Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Varför i helvete skulle Zlatan gå för en mindre peng än Benzema? Zlatan är ju för bövelen redan idag världens bäst betalde fotbollspelare genom historien (delat med kaká).
Sen förstår jag faktiskt inte vad de här transferryktena grundas på. Zlatan har kontrakt med Inter fram till 2012 så vitt jag vet och stormtrivs i klubben, samtidigt som Zlatan definitivt är mest värdefulle spelare i hela italienska ligan.
Benzema är född 1987, Zlatan 1981. Den åldersskillnaden är värd mycket. Idag är Zlatan dock en större spelare. Ser man på Zlatan för sex år sedan så var han inte på den nivån Benzema är på idag. Han hade gjort sitt andra år i Ajax, vunnit ligan, gjort två bra mål i CL, gjort ett bra inhopp i VM 2002. Hans köptes ett år senare av Juventus för 180 miljoner. Benzema har alltså vid motsvarande ålder fått ett bud på 500 miljoner. Hans officiella prislapp (satt av Lyon) är på 100 miljoner €.
Utvecklingspotential hos en spelare värderas högt. Zlatan är 27 och har många år kvar på toppen men utvecklingen kommer vara flackare än tidigare. Benzema är bara 21 och har redan bevisat sin storhet men har potential att utvecklas enormt.
Annars tror jag inte prisskillnaden är så där värst stor. Benzema går sannolikt inte för 500 miljoner med dagens ekonomiska läge. Han skulle snarare landa kring dryga 400.
Benzemas stolpskott igår höjde f.ö. hans marknadsvärde med ett antal miljoner.