2016-03-18, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
QR64.

Och ett något längre svar: läs tråden.

Förklara gärna för mig hur en flygradar bevisar att vi lever på ett klot!?
Håller på att läsa tråden.
Citera
2016-03-18, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wombAwpmbA

Ansvaret faller snarare på de som företräder radikalt svammel att försvara sig.

Jag passar på att göra som alla conspiratards i den här tråden: ställa frågor.

Dvs om jorden är platt...
1: Varför har vi gravitation?
2: Varför är inte andra planeter platta?
3: Hur fungerar GPS utan en rund jord?
4: Hur fungerar satteliter utan en rund jord?
5: Hur fungerar månen utan en rund jord?
6: Hur fungerar jordens magnetpoler om det bara finns en nordpol?
7: Hur fungerar sjöfarten om jorden är platt?
Citera
2016-03-19, 02:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av theKGS
Ansvaret faller snarare på de som företräder radikalt svammel att försvara sig.

Jag passar på att göra som alla conspiratards i den här tråden: ställa frågor.

Dvs om jorden är platt...
1: Varför har vi gravitation?
2: Varför är inte andra planeter platta?
3: Hur fungerar GPS utan en rund jord?
4: Hur fungerar satteliter utan en rund jord?
5: Hur fungerar månen utan en rund jord?
6: Hur fungerar jordens magnetpoler om det bara finns en nordpol?
7: Hur fungerar sjöfarten om jorden är platt?

1: Gravitation är mig veterligen än så länge bara en vetenskaplig teori. Att saker faller nedåt skulle kunna vara så enkelt som densitet.
2: Hur vet du att andra planeter är klotformade?
3: Markbaserade master. Varför försvinner flygplans gps-signal när de kommer ut över öppet världshav?
4: Det finns inga sateliter. Ta en night vision-kikare och kolla upp på himlavalvet en natt och du kommer se att de så kallade sateliterna åker runt i formationer och gör egna svängar.
5: Månen åker som nålen på en lp-spelare över skivan, (jorden).
6: Det fungerar lika dant så som du känner till. Hela den yttre ringen av plattan är motpol.
7: Tror jag förstår din fråga. Menar du: Hur kan man segla jorden runt? Om så är fallet är svaret lika enkelt som svaret på frågan: Hur drar du en cirkel i såsen på tallriken?
Senast redigerad av wombAwpmbA 2016-03-19 kl. 02:03.
Citera
2016-03-19, 07:23
Moderator
Länkpost raderad.
Läs den klistrade tråden: (FB) VIKTIGT Läs innan du postar i Konspirationsforumet!

/Moderator
Citera
2016-03-19, 09:06
Medlem
madtops avatar
Citat:

Den närmaste vägen mellan Sydney och Johannesburg är en storcirkel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Storcirkel
Citera
2016-03-19, 09:11
Medlem
madtops avatar
Citat:
1: Gravitation är mig veterligen än så länge bara en vetenskaplig teori. Att saker faller nedåt skulle kunna vara så enkelt som densitet.
3: Markbaserade master. Varför försvinner flygplans gps-signal när de kommer ut över öppet världshav?
4: Det finns inga sateliter. Ta en night vision-kikare och kolla upp på himlavalvet en natt och du kommer se att de så kallade sateliterna åker runt i formationer och gör egna svängar.
6: Det fungerar lika dant så som du känner till. Hela den yttre ringen av plattan är motpol.
7: Tror jag förstår din fråga. Menar du: Hur kan man segla jorden runt? Om så är fallet är svaret lika enkelt som svaret på frågan: Hur drar du en cirkel i såsen på tallriken?

Läs på om vad en vetenskaplig teori är.

GPS fungerar alldeles utmärkt på haven.

Har du aldrig sett en parabolantenn?
Citera
2016-03-19, 13:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av madtop
Den närmaste vägen mellan Sydney och Johannesburg är en storcirkel.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Storcirkel

Om vi lever på ett klot ja. Om vi lever på ett plan blir närmsta vägen en rak linje som korsar Indien och Kina.
Citera
2016-03-19, 14:53
Medlem
Citat:

1: Nej jag menar att vi vet att gravitationen inte är "jämnt" fördelad på jorden. Denna ojämnhet stämmer överens med jordens form och därför stämmer den med alla beräkningar.

2: Därför att om andra planeter inte var klotformade skulle diverse expeditioner ut i rymden inte fungera. Eftersom expeditionerna fungerar så är alltså planeterna runda. Jag tänker på mars.

3: GPS slutar inte fungera på havet. Fartyg använder gps för navigation.

4: Jo satelliter finns. Se: Parabolantenner.

5: Nej jag menar alltså att vi kan beräkna månens rörelse eftersom vi vet att månen är en satellit till jorden.

7: Jag menar att sjöfartsnavigation är baserad på att jorden är rund. Den teori som används skulle aldrig fungera om jorden var platt eftersom felet skulle bli enormt.
Citera
2016-03-19, 15:01
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Om vi lever på ett klot ja. Om vi lever på ett plan blir närmsta vägen en rak linje som korsar Indien och Kina.

Finns det ens någon flygrutt som går från Sydney till Johannesburg via Kina?
Citera
2016-03-19, 16:53
Medlem
madtops avatar
Citat:

Så sant. Och eftersom planen inte passerar Kina utan flyger utefter en sydlig storcirkel vet vi att jorden är ett klot.
Senast redigerad av madtop 2016-03-19 kl. 17:09.
Citera
2016-03-19, 17:07
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Finns det ens någon flygrutt som går från Sydney till Johannesburg via Kina?

Självklart finns det ingen direktrutt från Sydney till Johannesburg som passerar Kina - det är en enorm omväg eftersom jorden är ett klot.

Direktrutten från Sydney till Johannesburg går över södra Indiska Oceanen - faktum är att planet är så långt söderut som S60. Här kan man följa hur Quantas 63 flyger: http://sv.flightaware.com/live/flight/QFA63
Citera
2016-03-19, 17:31
Medlem
Lothbroks avatar
Om det nu finns någon här som verkligen tror jorden är platt. Då undrar jag vilket land som ligger längst västerut? Och vart hamnar man om man åker västerut därifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in