Citat:
Ursprungligen postat av Kapten Stofil
Textradda.
Jag tycker det verkar lite fåfängt, om du ursäktar, att dra parareller gentemot Frankrike Tyskland när det är Sverige som är i bilden. När andra världskriget var ett faktum var Sverige i princip beroende av bl.a Tyskland för att fixa införsel av viktiga resurser och materiel (kort sagt; det fanns inga att handla med när sundet mellan Danmark/Sverige var proppat med minor och när tyskarna besatte Narvik) - vi är en neutral nation och inge stormakt som Frankrike, dåvarande Sovjet, England (GB), eller Tyskland. Vi borde väl alltså då sträva efter en inhemsk vapenindustri och fordonsindustri?
Att utbilda soldater på handeldvapen (blir aldrig inaktuellt), soldatmässighet (blir aldrig heller inaktuellt såvida man inte är efterbliven) liksom att lösa en uppgift (anfallsstrid, lokalförsvar eller kanske t.o.m att uppträda som motståndsman i en ockupation) kostar inte mycket.
Jag skulle snarare tro att pengarna går till mycket PR, mycket JAS-mygel/försäljningskampanjer/uppgraderingar/promotioning osv osv. Har ingen källa så folk får gärna kommentera/racka ner på det här, men vad jag hört är att cirka 20 av våra 41-44 miljarder kronor per år går till flygplanets svarta hål.
Hur mycket som går "förlorat" på att kontraktanställa soldater, att gå ut med en viss summa i dagspenning/utbildningspremie till vpl, försäkringspengar m.fl roligheter (anpassa M90 till kvinnomått, eller vad var det nu?) vet jag inte heller. Men varje öre räknas tydligen.
(Sen var det väl mer så att Tyskarna satt på en 'nytänkande' idé som skiljde sig från de övrigas idéer om fortifierade system. Frankrike var ju bara ett av många exempel utöver Belgien och Nederländerna liksom Norges kustfort/kustbatterier?)
Pratar vi dessutom ekonomi vore det kul att veta om någon med matematiskt sinne kan räkna ut vad det kostar att återuppbygga storstäder som blivit pulveriserade, människoliv som gått till spillo och annat hemskt som kan tillåtas hända om man inte håller igen luckan?
(För övrigt undrar jag varför folk ser cykelskytte som något hemskt. Det krävs varken bensin/diesel/drivmedel eller speciellt mycket service av en cykel

)