2008-12-12, 22:24
Bannlyst
haha idioter som inte tror att jorden e rund!
Citera
2008-12-12, 23:49
Medlem
chibarikus avatar
varför skulle vissa forskare längre tillbaks i tiden då ha offrat sina liv för detta påstående. Ni tror säkert på en geocentrisk världsbild också.
Citera
2008-12-13, 00:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av chibariku
varför skulle vissa forskare längre tillbaks i tiden då ha offrat sina liv för detta påstående.

hahaha antagligen för att de var dumma i huvet och inte visste bättre.
Citera
2008-12-13, 01:26
Medlem
Ellipsiss avatar
Paranoia at its best gott folk =)
Citera
2008-12-13, 04:27
Medlem
har skummläst lite, men inte sett att någon tagit upp natt o dag ? om nu gjorden var platt måste det vara dag i här i sverige samtidigt som det är dag i tex, kina?
Citera
2008-12-13, 08:57
Medlem
ThisIsTheZodiacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bringabong_123
har skummläst lite, men inte sett att någon tagit upp natt o dag ? om nu gjorden var platt måste det vara dag i här i sverige samtidigt som det är dag i tex, kina?

Jodå det finns upptaget. En spotlight som lyser på olika delar av jorden. 2 sidor tillbaka.
Citera
2008-12-13, 17:02
Medlem
Haha det är så skönt med den här typen av konspirationsteorier, det enda bevisen som finns är att ett fåtal personer "vet" sanningen och dt som är allmänt accepterat som sanning är en konspiration. På samma grunder kan man ju alltid hävda vad som helst, men varför skulle folk inte tro på det här vi har ju religion
Citera
2008-12-14, 21:32
Medlem
YksiKaxis avatar
Underbar konspiration

Eftersom jag inte är så insatt i denna teori, vill jag bara ställa någon fråga. Om nu jorden är platt, vore det inte enkelt att bevisa det genom att gräva ett hål till andra sidan...? PlattLätt...?
Citera
2008-12-14, 23:23
Medlem
chibarikus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YksiKaxi
Eftersom jag inte är så insatt i denna teori, vill jag bara ställa någon fråga. Om nu jorden är platt, vore det inte enkelt att bevisa det genom att gräva ett hål till andra sidan...? PlattLätt...?

Bara att börja gräva. Du kan börja så hjälper jag till på slutet
Citera
2008-12-14, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YksiKaxi
Nej eftersom myndigheterna övervakar den här typen av aktivitet kommer din tunnel, tillsammans med dig själv, på ett diskret sätt röjas undan.
Citera
2008-12-15, 00:22
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLOB
Öppnas på begäran. Jag ger det ett försök, men det förutsätter seriös debatt kring plattjord-teorierna.

/mod

Nu är det nästan skrämmande seriös debatt, skulle inte förvåna mig om Nobelkommisionen snokar runt här.

Den här storyn får en och bli lite nostalgisk till ungdomens bläddrande i litteratur som tog upp detta ämne samt att jag läst i några tidsskrifter för ett tag sedan, där man dragit liknelser med nya astronomiska rön och det gamla synsättet med en platt planet. Givetvis inte menat som något sorts bevis eller att det skulle ha haft rätt förr i tiden utan mer för att ge färg till artiklarna om de nya rönen.

Ibland har jag filosoferat ang platthet eller tjocklek kanske man ska säga.
Kommer ni ihåg historierna när man var barn om vem som hade minst pappa?
-min pappa är så liten att han snubblar på mattkanten.
-min pappa är så liten att han kan sitta på mattkanten och dingla med bena.
-min pappa är så liten att han måste ha en stege för att komma upp på mattan.
osv,
När man köper brickor så går de efter tjocklek inte hur tunna de är samma med papper, folie etc.

Nå vad har det med saken och göra? - jag vet inte riktigt, men i relation till olika storlekar så förändras perspektiven.
Anledningen till att jag såg en möjlighet att posta i denna tråd kom med frågan.

Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers

Om jorden är platt, är inte de andra himlakropparna också det?

Om man kan kalla våran galax för en himlakropp (kan man det?) det är en himla stor kropp ivarjefall, så verkar den vara oerhört platt, inte i mitten då vill säga där den bullar upp sig lite men ute i discen, någonstans har jag läst att det skulle vara det plattaste vi känner till i förhållande till sin storlek , finns en del om detta, tog första googlade bästa.

Citat:
Is our Milky Way flat?

Since the Milky Way has a diameter of possibly as much as 100,000 light years, this means that the thickness of the Milky Way is 50/100000 or 5/10000 of its maximum size making it flatter than a sheet of writing paper!

http://www.astronomycafe.net/qadir/q546.html

Ni som kan räkna, hur platt är detta om man jäför med andra platta ting?

Nu när jag skulle leta upp info om detta så dök jag även på detta om nästa steg i utzoomningen.

Citat:
The universe is flat - official

An international team of astrophysicists has taken the most accurate ever photograph of the cosmic microwave background radiation, and confirmed that the universe is flat to within 10%

http://physicsworld.com/cws/article/news/2848

Citat:
If the density of the universe exactly equals the critical density, then the geometry of the universe is flat like a sheet of paper.

http://map.gsfc.nasa.gov/universe/uni_shape.html

Så allting är platt, vi lever i ett platt universum, i en platt galax, men vi är för små för att uppfatta det (om man inte röker salvia d förstås) men dock på en rund jord som ligger som en liten atompartikel i ett platt objekt.

Nåväl, nu har jag flummat runt lite i ämnet efter dagens hårda slit och spinner vidare in i John Blunds värld.
Citera
2008-12-15, 02:17
Medlem
Avhandlades inte hela den här grejen i Vilse i Pannkakan, med Luleå-killen som förstörde folks barndomar på 70-talet...?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in