2020-09-04, 12:35
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Den passerar horisonten med råge.
Det tvivlar jag faktiskt på. Speciellt om man tar hänsyn till refraktionen.

Citat:

Finns ingenting som bekräftar en kurva, vilket är min poäng. En kurvlös värld är per definition inte rund. 👍
Finns ingenting i videon som bekräftar en platt värld heller då vi aldrig kan veta vilka avstånd det handlar om. Att det ser kurvlöst ut på ett avstånd på några kilometer bevisar noll.
Citera
2020-09-04, 12:50
Medlem
akutaccents avatar
Citat:

Finns ingenting som bekräftar en kurva, vilket är min poäng. En kurvlös värld är per definition inte rund. 👍

Videon bekräftar en kurva men du förstår helt enkelt inte vad du tittar på.
Och som nämnst tidigare, så har du fortfarande gifen http://stupidconspiracies.org/misc/T...rom_Olcott.gif
att förklara.

Vi, normalt fungerande människor, kan förklara fenomenet i såväl din video som i gifen med en rund Jord, så förklara för oss vad vi ser i gifen om nu Jorden är platt. Ett väldigt enkelt och harmlöst krav som du självklart bör ha en rimlig förklaring till. Kom igen, övertyga oss!
Citera
2020-09-04, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akutaccent
En mycket bra video, den kan du också få förklara för oss, dumma sillen.

Förklara vad, exakt? Att ljus när det färdas genom dimman som min video tydligt visar, inte färdas rakt? Är det en så omöjlig tanke att föreställa sig utan att blanda in inbillade kurvor?

"En mycket bra video" 😂

Ja, den är jättebra. Säger absolut ingenting om någon kurva, men jättebra är den. Snygg grafik på en rund jord!
Citera
2020-09-04, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Vadå ovilja att titta på den? Jag har tittat på den och ser en båt som blir suddigare och suddigare. Hur förklarar detta dom bilder där byggnader som t ex Turning Torso faktiskt försvinner bottom-upp?

Båten försvinner också botten först. Botten först är inte ett bevis för en kurva.
Citera
2020-09-04, 13:04
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Förklara vad, exakt? Att ljus när det färdas genom dimman som min video tydligt visar, inte färdas rakt? Är det en så omöjlig tanke att föreställa sig utan att blanda in inbillade kurvor?

"En mycket bra video" 😂

Ja, den är jättebra. Säger absolut ingenting om någon kurva, men jättebra är den. Snygg grafik på en rund jord!

Okej så du menar att det är DIMMA som kröker ljuset och således döljer halva tornet bakom horisonten? Är du på riktigt dum i huvudet? Ge mig en matematisk modell för dimmans krökning av ljuset i sådana fall, tack.
Citera
2020-09-04, 13:06
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Vadå ovilja att titta på den? Jag har tittat på den och ser en båt som blir suddigare och suddigare. Hur förklarar detta dom bilder där byggnader som t ex Turning Torso faktiskt försvinner bottom-upp?

Vi har ju redan fått den eminenta förklaringen av honom att det är DIMMA.
Citera
2020-09-04, 13:07
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Jag får ett "Error 404 - Page Not Found." när jag klickar på din länk.

http://stupidconspiracies.org/misc/Toronto_across_lake_Ontario_from_Olcott.gif

Det är repost dock, får se om mod tar bort.
Citera
2020-09-04, 13:13
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Det är vad jag kallar det. Vad skulle du kalla det?

Vadå det är vad du kallar det? Att du hittar på saker lite hur som helst och vill få det att verka gällande har vi förstått, men vetenskapen bryr sig bara om fakta. Det ÄR jordkrökning dock och det kan varken du eller jag råda över hur mycket du än vill kalla det dimma. Dimma, definierat enligt vetenskapens värld, är någonting annat, vännen. https://sv.wikipedia.org/wiki/Dimma
Citera
2020-09-04, 13:17
Medlem
Citat:
Ja det där beror knappast på någon dimma. Sillen tror på den som hen vill tro på.

Dimman är tydlig i videon och den orsakar "botten först"-fenomenet, så det är alldeles i linje med GIFen. Eller var det något annat du syftade på?
Citera
2020-09-04, 13:17
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Om något saknar en beskrivning, så känner jag mig bekväm med att kalla det precis vad som helst. Men för din skull kan jag istället säga "Den osynliga väggen som du tror är en kurva då den ger sken av att båtens undersida försvinner i takt med att den åker längre och längre bort."

Nöjd så?

Den osynliga väggen? Hur kan du ta dig själv på allvar och tro att vi ska låta oss övertygas av ditt struntprat? Allvarligt talat, skärp dig.
Citera
2020-09-04, 13:37
Medlem
akutaccents avatar
Citat:
Dina försök att förlöjliga mina ordval gör inte videon mindre relevant. Den visar någonting annat än en kurva, hur gärna du än vill någonting annat.

Puss!

Nej, det gör den inte. Det är STOR skillnad på att du inte förstår vissa fysiska fenomen och tilldelar dem egna fantasi-förklaringar och att den visar någonting annat än en kurva. Det sista är ett modigt och vetenskapligt utmanande påstående som kräver häpnadsväckande bevis och modeller som du hittills inte lyckats lägga fram.
Citera
2020-09-04, 13:40
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Dimman är tydlig i videon och den orsakar "botten först"-fenomenet, så det är alldeles i linje med GIFen. Eller var det något annat du syftade på?
Att luften skulle ha förmågan att få saker att försvinna botten-upp är ett rent påhitt från din sida. Ingen rimlig förklaring alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in