2021-06-11, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Är väl exakt det ni gör, när ni påstår att den här båten gömmer sig bakom en kurva?

https://images.app.goo.gl/efc7YJhLwEju3NEc6

Mitt påstående är att om den där båten faktiskt gömmer sig bakom en kurva, så borde Manhattan som sträcker sig ett avstånd på ca 2 mil, uppvisa en liten hint av kurva, i alla fall. Det gör det inte. Alltså tänker jag att båten inte gömmer sig bakom en kurva. Det skulle dock innebära att ni har fel, så det går ju inte. Ni kan ju inte ha fel, heller. Ofelbara gänget.

Att sitta om titta på YT-klipp med kurvor är något som bara du går igång på. Vi andra har upptäckt att det finns betydligt bättre sätt att avgöra jordens form.

Ser fram emot att du för fram något annat argument än suddiga bilder på vad du tror är avsaknaden av kurvor. Det känns ju minst sagt uttjatad, speciellt med tanke på att precis var ända bild du lyfter fram går att förklara på en sfärisk jord. Dina argument är helt enkelt icke argument.

Citat:
... Är väl exakt det ni gör, när ni påstår att den här båten gömmer sig bakom en kurva? ...

Nej, fixeringen vid båtar är ett FE-argument. Jag anser att inzoomade P900 bilder är ett uruselt bevis för vare sig det ena eller det andra.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-06-11 kl. 22:00.
Citera
2021-06-11, 22:22
Medlem
Citat:
Är väl exakt det ni gör, när ni påstår att den här båten gömmer sig bakom en kurva?

https://images.app.goo.gl/efc7YJhLwEju3NEc6

Mitt påstående är att om den där båten faktiskt gömmer sig bakom en kurva, så borde Manhattan som sträcker sig ett avstånd på ca 2 mil, uppvisa en liten hint av kurva, i alla fall. Det gör det inte. Alltså tänker jag att båten inte gömmer sig bakom en kurva. Det skulle dock innebära att ni har fel, så det går ju inte. Ni kan ju inte ha fel, heller. Ofelbara gänget.
Varför svarade du inte på mitt inlägg, det fanns andra bilder på Manhattan i din söklänk utan smog, varför ser man inte bergen som gränsar till Canada på dem?
Citera
2021-06-11, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Varför svarade du inte på mitt inlägg, det fanns andra bilder på Manhattan i din söklänk utan smog, varför ser man inte bergen som gränsar till Canada på dem?

För att jag orkar inte ge mig in i exakt samma diskussion om och om igen. Jag vet att ni tror horisonten är orsakad av en bakomliggande kurva. Applåder.
Citera
2021-06-11, 22:46
Medlem
Citat:
För att jag orkar inte ge mig in i exakt samma diskussion om och om igen. Jag vet att ni tror horisonten är orsakad av en bakomliggande kurva. Applåder.
Varför har du svårt att ta till dig det då? Har du en annan förklaring? Det går inte bara att säga "tror inte", du får komma med något du tror på. Seså, visa oss var vi felar.
Citera
2021-06-11, 22:56
Medlem
Citat:
För nio dagar ombads du prata om annat än horisonten, såsom tex hur vi hittar på jorden men då var du tydlig med att du inte vill prata om annat än "horisonten och dess fascinerande egenskaper":
Citat:
Jag håller mig till horisonten och dess fascinerande egenskaper. Du kan säkert få svar på många av dina frågor på annat håll. Kan du inte det, och du på riktigt tycker att en dessa obesvarade frågor är bevis för en sfärisk jord, så förstår jag att en persons vilja att granska horisonten närmare inte kommer övertyga dig om motsatsen.
Nu när du ombeds att förklara varför bergen mot Canada inte syns på flygbilderna över Manhattan du länkat så svarar du att du inte orkar diskutera horisonten...
Verkar som du bara trollar och låtsas tro att jorden är platt för att det är kul vara tvärs emot.
Senast redigerad av Prudent 2021-06-11 kl. 23:02.
Citera
2021-06-11, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Varför har du svårt att ta till dig det då? Har du en annan förklaring? Det går inte bara att säga "tror inte", du får komma med något du tror på. Seså, visa oss var vi felar.

Med bilden av Manhattan visade jag dig varför jag har svårt att ta till mig kurvor bakom horisonten.

Det finns inget "fel" i att fantisera om kurvor. Det får du/ni göra bäst ni vill.
Citera
2021-06-11, 23:13
Medlem
Citat:

Ja det stämmer att den gängse förklaringen är att jorden inte är platt. Du slår ju liksom in öppna dörrar.

Vad är din förklaring till att vattnet (horisonten) ser ut att ligga högre än föremål bortom horisonten? Rent krasst ser det ju många gånger ut som om halva byggnader är dolda under horisonten.
Citera
2021-06-11, 23:19
Medlem
Citat:
Med bilden av Manhattan visade jag dig varför jag har svårt att ta till mig kurvor bakom horisonten.

Det finns inget "fel" i att fantisera om kurvor. Det får du/ni göra bäst ni vill.
Det är nu du ska komma med motbevis. Har du något? Nej. Alltså är det kurvaturen som döljer bergen mot Canada. Tack, då är det avklarat.
Citera
2021-06-12, 13:18
Medlem
Citat:
5 kilometer ut så försvinner båtar bakom jordens kurva, ja alltså eftersom nederdelen försvinner först. Ingenting annat än en kurva kan så klart orsaka detta fenomen, vetenskap och så vidare.

Här är ett flygfoto över Manhattan:
https://images.app.goo.gl/droiraB1kDBReC5o7

Ca 20km i längd.

Vilken otrolig fantasi man måste ha, när man säger att vi tittar på en stad sträckt över en kurvig yta. Helt amazeballs kokobäng fantasi. Jag avundas er.

Tog du några bilder på nattsolen med din zoomkamera?
Citera
2021-06-12, 13:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Finns ingen anledning att fantisera när det faktisk finns bevis för jordens form t ex genom avståndet på södra halvklotet, ekvatorns längd kontra avståndet nordpolen-ekvatorn osv. Inga optiska fenomen kan förklara avstånden Australien till Sydamerika och ekvatorns längd.
Din bild säger ingenting eftersom den visar för liten del av jordklotet för att det skall se kurvat ut.
Citera
2021-06-12, 14:09
Medlem
Citat:

Eftersom vi kan mäta upp att det finns en "kurva" så handlar det inte om någon fantasi.

Det finns massor av sätt att mäta upp om det finns en kurva och samtliga av dessa visar att det finns en kurva. Du kan mäta kurvan med hjälp av en fixpunkt (tex polstjärnan) och du kan använda dig av lantmäteriutrustning. Du kan till och med mäta upp kurvan med hjälp av en väldigt enkel och billig smartphone som mäter din höjd relativt en referensellipsoid.

Så nej, kurvor är inte en fantasi. Det är fakta som baseras på massiv empiri. Till och med de gamla grekerna kunde mäta upp kurvan och vi har inte blivit sämre på mätteknik sedan dess.
Senast redigerad av WilleGarvin 2021-06-12 kl. 14:11.
Citera
2021-06-12, 15:29
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Finns ingen anledning att fantisera när det faktisk finns bevis för jordens form t ex genom avståndet på södra halvklotet, ekvatorns längd kontra avståndet nordpolen-ekvatorn osv. Inga optiska fenomen kan förklara avstånden Australien till Sydamerika och ekvatorns längd.
Din bild säger ingenting eftersom den visar för liten del av jordklotet för att det skall se kurvat ut.

Det finns ingen anledning att orda med en dum sill som inte begriper att han ser en kurva när han ser en kurva.
Notera i stället att ingen enda plattjordare har kunnat visa upp en fungerande karta där den platta jorden visas på ett platt papper. Och inte heller kunnat förklara längden på ekvatorn.

Slutsats: De som säger att jorden är platt är antingen lögnare eller idioter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in