Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
  • 7
  • 8
2007-05-26, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam Lowry
Vem ber man om sin journal? Om man inte vill be sin läkare finns någon annan? Kan jag be receptionisten på hälsocentralen t ex? Eller en annan läkare?

OnT; hörde förr att förkortningen GK skulle stå för gnällig kärring, nån som vet om det stämmer? Allmän kommentar för kvinnor som söker läkarhjälp för de är besatta av läkare..

Du går dit där journalen finns och begär att få ut den. Läkaren tar då ställning till din begäran och om det är ok skriver någon ut den
Citera
2007-05-26, 14:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Du går dit där journalen finns och begär att få ut den. Läkaren tar då ställning till din begäran och om det är ok skriver någon ut den
Jag måste alltså ta det med min läkare? Kan han ändra saker han vet kommer få honom prickad eller syns sånt i systemet?
Citera
2007-05-26, 14:47
Medlem
kniebolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Förvisso OT och kanske eg grund för en egen tråd men detta låter ju knappast som något som främjar patientsäkerheten. Vet själv hur inteligent jag är efter att ha jobbat 16 timmar dom få ggr det förekommit. Finns det inga lagar som tvingar en läkare till en viss tids dygnsvila? Sådana regler finns ju för många andra yrken.

Kanske OT men jag vet ju hur kvaliten på mina diktat och kanske även omdömet vad gäller formuleringar sjunker exponetiellt med arbetad tid. Dessutom är det ju så att på akuten måste man diktera snabbt eftersom det hela tiden sitter patienter och väntar.

Det finns EU-regler om att man måste ha minst 11 h vila per dygn. Däremot medger dessa regler att arbetsgivaren sätter dygnets brytpunkt godtyckligt. I mitt fall sätter man brytpunkten kl 20.00. Då arbetar jag 0800-2000 (dygn 1 med 12 h vila) och går sedan direkt på nästa pass 2000-0800 (dygn 2 med 12 h vila).
Citera
2007-05-26, 14:47
Medlem
kniebolos avatar
Citat:
Jag måste alltså ta det med min läkare? Kan han ändra saker han vet kommer få honom prickad eller syns sånt i systemet?

Alla ändringar syns...
Citera
2007-05-26, 15:09
Medlem
Patientjournallagen för den som undrar:
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19850562.htm

Alla ändringar SKA synas. Precis lika
viktigt som i bokföring t ex.

För övringt anser jag nog att en LS
borde ha någon form av vårdutbildning
i botten för att kunna förstå helheten i
vad den ska skriva om, t ex Uska.
Citera
2007-05-26, 15:40
Medlem
woofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kniebolo
Kanske OT men jag vet ju hur kvaliten på mina diktat och kanske även omdömet vad gäller formuleringar sjunker exponetiellt med arbetad tid. Dessutom är det ju så att på akuten måste man diktera snabbt eftersom det hela tiden sitter patienter och väntar.

Det finns EU-regler om att man måste ha minst 11 h vila per dygn. Däremot medger dessa regler att arbetsgivaren sätter dygnets brytpunkt godtyckligt. I mitt fall sätter man brytpunkten kl 20.00. Då arbetar jag 0800-2000 (dygn 1 med 12 h vila) och går sedan direkt på nästa pass 2000-0800 (dygn 2 med 12 h vila).

Men med hänsyn till patientsäkerheten tycker du själv att det är lämpligt att jobba 24-timmars pass? Jag kan tänka mig att arbetstempot särskilt på akuten kan vara rätt högt och stressigt och då sjunker ju koncentrationsförmågan snabbt.
Citera
2007-05-26, 15:53
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Vem ber man om sin journal?
tänk på att de kostar pengar att få ut sin journal, i vissa fall rätt mycket pengar.
Citera
2007-05-26, 16:29
Medlem
kniebolos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woofer
Men med hänsyn till patientsäkerheten tycker du själv att det är lämpligt att jobba 24-timmars pass? Jag kan tänka mig att arbetstempot särskilt på akuten kan vara rätt högt och stressigt och då sjunker ju koncentrationsförmågan snabbt.

Jag tycker ur patientsäkerhetssynpunkt att det är djupt olämpligt.
Det är dessutom djupt olämpligt ur arbetsmiljösynpunkt, själv ligger jag ofta helt däckad efter ett sådant pass med svår huvudvärk.
Men arbetsgivaren bestämmer, vi har som bekant i det närmaste monopol inom sjukvården. Att offentliga arbetsgivare skulle vara bättre för personalens arbetsmiljö är fel (helt OT).
Citera
2007-05-31, 20:16
Medlem
canonens avatar
ett par generalfel i journaler

http://humorix.nu/citat/sjuk1.html
Citera
2007-05-31, 21:52
Medlem
Yosarians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Jag som läkarsekreterare försöker att undvika att skriva grova omdömen när läkaren dikterar. Säger läkaren alkoholist har vi fått tillsägelse att skriva etyliker(ethyliker om det är en mottagning som inte försvenskar latin).

Sen ska vi ex inte skriva kissa, miktionera ska användas(miktion=kiss)
Enligt lag skall man så långt som möjligt föra journal på sånt språk att kan förstås av lekmän. Tror nog att "alkoholist" är mer uppenbart för de flesta än "et(h)yliker". Föresten "miktionera", vilken kvällkurs gick du egentligen? Läs på!
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in