Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Stofil
Jag tog exemplet med Frankrike-Tysklan för att belysa det här med "timing" i rustningar och hur snabbt de kan bli hopplöst föråldrade. Blanda inte in Sverige (-39-45) i det exemplet.
Maginotlinjen var inte hopplöst föråldrad, den var tvärtemot så bra skyddad att fienden fick utvecklas (läs ta till en taktisk plan från första världskriget kallad 'Schlieffenplanen') för att ta sig runt den. Annars skulle de utan tvekan ha fastnat och blivit stillasittande i ett värnkrig på nytt. När tyskarna gick in i Belgien, vid Meuse under första världskriget fanns då samma fort som man stormade med fallskärmstrupper 1940. För att bräcka dessa under första världskriget tog man då till sig av 305 millimeters jättehaubitsar genom forten.
Genom att simpelt nog hindra fallskärmstrupperna från att landstiga ovanpå forten som de gjorde vid Meuse (idag lär man sig att vid t.ex bebyggelsefortifikationer att 'skräpa ner' väntade landningsplatser med trådnät, försvarsladdningar, armeringsjärn, räls, fordon osv) skulle man eventuellt kunnat hamna i ytterligare ett långvarigt krig. Detsamma gällde vid Norge då det var rena chansningen att de tog sig igenom torpedbatterier och kustbatterier (som var, tack vare 'sparsamhet' dåligt rustade och uppgraderade samt dåligt bemannade).
Slutsatsen jag drar av det här var att Tyskland lyckades så fint med sin blixtaktik vid bl.a Norge och Frankrike-Belgien tack vare dåligt förberedda soldater och dåligt förberett försvar.
Sen förstår jag inte alls hur man snackar om föråldrade detaljer och dessutom tar en jämnförelse mellan Frankrike och Tyskland. Fransmännen satt på tyngre och i vissa fall bättre pansar och var till stor del mekaniserade, Tyskland satt inne på lättare stridsvagnar/fordonsenheter och hästdraget kavalleri. Så teknikmässigt skiljde de sig inte åt värst mycket, utan rent överraskningsmässigt i fallet Norge så uteblev en mobilisering under lång tid och fienden hann tillskansa sig hamnar och flygplatser och tvingade både regering och kungafamiljen (förstnämnda beslutsfattare i stort) till flykt. I Belgien överrumplade de ett dåligt bemannat fort och öppnade dörren för att via en flankmanöver kringränna fransmännen.
Sen så sitter väl Sverige inte direkt på dåliga resurser, i dagsläget tror jag mycket väl att vi med rätt folk och kompetens kan utveckla ett bra försvar som kan slå till mot utomstående som vill hota våra intressen. Inte det gamla invasionsförsvaret alla tycks frukta värre än Ivan, utan kanske ett mer nytänkande försvar bestående av något hopkok i form av Irak-insurgent. Bara lite plojjande.
Ang cykelskyttesaken; att byta däck på en cykel tar inte lång tid. Att slanga bensin från den övergivna personbilen 5 kilometer längre bort från vägen bara för att vid lastbilen inse att du behöver diesel däremot... det tar tid.
I övrigt är Oddballs inlägg ovan guld värt och beskriver i mycket om och men de tankar och åsikter jag står för i fråga om vad jag anser om det svenska försvaret.