2007-06-16, 17:39
Medlem
skalman1973s avatar
Tja finns för det första ingenting som gör att vi behöver ett försvar i skala av ett invasionsförsvar Krig idag förs först och främst med monetära medel ......... krig kostar pengar och om man har mer pengar än motståndaren vinner man ........... som hotbilden ser ut idag så är ett hot innefrån mer realistiskt eftersom ryssland är beronde av väst för att få sina monetära behov tillfredställda via export .

En försvars analys täcker liksom ett ganska brett spektrum

1 Ekonomisk analys
2 Militär analys
3 Kulturell analys
4 Religös analys
5 strukturell analys
6 Politisk analys

och nu har jag bara tagit upp dom 6 viktigaste
Den ekonomiska analysen kommer alltid först då man via ekonomiska mönster kan se om dom ställer om produktionen till tex batterier för ubåtar / stridsvagnar ..... DET är i regel alltid den ekonomiska analytikern som larmar först då han märker att ekonomiska medel styrs om ........ sen så hakar resten av underättelsetjänsten på och detaljstuderar landet i fråga
kan även passa på att nämna att must har i snitt 2 officerare vid varje utbildningsförband syftet får ni själva klura ut
sen finns det minst 1 must relaterad officer vid varje FOSTAB
Och sen har vi ju militärattacherna som är knutna till must
Sen finns det i regel en person knuten till must vid varje mission för att kunna uppdatera hotbilden på plats en anlys kan liksom ändras över natten
Och dom flesta som arbetar med något åt must vet inte ens om det själva doktorsavhandlingar kan tex användas till mycket
Citera
2007-06-16, 17:56
Medlem
ZätaGustavs avatar
Inte behöver väl vi rusta upp. Vi har ju hemvärnet som borgar för vår fred och frihet. Det som hemvärnet inte klarar lär ju knappast den reguljära krigsmakten fixa.
Citera
2007-06-16, 18:23
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaGustav
Inte behöver väl vi rusta upp. Vi har ju hemvärnet som borgar för vår fred och frihet. Det som hemvärnet inte klarar lär ju knappast den reguljära krigsmakten fixa.
Nja vet inte riktig om jag enbart vill förlita mig på hemvärnet Inte för att det är något fel på dom som komplement för det ska vara fan så svårt att slå någon på dess egen bakgård
Citera
2007-06-16, 18:34
Medlem
HampaLampas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZätaGustav

Tar det som ett skämt och skrattar lite därefter.
Hemvärnet?

Vi skulle inte överleva en vecka om island invaderade oss och vi enbart fick ha hemvärnet.
Citera
2007-06-16, 18:53
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HampaLampa
Hemvärnet?

Vi skulle inte överleva en vecka om island invaderade oss och vi enbart fick ha hemvärnet.
Nja där håller jag inte med dig riktigt synd att nervärdera ett sådant förband av sammansatta kompetenser som dessutom känner sin planhalva HV har en tendens att lära av varandra som är ganska nyttig önskar fm tog till sig mer av det konceptet
Citera
2007-06-16, 19:11
Medlem
HampaLampas avatar
jag har själv mött delar av HV i strid det senaste halvåret, jag vet vad de går för.
Och då hade de till och med tillgång till vår Bataljons radio.
Visst är det trevligt med HV.
Men när det väl kommer till kritan är de inga höjdare i fältmässighet osv.
De får ganska lätt stryk.
Det enda stället de har en egentlig chans är i stan.
Det är framför allt deras brist på utrustning- (förutom då att de är ofta ganska välgödda).

Så jag har själv 'dödat' dessa HVare i strid. Och vet vad (i alla fall de vi mötte) går för.
Citera
2007-06-16, 20:59
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
jag har själv mött delar av HV i strid det senaste halvåret, jag vet vad de går för.
Och då hade de till och med tillgång till vår Bataljons radio.
Visst är det trevligt med HV.
Men när det väl kommer till kritan är de inga höjdare i fältmässighet osv.
De får ganska lätt stryk.
Det enda stället de har en egentlig chans är i stan.
Det är framför allt deras brist på utrustning- (förutom då att de är ofta ganska välgödda).

Så jag har själv 'dödat' dessa HVare i strid. Och vet vad (i alla fall de vi mötte) går för.

Lovar att har du mött föredetta fo18 så skulle du varit glad om det vore övning riktigt brutala jävlar har mött dom under vilka omständigheter är däremot hemligt vill inte identifiera mig själv men skulle iaf agera svamp plockare och det var ingen angenäm upplevelse ........ men tror förvisso att det är på grund av viss Algotsson dom ryckt upp sig känner honom personligen men är inte iblandad i HV på något vis ...... jag har liksom gett upp tanken på försvar av sverige vet liksom inte vad som är viktigast våre inre eller yttre fiender
Citera
2007-06-16, 21:03
Medlem
ZätaGustavs avatar
Citat:
Hemvärnet?

Ja, det var ett skämt. Ett dåligt skämt kanske men ett skämt.
Citera
2007-06-16, 21:15
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerArnold
Varför har vi nästan inget militärt försvar? Hoten från "Björnen" i öst ökar och nu när ekonomin går så bra borde vi väl rusta upp ordentligt tycker man. Varför görs det inte?
Det vore ju helt sinnessjukt att lägga pengar på försvaret när det inte behövs.
Citera
2007-06-16, 21:20
Medlem
Den här bilden jag tog på en hemvärnskrigare nyligen tyckte jag blev fin;

http://img403.imageshack.us/img403/838/dscn2649ro4.jpg

Inget illa menat om killen på bilden nu, han är säkerligen kompetent och ser ut att ha en god personlig utrustning också. Däremot är det ju rätt svårt att inte tänka på hur det är tänkt att killen ska överleva om han nu någon gång skulle behöva använda kulsprutan. Mot markmål är han ju ganska lagom högt upp och exponerad, mot luftmål är det hyfsat optimistiskt att tro att kulsprutan skulle ha någon större verkan.
Citera
2007-06-16, 21:45
Medlem
ZätaGustavs avatar
Tja, med hänsyn taget till att kulsprutan inte ens är laddad och att det är laddblind (?) i bandet så lär det ju knappast vara genom eld han ska dominera. Men å andra sidan kommer han ju inte att vådabeskjuta någon av sina kamrater i alla fall.

Han sitter ju skönt och bekvämt i alla fall.
Citera
2007-06-16, 21:49
Medlem
HampaLampas avatar
stämmer, blind.
haha, gillar det filtliknande han sitter på dessutom.
Ser fint ut, första parkett på ett fientligt anfall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in