Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2007-03-05, 03:28
  #1
Medlem
Det har ju de senaste åren varit ganska mycket snack om linux och liknande, på spelkonsoller. Jag har aldrig brytt mig att följa med i debatten direkt.

Vilken konsoll vill man köra *nix på i dag, om man vill ha ett alternativ som så att säga ersätter en helt vanlig PC med monitor?

Det bör ju vara prisvärt då med andra ord, eller kanske bra på något annat sätt.

Viktigt att det inte blir en "haltande maskin" på nåt sätt, utan det bör ju finnas t.ex. USB och ljud-in.

Jag fick för mig att linux på PS2 var the shit men sen när jag gjorde lite efterforskningar så visade det sig att det var inte alls lika vanligt som jag trodde.

Och PS3 är inte ett överkomligt alternativ för mig i dag.
Citera
2007-03-05, 10:54
  #2
Medlem
ants avatar
Första XBOX är det väl det enklaste skulle jag tro.
Den har ju USB (för handkontrollerna) fast med andra kontakter så man måste väl fixa nån slags adapter, och ganska lämpad hårdvara i övrigt.

Mer vet jag icke.
Citera
2007-03-05, 10:57
  #3
Medlem
unikums avatar
Xbox har bara 64mb ram. Läste en recension för ett tag sen där snubben tyckte det var segt som fan.
Ska man ha linux på en spelkonsoll så bör man nog ha en xbox360 eller ps3.
Citera
2007-03-05, 16:17
  #4
Medlem
Jag börjar ärligt talat komma fram till att det här var inte lika poppis och käckt som jag trodde.

Första Xboxen verkar vara den med mest användarstöd för sånt här, men den har som sagt 64 meg ram, varför X inte är nån vidare idé. Så det vettigaste just nu verkar vara att köra en sån som headless burk, som server.
Finns det helt vanliga USBportar på den alltså? Som operativet kommer att uppfatta som en USBport?

Det bästa för en desktopmaskin är väl antingen PS2 eller Xbox360, men PS2:an måste man köpa ett extra kit till, och Xboxen ska det tydligen vara en hewra att köra en monitor på.
Citera
2007-03-05, 17:21
  #5
Medlem
ants avatar
Ja det är USB gränssnittet som handkontrollerna kör med. 4st.


ps2 och xbox360 är det väl en massa jox med chippning och sånt...
Citera
2007-03-05, 17:35
  #6
Medlem
Vrövhåls avatar
Jag är lite sugen på att peta in linux på min PS2, inte för att direkt använda det till något utan mer som ett geekroligt experiment
Jag har dock ingen aning om hur man ska gå till väga..så det krävs en del googlande. PS2 har ju redan vanliga usb-kontakter så det borde väl gå att köra mus och tangentbord via dom?
Citera
2007-03-06, 02:31
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vrövhål
Jag är lite sugen på att peta in linux på min PS2, inte för att direkt använda det till något utan mer som ett geekroligt experiment
Jag har dock ingen aning om hur man ska gå till väga..så det krävs en del googlande. PS2 har ju redan vanliga usb-kontakter så det borde väl gå att köra mus och tangentbord via dom?

Jao, det behövs en del googling. Du behöver ett speciellt linuxkit som sagt, om jag fattat allt rätt. Detta innefattar lite shite som hårddisk , USB tgtbord etc. Det verkar dock inte som att man kan köpa dessa grejer löst utan man måste ha just kittet, kanske är det nåt chip med. Det stöds i alla fall av Sony som jag fattat det.
Citera
2007-03-06, 02:46
  #8
Medlem
m0gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybariten
Jao, det behövs en del googling. Du behöver ett speciellt linuxkit som sagt, om jag fattat allt rätt. Detta innefattar lite shite som hårddisk , USB tgtbord etc. Det verkar dock inte som att man kan köpa dessa grejer löst utan man måste ha just kittet, kanske är det nåt chip med. Det stöds i alla fall av Sony som jag fattat det.

Yay, länkar!
http://en.wikipedia.org/wiki/PS2_Linux
http://playstation2-linux.com/
Citera
2007-03-06, 18:50
  #9
Medlem
Vrövhåls avatar
Det borde ju gå att få igång linux även om man inte har det officiella kitet, men det innebär säkert en massa hackande i config-filer och kompilerande av kärnor
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback