2007-03-10, 11:51
Medlem
storytellers avatar
Skriv om något som du själv på allvar vill veta mer om, då blir det automagiskt bättre. Så gjorde jag för att få högre betyg.
Citera
2007-03-11, 14:56
Medlem
Jans0ns avatar
Händelse eller period att fördjupa sig i

Hej ärade flashbackhistoriker, nu är det så att ett stort fördjupningsarbete i Historia A ska lämnas in om en månad.

Men då jag har svårt för att bestämma mig för ett bra område, vädjar jag om hjälp här.

De enda restriktionerna vi har är att det vi skriver om ska ha ägt rum inom tidsramen 1500-1991.

Alltså, det jag vill åt är bra ämnen/händelser som ni kan tänka er är bra att fördjupa sig i.

MVH Janson

EDIT: Osäker på hurvida denna tråd ska placeras i studier/skola eller historia.
Citera
2007-03-11, 14:59
Medlem
Vagabondens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jans0n
Hej ärade flashbackhistoriker, nu är det så att ett stort fördjupningsarbete i Historia A ska lämnas in om en månad.

Men då jag har svårt för att bestämma mig för ett bra område, vädjar jag om hjälp här.

De enda restriktionerna vi har är att det vi skriver om ska ha ägt rum inom tidsramen 1500-1991.

Alltså, det jag vill åt är bra ämnen/händelser som ni kan tänka er är bra att fördjupa sig i.

MVH Janson

EDIT: Osäker på hurvida denna tråd ska placeras i studier/skola eller historia.

För att ta något speciellt så kan du ju fokusera på Preussens tillväxt under 16-1700-talet, något Sverige faktiskt hjälpte till med i början.

Eller varför inte det ottomanska rikets krackelering efter 1700-talet?
Citera
2007-03-11, 16:52
Medlem
Tjennstroums avatar
Japan kanske? Från navelskådning till välde.
Citera
2007-03-11, 16:58
Medlem
Jans0ns avatar
Alla tre förslag är intressanta och ingår i min övervägan.

Posta gärna fler .
Citera
2007-03-11, 17:05
Medlem
Tjennstroums avatar
Tjaa.. Mingdynastins fall och den manchuriska Qingdynastins övertagande av Kina.

Boerrepublikerna i Sydafrika.

Den Peru-Bolivianska konfederationen, skapande och undergång.

De Förenade Staterna som misslyckades i America, Centralamerika.

Finns mycket intressant om man tittar utanför Europa.
Citera
2007-03-11, 17:22
Medlem
Jaha Johoanssons avatar
Den arabiska slavhandeln. Skamligt bortglömd i Väst eftersom den komplicerar bilden av vita européer som roten till all historisk och nutida ondska, särskilt i Afrika, och bilden av den Andre som värnlöst offer.
Citera
2007-03-11, 20:57
Medlem
frankensteins avatar
Spanska sjukan. Aktuellt igen med tanke på fågelinfluensan, alla jämför med spanskan men få vet hur den slog.
Citera
2007-03-13, 00:49
Medlem
"Sverige; Från Stormakt till Kebabmonarki."
Citera
2007-03-13, 02:11
Medlem
Motvilligs avatar
Jag har länge funderat på att titta närmare på ett område som man nästan aldrig ser eller hör något om; centraleuropa, dvs det som under kalla kriget kallades östeuropa. Från Prag till Kiev och från Danzig till Sofia, typ. Vi tenderar att översköljas med perspektiv från Paris, London, Moskva och Washington men det känns som en ofullständig bild.

Nu skall du ju skriva en specifik uppsats så, tja, varför inte en om Polens mycket intressante och färgstarke nationalhjälte Józef Piłsudski. Han dog 1935 så det passar ju i din tidsram. En fördel jag minns från min egen tid i skolbänken är att ju konstigare ämne, desto slappare granskning och högre betyg från läraren.

http://en.wikipedia.org/wiki/J%C3%B3zef_Pi%C5%82sudski
Citera
2007-03-13, 09:59
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
En fördel jag minns från min egen tid i skolbänken är att ju konstigare ämne, desto slappare granskning och högre betyg från läraren.

Ett utmärkt råd, som åtminstone i mitt fall fungerade. Jag valde i sista årskursen på gymnasiet att göra ett specialarbete om Hegel, vilket inte mötte mer än en halvkvävd harkling från min lärare och ett Jag är säker på att du kan det här. Jag fick likförbannat högsta betyg på mitt ogranskade alster.

Följ det här rådet och välj nåt sjukt udda, som din lärare varken kommer att ha tid eller lust att sätta sig in i och det behöver ju följaktligen inte heller du göra.

Ta exempelvis Kabbalans inflytande på Pico della Mirandolas filosofi.
Citera
2007-05-08, 22:00
Medlem
Intressant ämne, historiaarbete

Ska nu i slutet av Historia A göra ett relativt stort inlämningsarbete. Man ska utgå från en frågeställning och i arbetet svara på denna så gott man kan.

Ett exempel kan vara: Varför lyckades Karl XI aldrig erövra Danmark" eller liknande.

Någon som har något intressant tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in