2019-03-01, 15:11
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turtleexpress
Från ett glas vatten till en pool till ett hav, har aldrig sett en ostörd vattenyta kurvas, att den inte kurvas vid horisonten kan vi bevisa med zoom, så vart är kurvan på haven? Vatten omringar oss, jorden är lika platt som vattnet uppenbarligen, och vatten är mätbart platt.

Game over.
Game over för plattjorden ja. Kurvan syns i djupled, inte sidled som många verkar haka upp sig på. Föremål försvinner bakom horisonten och går inte att få tillbaka med zoom. Vattnet ser bara platt ut för oss, det betyder inte att det är platt.
Citera
2019-03-01, 15:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Game over för plattjorden ja. Kurvan syns i djupled, inte sidled som många verkar haka upp sig på. Föremål försvinner bakom horisonten och går inte att få tillbaka med zoom. Vattnet ser bara platt ut för oss, det betyder inte att det är platt.
Jaha den ser bara platt ut, tur du sa det, höll nästan på att tro mina ögon.

Och om vatten böjer sig så måste det inte böjas lika åt alla håll, tur du sa det.

Tack o vise.
Citera
2019-03-01, 15:20
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan
Det är jävligt kul dock att se hur kraftig kognitiv dosconnans folk som stenhårt har låst in sig på att det de lärt sig om Jordens form.
Jag har inte lärt mig att jag kan se att solens nedre del skyms av horisonten vid nedgång i havet.
Det kan jag se med egna ögon. Likaså kan jag se att solen lyser på molnens undersida, vilket är omöjligt om jorden är platt.
Citera
2019-03-01, 15:27
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Jaha den ser bara platt ut, tur du sa det, höll nästan på att tro mina ögon.

Och om vatten böjer sig så måste det inte böjas lika åt alla håll, tur du sa det.

Tack o vise.
Det kröker sig lika mycket åt alla håll. Horisonten är en cirkel runt dig, därför ser den rak ut när vi befinner oss på nästan samma höjd. Du behöver komma upp på mycket hög höjd för att börja se horisonten som en cirkel. Finns bilder från ISS som befinner sig tillräckligt högt upp.

Fast som vanligt blir väl svaret "ISS är fejk" och liknande idiotier.
Citera
2019-03-01, 15:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyKlasson
Jag har inte lärt mig att jag kan se att solens nedre del skyms av horisonten vid nedgång i havet.
Det kan jag se med egna ögon. Likaså kan jag se att solen lyser på molnens undersida, vilket är omöjligt om jorden är platt.
Man kan zooma in på solen när den täckts lite av horisonten och se den stiga igen. Vilket bevisar perspektiv.

Vi kan även se solen under molnen utan att den lyser upp undersidan av molnen, i de få händelser det händer att molnen ser upplysta ut på undersidan är det en reflektion, molnen reflekterar ljuset, att det är en reflektion betyder att det inte är en verklig händelse, utan en observatör som ser reflektionen så finns ingen reflektion, någon kan stå en bit ifrån och få en annan upplevelse.
Citera
2019-03-01, 15:55
Medlem
ConnyKlassons avatar
Citat:
Man kan zooma in på solen när den täckts lite av horisonten och se den stiga igen. Vilket bevisar perspektiv.
Vad menar du med "stiga igen"? Menar du att solen går upp lite av att zooma?

Citat:
Vi kan även se solen under molnen utan att den lyser upp undersidan av molnen, i de få händelser det händer att molnen ser upplysta ut på undersidan är det en reflektion, molnen reflekterar ljuset, att det är en reflektion betyder att det inte är en verklig händelse, utan en observatör som ser reflektionen så finns ingen reflektion, någon kan stå en bit ifrån och få en annan upplevelse.
Konstig att denna "reflektion" aldrig någonsin inträffar när solen står högt på himlen.
Den inträffar alltid när solen enligt den sfäriska modellen lyser på molnen underifrån.

Det är inte särskilt få gånger heller, det sker i stort sett varje dag då det är moln på himlen, utan att vara helt mulet.

Denna effekt gäller även ett berg. När solen går ned blir det alltid skugga på bergets fot först.
Sedan stiger skuggan upp mot toppen. Så skulle det inte bli om jorden vore platt.
Citera
2019-03-01, 15:56
Medlem
madtops avatar
Citat:

Nej du kan aldrig zooma in solen efter den försvunnit under horisonten.

Och det är ingen som förnekar att perspektiv finns.
Vi är bara inte överens om vad perspektiv är. Du verkar tillskriva perspektiv magiska saker som att böja och hindra ljus men det är inte den vedertagna definitionen på perspektiv.
Citera
2019-03-01, 16:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Nej du kan aldrig zooma in solen efter den försvunnit under horisonten.

Upp och ner, upp och ner, upp och ner.

Solen går ner enligt perspektiv, 100% bevis. https://youtu.be/r7ftNrTCBBw

Och reflektionen på vatten ytan bevisar att vatten är platt hela vägen till horisonten.

Game over.
Citera
2019-03-01, 16:05
Medlem
madtops avatar
Citat:

Och reflektionen på vatten ytan bevisar att vatten är platt hela vägen till horisonten.

Game over.

Nej det är inte vad perspektiv är.
Perspektiv kan få solen att bli mindre, perspektiv kan inte få saker att delvis försvinna.

Nedan bild kan du inte förklara med perspektiv:
http://t-ec.bstatic.com/images/hotel/max1024x768/261/26148980.jpg

Kan även tillägga att solens storlek inte förändras vilket motbevisar att det handlar om perspektiv. Hade det handlat om perspektiv skulle solen blivit mindre och mindre för att slutligen försvinna som en prick. Och det är inte det vi kan observera, vi observerar att solen successivt försvinner under horisonten med oförändrad storlek.
Senast redigerad av madtop 2019-03-01 kl. 16:11.
Citera
2019-03-01, 17:19
Medlem
Citat:

Game over.
En enkel fråga, som alla som kan lite om fotografi kan svara på, varför blir inte solen större i detta klipp när den zoomas in?
Fundera på den du.
Citera
2019-03-01, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengarde
Men då måste de tro att även solen inte är rund, eller? För även om solen är närmare jorden samt mindre än den allmänna uppfattningen så skulle den ju lysa över hela jorden, hela tiden (om jorden var platt). Det är ju bara om solen har riktad belysning, typ som en ficklampa, som den skulle kunna lysa på en den av jorden men samtidigt lämna en annan del i mörker.

Skulle du kunna förklara närmare hur det spelar roll om solen vore mindre/närmare?
Jag hatar att göra det här, men sök på YT efter Mark Sargent. Han visar nästan alltid upp sina sjuka modeller han har i sitt hem. Finns att beskåda på Netflix, torrentar finns också, på dokumentären som diskuterats här i tråden. "Behind The curve".
Citera
2019-03-01, 17:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Jag hatar att göra det här, men sök på YT efter Mark Sargent. Han visar nästan alltid upp sina sjuka modeller han har i sitt hem. Finns att beskåda på Netflix, torrentar finns också, på dokumentären som diskuterats här i tråden. "Behind The curve".
Behind the curve är en mockumentery, och mark sargent är en ljugande teoretiker, Eric Dubay är den du vill söka efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in