:03
Medlem
jeranisms avatar
Citat:
Vilka frågor har du i åtanke, kanske jag kan besvara dina tre frågor! Orkar inte läsa alla inlägg.

Du har fått de frågorna förut Sebban, för flera år sedan. Du kunde inte svara på dem då och du kan inte det nu heller. Gå igenom din egen historik av ca 550 inlägg i tråden för en klarsynt insikt i någon som inte bemöter en enda fråga på ett ärligt sätt.
Citera
2021-10-24, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeranism
Du har fått de frågorna förut Sebban, för flera år sedan. Du kunde inte svara på dem då och du kan inte det nu heller. Gå igenom din egen historik av ca 550 inlägg i tråden för en klarsynt insikt i någon som inte bemöter en enda fråga på ett ärligt sätt.
Går det inte bara att ställa dem igen?
Citera
2021-10-24, 17:18
Medlem
Citat:
Googla på det finns flera kristna sidor som beskriver att jorden är rund.
Citera
2021-10-24, 18:08
Medlem
Citat:
1. Midnattssol i Antarktis.

2. Flygtider och avstånder söder om ekvatorn.

3. Södra korset står rakt söderut var du än befinner dig på södra halvklotet
Citera
2021-10-24, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
1. Midnattssol i Antarktis.

2. Flygtider och avstånder söder om ekvatorn.

3. Södra korset står rakt söderut var du än befinner dig på södra halvklotet

Det finns ingen midnattssol i Antarktis men jag har ju förstått att du tror det.
Problemet med er rundissar att ni blandar ihop tro och vetande och ni utgår från att om majoriteten tror samma så är det lika med sant. Det finns ingen midnattssol i Antarktis men det är svårt att bevisade det eftersom det är förbjudet att resa bortom den 60:e breddgraden söder om ekvatorn. Om du inte tror mig så kolla Polarinstitutets eller regimens hemsida för att se vad som gäller när man skall resa till Antarktis.

Förstår inte riktigt vad du syftar på. Avstånden är ju längre mellan kontinenterna söder om ekvatorn, men varje longitudgrad motsvarar 60 nautiska mil oavsett om du befinner dig norr eller söder om ekvatorn och en nautisk mil är fortfarande 1,85km i både norr och söder om ekvatorn.

Nej, det stämmer inte. Laddar ner astronomiprogrammet Planetarium och laborera lite så får du se. Programmet kan laddas ned utan kostnad.
Citera
2021-10-24, 20:34
Medlem
Citat:
Det finns ingen midnattssol i Antarktis men jag har ju förstått att du tror det.
Problemet med er rundissar att ni blandar ihop tro och vetande och ni utgår från att om majoriteten tror samma så är det lika med sant. Det finns ingen midnattssol i Antarktis men det är svårt att bevisade det eftersom det är förbjudet att resa bortom den 60:e breddgraden söder om ekvatorn. Om du inte tror mig så kolla Polarinstitutets eller regimens hemsida för att se vad som gäller när man skall resa till Antarktis.
Klassisk FE, alla som sett midnattssol på Antarktis ljuger. Sula in en egen lögn om hur man inte får resa så är ekot komplett.
Citera
2021-10-24, 20:39
Medlem
Citat:
Jag vet inte hur många som har varit på Sydpolen, men det måste vara många tusen, och du tror att de alla är betalt av NASA och eliten. Och du pratar om att tro.
Tror du att det finns kryssningsfartyg, eller är det också en lögn? Där kryssningsfartygen färdas är det ljust hela dagen i januari. Vi pratar om cirka 40 000 passagerare om året, och det är fritt fram för alla att köpa en resa. Solen är uppe minst 17 timmar varje dag. Hur är det möjligt när solen är på motsatt sida av jorden större delen av dagen söder om ekvatorn? Och då håller jag mig till det plattjordseliten själv påstår.

Citat:
Förstår inte riktigt vad du syftar på. Avstånden är ju längre mellan kontinenterna söder om ekvatorn, men varje longitudgrad motsvarar 60 nautiska mil oavsett om du befinner dig norr eller söder om ekvatorn och en nautisk mil är fortfarande 1,85km i både norr och söder om ekvatorn.
Jag har sett många märkliga argument från plattisar, men detta måste vara ett av de märkligaste. Om avståndet mellan alla längdgrader är den samma över hela jorden, måste de ju vara parallella. Menar du detta på fullt allvar ??

Citat:
Nej, det stämmer inte. Laddar ner astronomiprogrammet Planetarium och laborera lite så får du se. Programmet kan laddas ned utan kostnad.
Du måste förklara detta själv istället för att hänvisa till ett datorprogram. Tror du att Gleason-kartan är fel, och att södern är en viss riktning, och där du kan se södra korset? Enligt Gleason är södern i alla möjliga riktningar på den platta jorden. Och då måste jag fråga, hur kan man då se södra korset rakt söder från Australien, Sydamerika och Afrika. Titta på kartan och förklara hur det är möjligt
Citera
2021-10-24, 21:18
Medlem
Citat:

Men den spännade frågan är hur långa olika latituder är.

Hur långt är det mellan Brisbane (S27E153) och Perth (S32E116) ?
37 grader utefter S30?

Jag hävdar att det är 3600 kilometer vilket betyder att en grad utefter S30 är ungefär 10 mil vilket betyder att S30 är 3600 mil lång. Att jämföra med ekvatorns 4000 mil.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-10-24 kl. 21:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in