Citat:
Ursprungligen postat av gorgon
Ett kriterium för att benämnas världens bäste anfallare borde baseras på statistik dvs antal gjorda mål samt assist och inte via känslomässiga förhållanden eller vad media väljer att skriva. För mig är en anfallare som gör sjutton mål där åtta tillkommer på straff, samt mot motståndare i följande tabellposition 2-6-12-13-15-16-18-19-20 utav tjugo föreningar, inget som enligt mig påvisar att man är världens bäste forward. Jag förnekar inte att han är en bra spelare men världens bäste anfallare ställer jag mig tveksam inför.
Asså, kriterium hit och dit. Om jag inte minns fel rankades han officielt som typ 7e bästa spelaren - alla positioner - i världen eller nåt förra året (där nånstans). Han kom väl typ 2a eller 3a av anfallarna (tror att någon var före iaf, men är osäker). Han har varit
mycket jämnare och vassare i år.
sebastian_,
Öhm, även du verkar gå en del bortom poängen. Artighetsfaktorn är orelevant. Frågar du tyckarna i Italien (Experter, tränare) vem som är den bästa anfallaren i Serie A får du ett tveklöst "Zlatan" som svar av majoriteten. Kan vi inte gå på det kan vi ju inte någonsin bedöma någon. Gissningvis skulle många (dom flesta?) idag även svara "Zlatan" när du frågar efter bästa spelare alla positioner, även om konkurrensen blir lite tuffare då.
Fortsätter Zlatan prestera i EM som han gjorde mot Grekland är vägen till "årets bästa anfallare i världen" ganska spikrak.
Tror ni underskattar hans kvalitéer enormt här.
EDIT: Och jo, kika runt lite bland italienska medier. Zlatan är rankad högre än totti - dock inte lika klassisk, förståss. Totti är en symbol; Zlatan är bara påväg att bli det.
bLyGE_kEntA, just Torres är väl den spelaren som främst utmanar om titeln "bästa anfallare". Jag kan inte komma på någon som ligger i deras klass för närvarande.