Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2007-03-06, 20:10
  #1
Avstängd
Någon som går eller gått Civilekonom utbildningen som kan svara...
Behövs Matte C kunskaper för att klara utbildningen? Hur avancerad matte är det?

( Jag undrar inte om man behöver matte c för att komma in på utbildningen)


Väldigt tacksam för svar
Citera
2007-03-06, 20:22
  #2
Medlem
UrbanKids avatar
INte alltför svårt, man behöver bara anstränga sig lite
Citera
2007-03-06, 20:24
  #3
Medlem
Deannas avatar
JA! Visst är det inte så avancerad matte, men matematiska "tänket" bör finnas där.
Citera
2007-03-06, 20:26
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
JA! Visst är det inte så avancerad matte, men matematiska "tänket" bör finnas där.

Självklart fattar jag att man måste kunna tänka logiskt osv. Men hur är matematiken jämfört med matte C? Är det lättare? Eller svårare? Om man endast har VG i Matte A, tror ni att man skulle klara kursen då?
Citera
2007-03-06, 20:32
  #5
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TjenareJake
Självklart fattar jag att man måste kunna tänka logiskt osv. Men hur är matematiken jämfört med matte C? Är det lättare? Eller svårare? Om man endast har VG i Matte A, tror ni att man skulle klara kursen då?

Nej! Matte A är en repetition av högstadiets matte och mer avancerad än så är matten.. Sen går det ju att göra ekonomi i princip utan avancerade matematiska resonemang, men i mycket av litteraturen som jag har haft tar bland annat derivata upp, det kommer väl inte för än på C-D-kursen?
Citera
2007-03-06, 20:51
  #6
Medlem
Sven Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Nej! Matte A är en repetition av högstadiets matte och mer avancerad än så är matten.. Sen går det ju att göra ekonomi i princip utan avancerade matematiska resonemang, men i mycket av litteraturen som jag har haft tar bland annat derivata upp, det kommer väl inte för än på C-D-kursen?
Det beror helt på vilka kurser som man läser. För att klara av att lösa nationalekonomiska frågeställningar krävs oftast ganska avancerad matematik. Läser man däremot C-D-kurser i exempelvis redovisning och revision behövs endast grundläggande matematiska kunskaper.
Citera
2007-03-06, 20:57
  #7
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sven P
Det beror helt på vilka kurser som man läser. För att klara av att lösa nationalekonomiska frågeställningar krävs oftast ganska avancerad matematik. Läser man däremot C-D-kurser i exempelvis redovisning och revision behövs endast grundläggande matematiska kunskaper.

Tror du man kan klara att få examen som civilekonom med bra kunskaper upp till matte A nivå, och lite kunskaper om matte B matte C?
Citera
2007-03-06, 20:59
  #8
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven P
Det beror helt på vilka kurser som man läser. För att klara av att lösa nationalekonomiska frågeställningar krävs oftast ganska avancerad matematik. Läser man däremot C-D-kurser i exempelvis redovisning och revision behövs endast grundläggande matematiska kunskaper.

Visst, en del kurser/ämnen är mer matematiskt krävande än andra.. Rena redovisningskurser är väl inte så matematiskt jobbiga, men jag upplever att även om man nu läser redovisning och revision så läser man en hel del matematik.. Beror helt på hur kurserna är uppladga.. Den som läser inriktning revision i Umeå läser bland annat Corporate finance, vilket jag tycker var en matemaitskt krävande kurs..
Citera
2007-03-06, 21:01
  #9
Medlem
Sartres avatar
Det krävs säkerligen åtminstone Ma C för att bli civilekonom. Vill du bli förbanant duktig civilekonom så bör du ha försökt läsa Ma D också.

Inte för att du ska kunna räkna på ekonomiska stokastiska processer, utan mer för att du ska ha ett litet hum om vad det handlar om.
Citera
2007-03-06, 21:04
  #10
Medlem
Krävs inte Ma C i antagningen?

I vilket fall som helst är Ma C en barnlek. Fixar man inte den kommer man antagligen få jobbigt med universitetsstudier.
Citera
2007-03-06, 21:06
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Det krävs säkerligen åtminstone Ma C för att bli civilekonom. Vill du bli förbanant duktig civilekonom så bör du ha försökt läsa Ma D också.

Inte för att du ska kunna räkna på ekonomiska stokastiska processer, utan mer för att du ska ha ett litet hum om vad det handlar om.


Exempel på tal från matte c: För en linjär funktion gäller att f´(x)=2 och f(0)=3 Bestäm f(1)

Behöver man kunna detta te.x för att klara Civilekonom kursen, är det typ sådana tal?

Någon som har ett exempel på tal man ska lösa från kursen? Eller matematiskt problem?
Citera
2007-03-06, 21:07
  #12
Medlem
Deannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurra69
Krävs inte Ma C i antagningen?

I vilket fall som helst är Ma C en barnlek. Fixar man inte den kommer man antagligen få jobbigt med universitetsstudier.

Jo, det är väl så att de flesta har C-kursen i antagningskraven, Handels i Sthlm har väl D-kursen och någon av de mindre högskolorna har B-kursen som antagning.
Jag tycker att matte b och C var de svåraste kurserna, Matte D och E var rena barnleken..
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback