2021-08-28, 22:42
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av studenten777
snälla du. luften är en mix av olika ämnen och tex så bildas vattenånga när solen värmer. detta är en variabel som gradvis kan vinkla ljuset. tänk tänk tänk istället för att förlita till grundskolans fysikböcker
Men är det inte märkligt att allt ljus utom just ditt när du ska bevisa att jorden är platt, rör sig på samma sätt?

Har du funderat på om det kan vara så att du har falsifierat din hypotes?
Citera
2021-08-28, 22:44
Medlem
constants avatar
Citat:
tänk tänk tänk istället för att förlita till grundskolans fysikböcker
Jösses, jag litar helt på grundskolans fysikböcker.

Kan du ge mig något exempel på när de har tokfel, snälla.

Här är kursplanen. Väntar spänt på vad du ska visa är fel där: https://www.fysik.org/resurser/aarskurs-7-9/
Citera
2021-08-28, 23:04
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Så du och jag ser inte samma himmel, beroende på hur ljuset bryts? Bryts ljuset olika beroende på person eller på var man är?

jämförelsevis med andra sidan planhalvan ser vi olika. vårt ljusspektrum är inriktat på begränsat område pga optiska fenomen. observationer från skorpan ska man inte hänga upp som övertygande bevis eftersom ljus och optik ej är tillförlitliga pga brytning och vinklar
Citera
2021-08-28, 23:05
Medlem
Citat:
du får IG på fysik eftersom du tror luft är nåt magiskt vacuum utan motstånd
Ljus har ingen massa, så luftens motstånd är ej applicerbar. IG var det ja.
Citera
2021-08-28, 23:06
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Jösses, jag litar helt på grundskolans fysikböcker.

Kan du ge mig något exempel på när de har tokfel, snälla.

Här är kursplanen. Väntar spänt på vad du ska visa är fel där: https://www.fysik.org/resurser/aarskurs-7-9/

man gillar att utgå från att luft är en konstant medan det i verkligheten skiljer sig pga olika densitet. vatten kan ha 3 olika former som du känner till. unik egenskap. jorden består mestadels av vatten
Citera
2021-08-28, 23:08
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Ljus har ingen massa, så luftens motstånd är ej applicerbar. IG var det ja.

förklara då varför ljus bryts eller erkänn din oförståelse
Citera
2021-08-28, 23:11
Medlem
constants avatar
Citat:
jämförelsevis med andra sidan planhalvan ser vi olika. vårt ljusspektrum är inriktat på begränsat område pga optiska fenomen. observationer från skorpan ska man inte hänga upp som övertygande bevis eftersom ljus och optik ej är tillförlitliga pga brytning och vinklar
Och på vilket sätt påvisar det att jorden är platt?

Det optimala vore om du falsifierade det etablerade om jordens form istället för att svulla runt som du gör.

Visa oss!
Citera
2021-08-28, 23:12
Medlem
constants avatar
Citat:
man gillar att utgå från att luft är en konstant medan det i verkligheten skiljer sig pga olika densitet. vatten kan ha 3 olika former som du känner till. unik egenskap. jorden består mestadels av vatten
Åter igen, visa på evidens för att jorden är platt.

Det förekommer inget hittills i den här långa tråden.
Citera
2021-08-28, 23:18
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Och vilka dagar kan du se botten av Turning torso? De dagar jorden är platt, eller?

fortfarande så är refraktion en variabel felkälla från marknivån.

kolla istället Jtolan på youtube. Han flyger ofta högt och väl däruppe kopplar han på IR filter (längre vågor än UV) detta medför att han kan se längre än vad jordens kurvatur skulle tillåta
Citera
2021-08-28, 23:21
Medlem
studenten777s avatar
Citat:
Och på vilket sätt påvisar det att jorden är platt?

Det optimala vore om du falsifierade det etablerade om jordens form istället för att svulla runt som du gör.

Visa oss!

som jag sa. är man ovanför diset som orsakar refraktion så kan man göra valida jämförelser. flyg högt.. koppla på IR filter.. upptäck att man ser längre är "kurvaturen"
Citera
2021-08-28, 23:23
Medlem
constants avatar
Citat:
fortfarande så är refraktion en variabel felkälla från marknivån.

kolla istället Jtolan på youtube. Han flyger ofta högt och väl däruppe kopplar han på IR filter (längre vågor än UV) detta medför att han kan se längre än vad jordens kurvatur skulle tillåta
Du som har en så otroligt stor kunskap, varför visar du inte oss korkade rundjordingar vad du kommit fram till, och ger oss på näsan?

PS Om du hamnar på LPT så kommer vi möjligen att träffas.
Citera
2021-08-28, 23:24
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
som jag sa. är man ovanför diset som orsakar refraktion så kan man göra valida jämförelser. flyg högt.. koppla på IR filter.. upptäck att man ser längre är "kurvaturen"
Oavsett vilka IR filter du kopplat på så kan det inte komma ifrån det faktum att avstånden inte stämmer på plattjorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in