2007-03-05, 15:12
Medlem
Varför har vi nästan inget militärt försvar? Hoten från "Björnen" i öst ökar och nu när ekonomin går så bra borde vi väl rusta upp ordentligt tycker man. Varför görs det inte?
Citera
2007-03-05, 15:16
Medlem
Bazzarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerArnold
Varför har vi nästan inget militärt försvar? Hoten från "Björnen" i öst ökar och nu när ekonomin går så bra borde vi väl rusta upp ordentligt tycker man. Varför görs det inte?

Kvalité vs kvantitet kanske? Håller personligen med att vi har på tok för lite värnpliktiga som utbildas varje år... lagom vore väl runt 20 000, iställer för strax under 10 000 som det är i dagens läge...
Citera
2007-03-05, 15:25
Medlem
Kapten Stofils avatar
Citat:

Kan du redovisa Rysslands hot mot Sverige?

I dagsläge är det väl inte någon vettig analytiker som anser att vi bör bygga upp ett invasionsförsvar av tidigare modell.

Ryssland har helt enkelt inte resuser för att starta krig om EU och absolut inga politiska agendor åt det hållet.
Citera
2007-03-05, 15:28
Medlem
rejmans avatar
stor risk att nått land anfaller Sverige?
Citera
2007-03-05, 15:30
Bannlyst
Vi är med i EU. Jag inbillar mig att resten av EU inte stillatigande skulle sitta och se på när bolsjevikerna väller in över gränserna. Vi kan nog vara förvissade om att ifall det smäller så har vi kompisar i Bryssel.

Det är ungefär som om Mexico skulle rulla i bandvagnar i Texas, skulle inte resten av USA reagera?

// Roger P.
Citera
2007-03-05, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Stofil
Kan du redovisa Rysslands hot mot Sverige?

Nej, men det är en känsla som framsmugit på senaste när man sett tillståndet landet befinner sig i och hur dess ledare förefaller lida av både paranoia och schizofreni.

Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Vi är med i EU. Jag inbillar mig att resten av EU inte stillatigande skulle sitta och se på när bolsjevikerna väller in över gränserna. Vi kan nog vara förvissade om att ifall det smäller så har vi kompisar i Bryssel.

Det är ungefär som om Mexico skulle rulla i bandvagnar i Texas, skulle inte resten av USA reagera?

// Roger P.

Men är det inte bättre om vi kunde stå på egna ben? Även om det inte är så troligt nu så vet man ju inte om vi eventuellt hamnar i konflikt med kontinenten i framtiden och således behöver vara mer fristående. Då kan ett starkt försvar behövas.
Citera
2007-03-05, 15:47
Medlem
komp asss avatar
Saken är att man planerar inte för dagens försvar idag. Det gjordes för 10 år sedan. Så det är den tänkta hotbilden om sisådär 10 år som man skall försöka fantisera ihop.
Citera
2007-03-05, 15:56
Medlem
micke_hs avatar
Citat:

Det kan du fråga miljöpartiet och övriga vänsterfjantar om.
Citera
2007-03-05, 16:12
Medlem
Bazzarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Det kan du fråga miljöpartiet och övriga vänsterfjantar om.

dra inte alla vänster"fjantar" över en kant... jag är vänster, men anser fortf att ett försvar är bra att ha
Citera
2007-03-05, 16:23
Bannlyst
Citat:
Men är det inte bättre om vi kunde stå på egna ben? Även om det inte är så troligt nu så vet man ju inte om vi eventuellt hamnar i konflikt med kontinenten i framtiden och således behöver vara mer fristående. Då kan ett starkt försvar behövas.
Sverige är inte i position att avvärja ett ryskt/europeiskt angrepp. Sverige skulle svårligen kunnat fäkta bort vilket europeiskt i-land som helst eftersom vi dels har en jävla massa obevakad gräns och dels en ganska liten befolkning. I och med att vi nästan inte har någon yrkesmilitär så handlar det snarare om att fördröja fienden än att stoppa honom. Oavsett vilket så är vi beroende av grannar och allianser för att stå emot ett angrepp. EU är en förträfflig allians. NATO hade varit ytterliggare en försäkring, men dit ville inte sosseriet gå.

// Roger P.
Citera
2007-03-05, 17:06
Medlem
Kapten Stofils avatar
Jag försöker fantisera ihop en framtida militär hotbild - men tyvärr, jag lyckas inte.

Finland är väldigt nära NATO. Baltstaterna är väl redan Nato-medlemmar (?). Polen är medlem i Nato.

Ryska "Björnen" är och förblir i överskådlig tid ganska skabbig. Deras stridspiloter får inte ens timmar nog för att upprätthålla ett svenskt A-cert.

Nej, vänta, nu kom jag på en framtida hotbild:
Ryska forskare återupplivar Stalin. Sen upptäcker de ett nytt supervapen som de hotar EU, Kina och USA med samtidigt som de invaderar Sverige (utan att använda supervapnet) - ja då kanske vi kunde ha nytta av ett invasionsförsvar.
Citera
2007-03-05, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rejman
stor risk att nått land anfaller Sverige?

Ja med tanke på att vi har 20% av världens kända uran-tillgångar så är hotbilden emot oss rätt stor. Specielt ifall ryssen vill säkra det. Dock så blir det en strid emellan EU och Ryssen då, eftersom vi redan nu har avtal att EU ska ha första tjing på försäljningen av det ifall de begär det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in