2019-02-28, 20:13
Medlem
Rengardes avatar
Jag kom att tänka på en sak idag ang. platt-jord-troende.
Hur förklarar de att det är dag i Sverige när det är natt på andra sidan jorden?
Det är ju något som jag tror väldigt många upplevt själva, dvs varit utomlands och haft direktkommunikation med någon i hemlandet och själva kunnat verifiera att det inte är dag samtidigt på olika platser på jorden.

Det skulle inte kunna vara möjligt om jorden var platt, inte sant?
Citera
2019-02-28, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rengarde
Jag kom att tänka på en sak idag ang. platt-jord-troende.
Hur förklarar de att det är dag i Sverige när det är natt på andra sidan jorden?
Det är ju något som jag tror väldigt många upplevt själva, dvs varit utomlands och haft direktkommunikation med någon i hemlandet och själva kunnat verifiera att det inte är dag samtidigt på olika platser på jorden.

Det skulle inte kunna vara möjligt om jorden var platt, inte sant?
Det förklarar de med att solen är liten och nära....
Citera
2019-02-28, 22:09
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Fast en sådan sol skulle ju inte gå ner med oförändrad storlek så det kan inte stämma.
Citera
2019-02-28, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Fast en sådan sol skulle ju inte gå ner med oförändrad storlek så det kan inte stämma.
Precis, vilket jag förklarat otaliga gånger för våra kändisar i tråden. Senast var det herr S som vägrade inse att moln lyses upp underifrån med motiveringen att jag inte kunde veta vad undersidan på ett moln var/moln har inga sidor...
Citera
2019-03-01, 00:01
Medlem
boneheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UndeadNinja
om du ska håna plattjorden så kom åtminstone med något riktigt argument eller bevis för att jorden är rund för du framstår bara som riktigt korkad då du hånar plattjorden med argument som gång på gång motbevisat.

Jisses... Kan du vänligen presentera ett enda bevis för en rund jord som motbevisats? Eller bevis för att jorden inte kan vara platt som motbevisats?

Hur kan du INTE förstå vilken form jorden har?
Citera
2019-03-01, 13:33
Medlem
Lilabanans avatar
Haha jag vet inte riktigt hur jag ställer mig till FE, Man har ju inte fått mycket sanningar ifrån NASA

Här är ett av exemplen som visar på varför man verkligen ska ifrågasätta NASA https://youtu.be/16MMZJlp_0Y

Det är jävligt kul dock att se hur kraftig kognitiv dosconnans folk som stenhårt har låst in sig på att det de lärt sig om Jordens form. Ändå finns väldigt få egna bevis för rund-jord men massvis med amatör experiment som visar på platt-jord. Folk måste verkligen sluta stänga sina sinnen och istället öppna de.

Skulle vi leva på ett infinitivt plan så bevisar det en intelligent design bakom vår Jord (Gud).
Det skulle ju faktiskt förändra hela sättet vi ser på livet. Eftersom det finns krafter som vill spela Gud idag så vore det inte konstigt att anta att dessa personer gärna då fråntar konceptet att det finns en riktig Gud.

"Djävulens största spratt var att påstå att han inte existerar"
Senast redigerad av Lilabanan 2019-03-01 kl. 13:38.
Citera
2019-03-01, 13:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lilabanan
Haha jag vet inte riktigt hur jag ställer mig till FE, Man har ju inte fått mycket sanningar ifrån NASA

Här är ett av exemplen som visar på varför man verkligen ska ifrågasätta NASA https://youtu.be/16MMZJlp_0Y

Det är jävligt kul dock att se hur kraftig kognitiv dosconnans folk som stenhårt har låst in sig på att det de lärt sig om Jordens form. Ändå finns väldigt få egna bevis för rund-jord men massvis med amatör experiment som visar på platt-jord. Folk måste verkligen sluta stänga sina sinnen och istället öppna de.

Skulle vi leva på ett infinitivt plan så bevisar det en intelligent design bakom vår Jord (Gud).
Det skulle ju faktiskt förändra hela sättet vi ser på livet. Eftersom det finns krafter som vill spela Gud idag så vore det inte konstigt att anta att dessa personer gärna då fråntar konceptet att det finns en riktig Gud.

"Djävulens största spratt var att påstå att han inte existerar"
Från ett glas vatten till en pool till ett hav, har aldrig sett en ostörd vattenyta kurvas, att den inte kurvas vid horisonten kan vi bevisa med zoom, så vart är kurvan på haven? Vatten omringar oss, jorden är lika platt som vattnet uppenbarligen, och vatten är mätbart platt.

Game over.
Citera
2019-03-01, 13:51
Bannlyst
Citat:
"
Det behöver inte handla om nått oändligt plan, en skapare bevisas endå.

Se dig omkring bara, solen, månen stjärnorna i perfekta rörelser över oss varje dag, hur kan man tro att allt är en olycka? Olyckor skapar inte perfektion..... Någonsin.
Citera
2019-03-01, 14:05
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Tror du att t ex Volvo skulle kunna sätta Amazon i produktion på ett enkelt sätt? Man skulle behöva beställa nya pressverktyg, digitalisera gamla ritningar, försöka förstå hur vissa injengörer som nu är död tänkte. Färska beställa delar av underleverantörer som inte finns kvar längre.
Citera
2019-03-01, 14:10
Medlem
Rengardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73

Men då måste de tro att även solen inte är rund, eller? För även om solen är närmare jorden samt mindre än den allmänna uppfattningen så skulle den ju lysa över hela jorden, hela tiden (om jorden var platt). Det är ju bara om solen har riktad belysning, typ som en ficklampa, som den skulle kunna lysa på en den av jorden men samtidigt lämna en annan del i mörker.

Skulle du kunna förklara närmare hur det spelar roll om solen vore mindre/närmare?
Citera
2019-03-01, 14:20
Medlem
madtops avatar
Citat:
... Ändå finns väldigt få egna bevis för rund-jord men massvis med amatör experiment som visar på platt-jord...

Det är helt enkelt inte sant, det finns massor med enkla experiment som du själv kan göra för att hitta bevis för att jorden är en sfär. Några exempel:

Studera polstjärnans position på himlen.
Studera solens oförändrade storlek.
Studera solens bana på vår- och höstdagjämning
Studera att saker försvinner bakom horisonten.
Studera att det finns en krökning, här är ett exempel på en plattjordare (Jeranism) som bevisar att jorden är en sfär:
https://www.youtube.com/watch?v=RMjDAzUFxX0

Och nej, det finns inga experiment som visar att jorden är platt.
Möjligen finns det experiment där någon drar felaktiga slutsatser.
Senast redigerad av madtop 2019-03-01 kl. 14:33.
Citera
2019-03-01, 14:31
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turtleexpress
Från ett glas vatten till en pool till ett hav, har aldrig sett en ostörd vattenyta kurvas, att den inte kurvas vid horisonten kan vi bevisa med zoom,

Nej det kan du inte bevisa med en "zoom".
Det är precis tvärtom, vi kan mycket enkelt bevisa att det inte går att zooma in något som har försvunnit bakom horisonten. Se nedan bild.

Citat:
Ursprungligen postat av turtleexpress
...och vatten är mätbart platt.

Nej vattnet är inte alltid mätbart platt.
Det är precis tvärtom, vi kan mycket enkelt mäta upp att vatten oftast inte är platt.

Här är ett strålande exempel på att vatten inte alltid är platt:
https://3.bp.blogspot.com/-fpIPqnZJew8/V4qMDYVxxmI/AAAAAAAABmA/KcN55rkzyxwRG2TTAZMRtlwT7__A2zP8wCK4B/s640/WHERE-IS-THE-CITY-Toronto_across_lake_Ontario_from_Olcott.gif

Och nej, det går självklart inte att zomma in nedre delarna av husen i ovan bild.
Senast redigerad av madtop 2019-03-01 kl. 14:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in