2007-03-07, 17:46
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Vi är med i EU. Jag inbillar mig att resten av EU inte stillatigande skulle sitta och se på när bolsjevikerna väller in över gränserna. Vi kan nog vara förvissade om att ifall det smäller så har vi kompisar i Bryssel.

Det är ungefär som om Mexico skulle rulla i bandvagnar i Texas, skulle inte resten av USA reagera?

// Roger P.

Är lite skeptisk till att det verkligen skulle fungera på riktigt.
Låsäga att ryssen skulle värka på enligt den klassiska storinvasions modellen. Ett sådant scenario skulle kräva ett blodigt motstånd. Mycket slaskande i de svenska skogarna.
Som jag fattat det ska sveriges försvar bestå av cutting-edge, hightech teknologi. Vår roll i försvarssamarbetet med EU/nato ska vara att bidra med ingenjörstrupper, infomations/data teknik, särskilda specialtrupper etc.

Frågan är om vårt bidrag till de övriga länderna räcker för att de ska offra massor av människoliv för vår skull?
Hur är den militära "handelsbalansen" i EU, sett ur ett "bodycount" perspektiv?
Citera
2007-03-07, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Stofil
Jag är mer inne på att köpa eldsläckare när man ser att grannen börjar skaffa tändstickor och bensin...

(...)

Det är hög tid att Sverige överger tanken på egenutvecklade vapensystem. Stora delar av dessa system är ändå beroende av importerade delar. Tanken är helt förlegad och det är bara Wallenberg som tjänar på det. Bättre då att vi sätter våra utmärkta ingengörer på nåt som går att sälja...

För det första förstår jag inte varför egenutvecklade vapensystem är så fel. Kan man producera dessa i hemlandet utan att behöva frakta dem t.ex tvärsöver Atlanten garanterar man att man håller sin militära styrka självförsörjd. Skall vi månne importera matransoner (frysformat, jägarportioner m.fl tilltalsnamn) från andra sidan Atlanten också, istället för att utveckla våra egna. Det känns enligt mig (ja, enligt mig, jag är varken en proffstyckare, expert eller liknande på området, utan kör helt med mitt egna tänkande) bättre att vi försöker fixa alla förutsättningar här i hemlandet istället för att låta andra ta fram idéer åt oss.

Såvitt jag vet är också många av våra vapen och fordonssystem anpassade för vår miljö och för krigföring i den miljön. Dvs. att jag undrar hur ett pansarskott modell 'Brazilien' fungerar när det är -15 i Boden och snödrivorna står tätt.

För övrigt är jag mer inne på att elda upp ditt hus medan du förvirrat försöker sticka till Danmark och inhandla en brandsläckare när våra industrier här hemma inte tillverkar dessa.

Återigen; enligt mig skall vi kunna garantera vår egen befolkning ett skydd från fara, i form av hot från utländska såsom inhemska grupper/aktivister.

Att som norrmännen under April 1940 skrika efter den brittiska flottan och allierad markstridshjälp känns faktiskt rätt skamset. Inget illa mot våra grannar som faktiskt tog till vapen och kämpade tapper (och skötte sig hyfsat bra vid många tillfällen), men om de kanske struntat i att rusta ner (såpass mycket)och förbise att deras kanoners elektroniska tändning rostat sönder kanske inte enbart tragedin med tyskarnas 'Blücher' råkat uppenbara sig.
Citera
2007-03-08, 01:37
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexGotAGun
För det första förstår jag inte varför egenutvecklade vapensystem är så fel. Kan man producera dessa i hemlandet utan att behöva frakta dem t.ex tvärsöver Atlanten garanterar man att man håller sin militära styrka självförsörjd. Skall vi månne importera matransoner (frysformat, jägarportioner m.fl tilltalsnamn) från andra sidan Atlanten också, istället för att utveckla våra egna. Det känns enligt mig (ja, enligt mig, jag är varken en proffstyckare, expert eller liknande på området, utan kör helt med mitt egna tänkande) bättre att vi försöker fixa alla förutsättningar här i hemlandet istället för att låta andra ta fram idéer åt oss.

Såvitt jag vet är också många av våra vapen och fordonssystem anpassade för vår miljö och för krigföring i den miljön. Dvs. att jag undrar hur ett pansarskott modell 'Brazilien' fungerar när det är -15 i Boden och snödrivorna står tätt.

Problemet är ju bara när vi själva producerar systemen och inte kan sälja dem till andra länder att systemen blir så himla dyra... Med den tanken i bakhuvudet kanske man kan förstå hur det svenska försvaret kan bränna över 40 miljarder trots att det känns som att vi inte får nåt för pengarna - förutom dessa förbannade osäljbara JAS.

En annan sak är att även om vi själva producerar olika vapensystem så är vi ändå beroende av underleverantörer från andra länder. Både när det gäller olika färdiga system typ robotar till rena råmaterial (metaller m.m).

Tittar man dessutom på de vapen som finns i den svenska armén så är det ju inte några svenska vapen (även om de licenstillverkas här):

AK5 är en FN FNC från Belgien
AK4 är en tysk H&K G3
PSG90 är ett brittiskt Accuracy International L96A1 AW
Pistol 88 är en tysk Glock 17
AG90 är ett amerikanskt Barrett M82A1
KSP90 är en belgisk FN Minimi
KSP58 är en belgisk FN MAG
Granatspruta 40 mm är en amerikansk SACO Defense Mark 19 Mod 3
Tung kulspruta 12,7 mm är en belgisk FN 12,7 mm

Osv.

Trots sitt utrikiska ursprung fungerar de alldeles utmärkt i norra Sverige under vintern.
Citera
2007-03-08, 01:39
Medlem
Kapten Stofils avatar
Citat:
För det första förstår jag inte varför egenutvecklade vapensystem är så fel. Kan man producera dessa i hemlandet utan att behöva frakta dem t.ex tvärsöver Atlanten garanterar man att man håller sin militära styrka självförsörjd. Skall vi månne importera matransoner (frysformat, jägarportioner m.fl tilltalsnamn) från andra sidan Atlanten också, istället för att utveckla våra egna.

Felet med egenutvecklade vapensystem är att det blir så astronomiskt dyrt (i synnerhet när vi inte lyckas sälja dem till andra).

Vapensystemen är idag väldigt komplexa och de innehåller ofta delar som vi ändå måste importera (se JAS). Vi blir inte självförsörjande även om vi har egenutvecklade vapen. Den tiden är förbi.

Kul att du bryr dig om bassarnas ransoner men kan vi dra upp diskussionen ovanför frystorkad mat-nivån....

Självklart ska vi ha material som är utprovade för svenska förhållanden är det någon som sagt något annat?

Citat:
För övrigt är jag mer inne på att elda upp ditt hus medan du förvirrat försöker sticka till Danmark och inhandla en brandsläckare när våra industrier här hemma inte tillverkar dessa.

...eftersom du just ändrat hotbilden så har jag just skaffat brandsläckar

Citat:
Återigen; enligt mig skall vi kunna garantera vår egen befolkning ett skydd från fara, i form av hot från utländska såsom inhemska grupper/aktivister.

Låter som du är rädd för terrorister? Det är väl det mest reella hotet just nu. Hur ska du jaga dem med Strv 122 eller JAS? Parkera en pansarbat. vid brofästet och skjuta på alla som ser ut som muslimer?
Citera
2007-03-08, 01:42
Medlem
Engelbreckts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Pistol 88 är en tysk Glock 17

För fan Oddis! Allt som sägs i Die hard-filmer är inte sant!

"It's a Glock 17, a german pistol made out of poreslin. Undetectibel on all airportscanners and it costs more than your monthsalary."

Glock är österikisk hur cool Bruce Willis än är!
Citera
2007-03-08, 01:45
Medlem
Kapten Stofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engelbreckt
För fan Oddis! Allt som sägs i Die hard-filmer är inte sant!

"It's a Glock 17, a german pistol made out of poreslin. Undetectibel on all airportscanners and it costs more than your monthsalary."

Glock är österikisk hur cool Bruce Willis än är!

Nä,nä - sedan 1938 tillhör Österike stortyska riket!
Citera
2007-03-08, 15:43
Moderator
Strix m/94s avatar
Detta är...

...inte ett entydigt problem. Man kan tänka sig olika lösningar. Dels kan man ha en omfattande egen krigsmaterieltillverkning med tillhörande utveckling, dels kan man satsa på import, och dels kan man tillverka materielen men främst baserat på licenser från andra utvecklare. I regel måste man hitta kombinationer mellan dessa sätt. Sverige, liksom många andra mindre länder, blir med nödvändighet importberoende i betydande utsträckning, och måste kompensera det med egen export. Där blir dagens regelverk för krigsmaterielexport ett svårt hinder för att tillgodose Sveriges behov och intressen.
Citera
2007-03-08, 18:24
Medlem
Med glimten i ögat... Sveriges enda propagandabild för JAS Gripen ?

http://img259.imageshack.us/img259/1498/gripendemocracypp4.jpg
Citera
2007-03-08, 18:41
Medlem
Citat:
Problemet är ju bara när vi själva producerar systemen och inte kan sälja dem till andra länder att systemen blir så himla dyra... Med den tanken i bakhuvudet kanske man kan förstå hur det svenska försvaret kan bränna över 40 miljarder trots att det känns som att vi inte får nåt för pengarna - förutom dessa förbannade osäljbara JAS.

En annan sak är att även om vi själva producerar olika vapensystem så är vi ändå beroende av underleverantörer från andra länder. Både när det gäller olika färdiga system typ robotar till rena råmaterial (metaller m.m).

Tittar man dessutom på de vapen som finns i den svenska armén så är det ju inte några svenska vapen (även om de licenstillverkas här):

Trots sitt utrikiska ursprung fungerar de alldeles utmärkt i norra Sverige under vintern.

De vapen du nämnde (editerade för att slippa förbannat långt inlägg) har väl samtliga blivit justerade för just strid i 'skandinavisk' miljö? Såvitt jag vet finns det ju t.ex skillnader i H&K G3 gentemot AK4'an (inga jag kan nämna på rak arm och säkerligen spelar det inte nämnvärd stor roll). Det jag ville få fram var dock, om det inte framgått sen tidigare, att jag anser att vi bör ha kapacitet att själva tillverka de vapen vi anser att vi har behov av, istället för att köpa från utlandet (vilket innebär att vi alltid måste vara i kontakt med det landet) så bör man kunna producera på licens (som AK5, om jag inte har fel?) och därmed ha industrier i hemlandet som klarar av en viss produktion.

Angående JAS har jag fortfarande inga höga tankar om det flygplanet, så där är vi nog likasinnade.

Angående råmaterial: Ja, man kan bli isolerad från omvärlden och då stoppas tillförseln av diverse materiel, vilket leder till frågan: ingen filt eller filt? Utan att bli tramsig så; man tar det man har och man får helt enkelt försöka att hamstra i min mening.
Citera
2007-03-08, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Stofil
Felet med egenutvecklade vapensystem är att det blir så astronomiskt dyrt (i synnerhet när vi inte lyckas sälja dem till andra).

Vapensystemen är idag väldigt komplexa och de innehåller ofta delar som vi ändå måste importera (se JAS). Vi blir inte självförsörjande även om vi har egenutvecklade vapen. Den tiden är förbi.

Kul att du bryr dig om bassarnas ransoner men kan vi dra upp diskussionen ovanför frystorkad mat-nivån....

Självklart ska vi ha material som är utprovade för svenska förhållanden är det någon som sagt något annat?

...eftersom du just ändrat hotbilden så har jag just skaffat brandsläckar

Låter som du är rädd för terrorister? Det är väl det mest reella hotet just nu. Hur ska du jaga dem med Strv 122 eller JAS? Parkera en pansarbat. vid brofästet och skjuta på alla som ser ut som muslimer?

Du springer och köper en brandsläckare när en okänd person över datorn vill elda upp din kåk?

Ja, om ändå försvaret och en framtida upprustning kunde vända på en femtioöring skulle vår diskussion vara slut redan nu. Tyvärr tar det lång tid att träna manskap, bedöma utrustning som kommer gå åt (bombas, förstöras, gå sönder i Boden osv), samt hur mycket förplägnad och drivmedel man har (så slipper man ta till hästdraget artilleri, som Blitzkrieg-Tyskland) och hur mycket man anser sig behöva för att tryggt kunna freda sig.

Tar det ett år att kanske utbilda 60.000 värnpliktiga kan du gissa på hur många soldater vi skulle innehaft från 1933 till 1940, den 9:e april, då en viss fjunmustach-kille bestämde sig för att Norge skulle ingå i hans lilla sandlåda.

Sen gav jag som ovan en kanske lite flummig eller lullig förklaring till hur jag ser på importerade vapens vara eller icke vara. Jag anser att vi i kristider skall ha de resurser som behövs för att snabbt kunna vända taggarna utåt och om möjligt försöka morra lite mer än vad vi egentligen kan bita ifrån oss.
Citera
2007-03-09, 00:55
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
jag anser att vi bör ha kapacitet att själva tillverka de vapen vi anser att vi har behov av, istället för att köpa från utlandet (vilket innebär att vi alltid måste vara i kontakt med det landet) så bör man kunna producera på licens (som AK5, om jag inte har fel?) och därmed ha industrier i hemlandet som klarar av en viss produktion.

Problemet är ju att även om vi tillverkar på licens så behöver vi ju råmaterial från utlandet i princip alla fall... Sverige är beroende av andra länder, vi är inte självförsörjande när det gäller krigsmateriel - för att inte nämna det allra viktigaste: drivmedel.
Citera
2007-03-09, 05:28
Medlem
Citat:
Problemet är ju att även om vi tillverkar på licens så behöver vi ju råmaterial från utlandet i princip alla fall... Sverige är beroende av andra länder, vi är inte självförsörjande när det gäller krigsmateriel - för att inte nämna det allra viktigaste: drivmedel.

"Tar det ett år att kanske utbilda 60.000 värnpliktiga kan du gissa på hur många soldater vi skulle innehaft från 1933 till 1940, den 9:e april, då en viss fjunmustach-kille bestämde sig för att Norge skulle ingå i hans lilla sandlåda.

Sen gav jag som ovan en kanske lite flummig eller lullig förklaring till hur jag ser på importerade vapens vara eller icke vara. Jag anser att vi i kristider skall ha de resurser som behövs för att snabbt kunna vända taggarna utåt och om möjligt försöka morra lite mer än vad vi egentligen kan bita ifrån oss." -Författaren.

Det jag menar är alltså att man via hamstring och förutbildning av manskap kommer rätt hyfsat långt. Själva materialdetaljen är inte det största problemet, utan att man utbildar för få.

Sen ser jag (obs! att det bara är jag, så) hellre att vi får fram vapen här så snart som möjligt, än att ingå handelsavtal med t.ex staterna och behöva vänta den tid det nu kan ta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in