Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-05-24, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag som läkarsekreterare försöker att undvika att skriva grova omdömen när läkaren dikterar. Säger läkaren alkoholist har vi fått tillsägelse att skriva etyliker(ethyliker om det är en mottagning som inte försvenskar latin).

Sen ska vi ex inte skriva kissa, miktionera ska användas(miktion=kiss)

Och TREMOR för att beskriva etylikerns utsättningsproblem med sin drog, allt för att avskärma läkaren från sin patient?
Citera
2007-05-24, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av En jävla smartskalle
Och TREMOR för att beskriva etylikerns utsättningsproblem med sin drog, allt för att avskärma läkaren från sin patient?

Tremor används ofta, dock inte alltid
Citera
2007-05-24, 22:49
Medlem
kniebolos avatar
Citat:
Jag som läkarsekreterare försöker att undvika att skriva grova omdömen när läkaren dikterar. Säger läkaren alkoholist har vi fått tillsägelse att skriva etyliker(ethyliker om det är en mottagning som inte försvenskar latin).

Sen ska vi ex inte skriva kissa, miktionera ska användas(miktion=kiss)

Det där låter ju f-n inte klokt. Du ska väl skriva ordagrant vad läkaren dikterar.
Vem tar ansvaret om nåt blir fel för att läkarsekreteraren byter ut ord? Du?

Jag har en gång skrivit i en journal att en patient verkade nervös. Det skulle jag inte ha gjort, fick ett 2 sidor långt brev där patienten berättade att hon minsann sett detta på skärmen hos sköterskan, jag blev fullständigt sågad och nedgjord...
Citera
2007-05-24, 23:18
Medlem
För ett tag sedan skrev min läkare i min journal att jag hade normal klädstil, tyckte att det var lite lustigt när jag läste det efteråt =)
Citera
2007-05-24, 23:43
Medlem
int0xs avatar
När jag begärde ut min journal så fick jag bara ett utdrag ur den, inga läkar omdömen eller dylikt.
Har sagt att jag rökt en del hasch.. men i utdraget står det att jag är heroin missbrukare!!!!!!!!!!! har fan aldrig ens provat heroin.

vad kan jag göra åt detta? vill ju gärna veta vem som skrivit det och varför.
Citera
2007-05-25, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kniebolo
Det där låter ju f-n inte klokt. Du ska väl skriva ordagrant vad läkaren dikterar.
Vem tar ansvaret om nåt blir fel för att läkarsekreteraren byter ut ord? Du?

Jag har en gång skrivit i en journal att en patient verkade nervös. Det skulle jag inte ha gjort, fick ett 2 sidor långt brev där patienten berättade att hon minsann sett detta på skärmen hos sköterskan, jag blev fullständigt sågad och nedgjord...

Att diktera ordagrant är inte att tänka på med tanke på att läkarna inte dikterar grammatiskt korrekt Vi har många utländska doktorer och de måste man ibland skriva om hela meningar, eller helt enkelt inte skriva det de säger för att de redan sagt samma mening flera gånger redan

Sen blir man frustrerad när de säger fel diagnoskod alternativt struntar i diagnosen helt
Citera
2007-05-25, 10:30
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marielle
För ett tag sedan skrev min läkare i min journal att jag hade normal klädstil, tyckte att det var lite lustigt när jag läste det efteråt =)
Det lär ha varit en psykkontakt. I psykiatriskt status ingår klädstil och välvårdat/ovårdat yttre.
Citera
2007-05-25, 10:33
Medlem
fbes avatar
Citat:
Att diktera ordagrant är inte att tänka på med tanke på att läkarna inte dikterar grammatiskt korrekt Vi har många utländska doktorer och de måste man ibland skriva om hela meningar, eller helt enkelt inte skriva det de säger för att de redan sagt samma mening flera gånger redan

Sen blir man frustrerad när de säger fel diagnoskod alternativt struntar i diagnosen helt
Det där blir jag oroad av! Om läkarens grammatik är så otydlig att man inte vet vad han/hon menar; hur vet du då att ditt förtydligande är den korrekta tolkningen?
Hursomhelst krävs det att läkaren godkänner vad sekreteraren skrivit innan diktatet signeras, så man får väl hoppas att de kan rätta till eventuella knasigheter.
Spontant känner jag att jag hellre skriver själv än har en icke medicinskt kunnig människa att omtolka mig till vad den personen tycker är rimligt,.
Citera
2007-05-25, 14:50
Medlem
woofers avatar
Ärligt talad så är jag nog mer oroad om alla läkare själv skulle skriva allt själva. Enligt mina egna erfarenheter är många helt insnöade och verkar sakna koppling till verkligheten och omvärlden. Det är nog bra att en läkarsekreterare håller lite ordning och reda på det där. Gäller naturligtvis inte alla läkare men många behöver någon som assisterar lite.

Det är väl bra om dom skriver det läkaren menar för många läkare menar inte det dom säger Om det är något som är oklart så förutsätter jag natruligtvis att dom kontrollerar vad den gode doktorn eg menar.

Behöver jag säga att mitt förtroende för läkarkåren inte är det högsta. Det finns naturligtvis väldigt många duktiga läkare som är undantag men många borde definitivt sökt sig ett annat yrke.
Citera
2007-05-25, 15:34
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
Det lär ha varit en psykkontakt. I psykiatriskt status ingår klädstil och välvårdat/ovårdat yttre.
Fan det stämmer!
Nu när jag läser min journal, så står följande:

Citat:
Klädd i svart med en blåvit skjorta utanpå. Vårdat yttre.

Va fan har det med saken att göra?

Senare (på samma samtal) står det:
Citat:
Pat. verkar mycket påläst inom psykiatri o önskar specifikt Seroxat, Haldol och Nitrazepam som medicin.
Fick Seroxat, Risperdal o Imovane istället.

På ett annat samtal:
Citat:
Pat. uppger att han jagat o hotat en person med en yxa, men uppvisar inga som helst aggressiva tendenser.
No shit, att man kan vara aggressiv ibland, men man kan väl ha hunnit lugna ner sig inför samtalet!

O ett sista roligt citat ur min journal:
Citat:
För första gången på 8 år uppvisar pat. en aggressiv inställning, då han säger att han skall mörda xxx & yyy pga. zzz.
Citera
2007-05-25, 17:36
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Ärligt talad så är jag nog mer oroad om alla läkare själv skulle skriva allt själva. Enligt mina egna erfarenheter är många helt insnöade och verkar sakna koppling till verkligheten och omvärlden. Det är nog bra att en läkarsekreterare håller lite ordning och reda på det där. Gäller naturligtvis inte alla läkare men många behöver någon som assisterar lite.

Det är väl bra om dom skriver det läkaren menar för många läkare menar inte det dom säger Om det är något som är oklart så förutsätter jag natruligtvis att dom kontrollerar vad den gode doktorn eg menar.

Behöver jag säga att mitt förtroende för läkarkåren inte är det högsta. Det finns naturligtvis väldigt många duktiga läkare som är undantag men många borde definitivt sökt sig ett annat yrke.
Journalen skall informera andra vårdgivare (eller myndigheter) om vad som har sagts, vad som har skett och vad som har beslutats i ett möte mellan läkare och patient. Du menar alltså att eftersom alla läkare är galna är det bättre att någon som aldrig ens var i rummet fixar till lite efter eget huvud? Jag tror knappast att det ökar kopplingen till verkligheten.
Citera
2007-05-25, 17:42
Medlem
Frantics avatar
Citat:

OK Mattep74 jag tror att det är dags för dig att gå till din chef och be om en arbetsbeskrivning, du skall INTE skriva diagnos om inte läkaren sagt någon, du skall INTE omformulera hela meningar till sådant som du finner mer lämpligt, det här är mycket allvarligt.

Att woofer tycker att det är lämpligt att en icke medicinskt utbildad sekreterare skall omformulera en läkares diktamen till något som svensson skall fatta är helt befängt, journaler förs inte för ert läsande. Att kalla det "hålla ordning och reda" när läkarsekreteraren efter eget godtycke ändrar i journalen är inte bara fel, det är helt galet. Jag hoppas innerligt att jag aldrig kommer hamna hos en läkare med mattep74 som sekreterare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in