Citat:
Ursprungligen postat av AlexGotAGun
För det första förstår jag inte varför egenutvecklade vapensystem är så fel. Kan man producera dessa i hemlandet utan att behöva frakta dem t.ex tvärsöver Atlanten garanterar man att man håller sin militära styrka självförsörjd. Skall vi månne importera matransoner (frysformat, jägarportioner m.fl tilltalsnamn) från andra sidan Atlanten också, istället för att utveckla våra egna. Det känns enligt mig (ja, enligt mig, jag är varken en proffstyckare, expert eller liknande på området, utan kör helt med mitt egna tänkande) bättre att vi försöker fixa alla förutsättningar här i hemlandet istället för att låta andra ta fram idéer åt oss.
Såvitt jag vet är också många av våra vapen och fordonssystem anpassade för vår miljö och för krigföring i den miljön. Dvs. att jag undrar hur ett pansarskott modell 'Brazilien' fungerar när det är -15 i Boden och snödrivorna står tätt.
Problemet är ju bara när vi själva producerar systemen och inte kan sälja dem till andra länder att systemen blir så himla dyra... Med den tanken i bakhuvudet kanske man kan förstå hur det svenska försvaret kan bränna över 40 miljarder trots att det känns som att vi inte får nåt för pengarna - förutom dessa förbannade osäljbara JAS.
En annan sak är att även om vi själva producerar olika vapensystem så är vi ändå beroende av underleverantörer från andra länder. Både när det gäller olika färdiga system typ robotar till rena råmaterial (metaller m.m).
Tittar man dessutom på de vapen som finns i den svenska armén så är det ju
inte några svenska vapen (även om de licenstillverkas här):
AK5 är en FN FNC från Belgien
AK4 är en tysk H&K G3
PSG90 är ett brittiskt Accuracy International L96A1 AW
Pistol 88 är en tysk Glock 17
AG90 är ett amerikanskt Barrett M82A1
KSP90 är en belgisk FN Minimi
KSP58 är en belgisk FN MAG
Granatspruta 40 mm är en amerikansk SACO Defense Mark 19 Mod 3
Tung kulspruta 12,7 mm är en belgisk FN 12,7 mm
Osv.
Trots sitt utrikiska ursprung fungerar de alldeles utmärkt i norra Sverige under vintern.