Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-03-06, 20:52
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stray_dog
Har aldrig hört talas om någon som fått sin journal förstörd och jag kan tänka mig att det krävs rätt starka skäl. Däremot så vill jag nämna att känsliga journaler som tex inom psyk eller ungdomsmottagningar etc verkar vara extra svåra att komma åt för utomstående om det är någon tröst.

Men det har jag! Flera gånger. himla svårt för vuxna är det inte att få journaler eller delar av journaler raderade. Speciellt inte om det förekommer felaktigheter i dem. Handlar det om pågående sjukdom/behandling är de dock inte så pigga på radering. Men allting går.
Citera
2007-03-06, 21:25
Medlem
bockerss avatar
Hittade en pdf på denna adress:
http://www.lio.se/upload/Landstningsgem%20dok/Avgiftshandboken/FLIK%2010%20-07%20Kompl%20best.pdf
Den förklara hur det ligger till i östergötland:

Citat:
avgift för kopior av allmänna handlingar och för utskrift ur datasystem
(svart/vitt tryck)
en till nio sidor utan avgift,
den tionde sidan 50 kronor
för varje sida därutöver 2 kronor/sida,
Ska man orka bry sig är frågan?
Citera
2007-03-06, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Andra, specificerade psykosociala problem.

Vad betyder det?
Citera
2007-03-06, 22:53
Medlem
Schaffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bockers
http://www.lio.se/upload/Landstningsgem%20dok/Avgiftshandboken/FLIK%2010%20-07%20Kompl%20best.pdf

Ja det får bli din uppgift att ta reda på hur man gör och framförallt vilken anledning man ska ange för att vara säker på att få den raderad. Känner du en läkare eller sjuksköterska så vet du aldrig vad de läser innan de går och lägger sig. Din journal skulle jag tro. Finns nog mycket smaskigt i den.
Citera
2007-03-07, 00:58
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffen
Vad betyder det?

Det är svaret på frågan vad koden Z65.8 står för. Eftersom det hänvisas till den enskilda journalen varierar de psykosociala problemen kan jag tänka mig.
Citera
2007-03-08, 12:34
Medlem
Schaffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bockers

Hur går det? Har du t ex ringt eller mailat Socialstyrelsen och bett dem skicka en lista på vilka skäl som folk angett när de fått sina journaler raderade. Säg att du jobbar som journalist om det känns bekvämare. De är skäms inte för sig.
Citera
2007-04-27, 09:20
Medlem
Bonzo666s avatar
LÄS VAD SOM STÅR I ERA JOURNALER!!!

JAG LÄSTE MIN IGÅR (över axeln på läkaren) OCH BLEV URFÖRBANNAD OCH JA.. FÖRVÅNAD!

Hade lite problem med stress och sökte något för magen som kunde lindra tillfälligt även om jag var införstådd med att det handlade om psykosomatiska symptom. När läkaren frågade om jag hade problem med diverse saker så svarade jag bara lugnt att det har vi väl alla, men min stress rör XXX. I journalen så står det att jag har problem med det ena och det andra (det som jag svarade "det har vi väl alla, men.." på) , men inte med XXX... Även att mitt illamående som tyvärr resulterade i några kräkningar (samt en mindre viktnedgång) "upplevdes som positivt av patienten"?! Jag syftade givetvis på att kräkningarna var problemet inte att jag tappade 3-4 kilon.. (jag är inte underviktig så DET var liksom inte huvudproblemet..). Felaktigheter, missvisande meningar och utan de egentliga (uppgivna) stressmomenten. Jag tycker alltså att min journal ser helt sjuk ut. Försäkingsbolaget får tillgång till detta fina omdöme senare..

Att ändra var tydligen enooormt besvärligt. Vad fan gör man då?

Tips: prata för faaaan inte med läkaren om NÅGOT vid sidan om den EXAKTA problembeskrivningen, och fråga hur de uppfattar frågan..
Citera
2007-04-27, 10:11
Medlem
tjaboooos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonzo666
Tips: prata för faaaan inte med läkaren om NÅGOT vid sidan om den EXAKTA problembeskrivningen, och fråga hur de uppfattar frågan..
eller gör som jag, skriv ner problemen på ett papper med en enkel beskrivning, då får man tid att tänka igenom det hela istället för att försöka få fram det hos läkare.

men kan säga dej en sak, samma skit förekommer hos både arbetsförmedlingen och soc också.
Citera
2007-04-27, 13:08
Medlem
Bonzo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
eller gör som jag, skriv ner problemen på ett papper med en enkel beskrivning, då får man tid att tänka igenom det hela istället för att försöka få fram det hos läkare.

men kan säga dej en sak, samma skit förekommer hos både arbetsförmedlingen och soc också.
Ja. Rätt. Men nu är "skadan" skedd och jag vill fixa det. Finns det något vettigt sätt? Är inte rättshaverist-typen och vill knappast gå till domstol..
Citera
2007-04-27, 13:23
Medlem
tjaboooos avatar
tänkte skriva sök men det är ju kört men har för mej jag läste i nån tråd i juridikavdelningen för ett tag sen att man har rätt att kräva att hela/delar av ens journal förstörs så det kan ju va nåt och kolla på.
Citera
2007-04-28, 06:32
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
tänkte skriva sök men det är ju kört men har för mej jag läste i nån tråd i juridikavdelningen för ett tag sen att man har rätt att kräva att hela/delar av ens journal förstörs så det kan ju va nåt och kolla på.

Det räcker om du tittar lite bakåt i denna tråd. Ansök hos Socialstyrelsen.
Citera
2007-05-24, 20:39
Medlem
Jag som läkarsekreterare försöker att undvika att skriva grova omdömen när läkaren dikterar. Säger läkaren alkoholist har vi fått tillsägelse att skriva etyliker(ethyliker om det är en mottagning som inte försvenskar latin).

Sen ska vi ex inte skriva kissa, miktionera ska användas(miktion=kiss)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in