• 1
  • 2
2007-03-04, 16:18
Medlem
Katyas avatar
Jag ska skriva en utredande uppstats i historia a och har fått total black out! Ni kanske kan hjälpa mig med något tips? Det måste vara en frågeställning som man kan granska utifrån olika källor och på så sätt komma fram till en slutsats... Tacksam för all hjälp...
Citera
2007-03-04, 16:38
Medlem
Nissedruvas avatar
Gymnasie eller Universitetsnivå?
Citera
2007-03-05, 16:41
Medlem
Daevass avatar
Utifrån sättet han framför förfrågan på skulle en kvalificerad gissning vara att det är på gymnasial nivå.
Citera
2007-03-06, 12:07
Medlem
Katyas avatar
Nissedruva: På gymnasienivå

Daevas: Du har rätt i ditt första antagande, men jag är inte en kille utan tjej
Citera
2007-03-06, 12:33
Medlem
Daevass avatar
Tacksamma ämnen kan ju vara:
Hur påverkade Hitlers uppväxt hans senare liv?
Varför föll romarriket?
Vad hade det inneburit om Wien hade fallit 1683?
Existerade förintelsen?
m.m
Citera
2007-03-06, 14:19
Medlem
Nissedruvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Daevas
Tacksamma ämnen kan ju vara:
Existerade förintelsen?
m.m

Inte att rekommendera då du garanterat får samtal med lärare möjligtvis rektor samt max Godkänt i betyg. Välj ett ämne som "Judeförföljerser igenom Historien" istället,funkar mycket bättre i dagens PK skolor om det är bra betyg du är ute efter.

Andra ämnesförslag: Industrialismens påverkan på Sverige (en klassiker som garanterat ger fina betyg), Var Sverige verkligen neutralt under WW2?,Var det rätt att släppa atombomberna över Japan 1945?, Var Karl Xll ansvarig för stormaktsrikets fall?, Var Gustav Vasa hjälte eller tyrann?
Citera
2007-03-06, 14:30
Medlem
Daevass avatar
Jo, jag är välmedveten om trångsyntheten i dagens läroverk. Det var menat som ett skämt

Fast det var en väldigt bra idé du kom med. Skriv om hur hemskt det var för judarna under förintelsen, överdriv gärna allt, en frågeställning vore "hur många dog under förintelsen och varför ägde den rum? Då kan du svara att det finns 6miljoner bekräftade judiska dödsfall men att de i verkligheten antagligen var många, många fler.

Sedan skriver du att nazisterna låg bakom förintelsen bara för att det bästa de visste var att ritualmörda mörda spädbarn och sedan baka muffins av dem, vilka de åtnjöt samtidigt som de tittade på när judiska kvinnor tvångsvåldtogs av elefanter.

Glöm sedan inte att skriva hur synd det fortfarande är om judarna och att de jämt blir förfördelade i dagens nazistsamhälle och att de förtjänar mycket fler privilegier än vad de har idag.

Edit: jag tror att förintelsen ägde rum, men inte i den magnitud som påstås, överstående text skall tas med en nypa salt.
Citera
2007-03-06, 16:13
Medlem
buffalos avatar
Hur påverkade finska inbördeskriget finska vinterkriget? Eller något...
Citera
2007-03-06, 21:20
Medlem
Katyas avatar
Tack för alla tips
Har ni några förslag på källor man kan använda för att komma fram till en så bra slutsats som möjligt på era förslag?
Citera
2007-03-07, 00:43
Medlem
Ghazis avatar
Kolla engelska wikipedias artiklar om ämnena, och använd dig av samma källor(referera givetvis inte till wiki ). Annars är det möjligt att din lärare har några bra tips, förutsatt att denne är någorlunda kompetent...
Citera
2007-03-07, 18:44
Medlem
Imperators avatar
Om du väljer ämnet "Kvinnans plats i det romerska och det grekiska samhället kring tiden för Jesu födelse" med till exempel följande frågeställningar, Vilken var kvinnans roll i den offentliga och den privata sfären? Vilka likheter/skillnader fanns mellan Rom och Athen beträffande kvinnans roll? samt Vad beror dessa likheter/skillnader på? så kan du få två sidor med källhänvisningar. Mitt arbete får du dock inte.

(Delar ligger dock på mimers brunn )
Citera
2007-03-10, 11:43
Medlem
NickeHorrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imperator
Om du väljer ämnet "Kvinnans plats i det romerska och det grekiska samhället kring tiden för Jesu födelse" med till exempel följande frågeställningar, Vilken var kvinnans roll i den offentliga och den privata sfären? Vilka likheter/skillnader fanns mellan Rom och Athen beträffande kvinnans roll? samt Vad beror dessa likheter/skillnader på? så kan du få två sidor med källhänvisningar. Mitt arbete får du dock inte.

(Delar ligger dock på mimers brunn )

kanske till och med jämnföra med dagens samhälle^^
överdriva lite om hur fantastikst bra de faktsikt har det idag. Sen blir man mörbultad av biffiga feminister.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in