Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-03-04, 23:20
Medlem
corpulentcowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabron
Hur fungerar det med journaler egentligen?

Är allt elektroniserat nuförtiden, så att en läkare i Umeå kan läsa vad en läkare i Göteborg har skrivit om mig? Kan sjuksköterskor läsa journaler om vem som helst?

Jag har ju flera bekanta som är läkare, innebär det att alla mina besök finns loggade och läsbara för dem? Litar inte ett skit på deras sekretess

Njae. Landstingen använder ett par tre olika journalsystem i landet, så allas journaler kan du ju inte läsa om du bara är behörig på ett system.

Sjukvårdspersonal (läkare, sjuksköterskor, undersköterskor, läkarsekreterare osv) har möjlighet att läsa journaler (om man har något i det journalsystemet). Men, man är bara tillåten att läsa dens journal man har en vårdrelation till. Detta kontrolleras regelbundet av arbetsgivaren.
Citera
2007-03-05, 06:22
Medlem
fbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corpulentcowboy
Njae. Landstingen använder ett par tre olika journalsystem i landet, så allas journaler kan du ju inte läsa om du bara är behörig på ett system.

Sjukvårdspersonal (läkare, sjuksköterskor, undersköterskor, läkarsekreterare osv) har möjlighet att läsa journaler (om man har något i det journalsystemet). Men, man är bara tillåten att läsa dens journal man har en vårdrelation till. Detta kontrolleras regelbundet av arbetsgivaren.
På min senaste placering fick jag höra att det finns 38 parallella journalsystem bara i Stockholms landsting!
Citera
2007-03-05, 08:58
Jag brukar kvittera ut min journal en gång om året men har väl inte hittat nått anmärkningsvärt. Stod dock att jag byggt nervgas, men det stämmer inte! Dessutom bygger man inte nervgas, man tillverkar/framställer det, vilket jag inte heller har gjort!
Citera
2007-03-05, 11:31
Medlem
corpulentcowboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fbe
På min senaste placering fick jag höra att det finns 38 parallella journalsystem bara i Stockholms landsting!

Okej. Då hade jag kanske fel på den punkten. Hursomhelst finns fler än ett journalsystem i Sverige, så man kan inte läsa allas journaler, utan bara de i det systemet man har tillgång till.
Citera
2007-03-05, 11:49
Bannlyst
vad är Z65.8 ?
Citera
2007-03-05, 15:04
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffen
vad är Z65.8 ?

Andra, specificerade psykosociala problem.
Citera
2007-03-05, 21:33
Medlem
Pritchards avatar
Om man inte jobbar i ett landsting som ej har dokumentation via datorn än. Då kan man läsa tamejfan vad man vill...
Citera
2007-03-06, 18:27
Medlem
Schaffers avatar
Jag vill rensa allt! Hur gör jag?

Först tänkte jag begära en kopia på allt. Det kan vara bra att ha kanske. Sen vill jag radera allt.

Någon som vet vem jag skickar mitt första mail till, för att få det här att hända?
Citera
2007-03-06, 18:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Schaffer
Jag vill rensa allt! Hur gör jag?

Först tänkte jag begära en kopia på allt. Det kan vara bra att ha kanske. Sen vill jag radera allt.

Någon som vet vem jag skickar mitt första mail till, för att få det här att hända?

Patientjournallag (1985:562)

"17 § På ansökan av patienten eller någon annan som omnämns i en patientjournal får Socialstyrelsen förordna att journalen helt eller delvis skall förstöras. Förutsättning för detta är dels att godtagbara skäl anförs för ansökan, dels att patientjournalen eller den del därav som skall förstöras uppenbarligen inte behövs för patientens vård och dels att det från allmän synpunkt uppenbarligen inte finns skäl att bevara journalen.

Innan ansökan slutligt prövas, skall den som ansvarar för patientjournalen beredas tillfälle att yttra sig.

Om Socialstyrelsen har avslagit en ansökan om förstöring av en patientjournal, får beslutet överklagas hos allmän förvaltningsdomstol. Om Socialstyrelsens beslut innebär bifall till en sådan ansökan, får beslutet inte överklagas.

Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten. Lag (1995:61)."
Citera
2007-03-06, 18:50
Medlem
Schaffers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pri3st
Patientjournallag (1985:562)

"17 § På ansökan av patienten eller någon annan som omnämns i en patientjournal får Socialstyrelsen förordna att journalen helt eller delvis skall förstöras. Förutsättning för detta är dels att godtagbara skäl anförs för ansökan, dels att patientjournalen eller den del därav som skall förstöras uppenbarligen inte behövs för patientens vård och dels att det från allmän synpunkt uppenbarligen inte finns skäl att bevara journalen.

Innan ansökan slutligt prövas, skall den som ansvarar för patientjournalen beredas tillfälle att yttra sig.

Om Socialstyrelsen har avslagit en ansökan om förstöring av en patientjournal, får beslutet överklagas hos allmän förvaltningsdomstol. Om Socialstyrelsens beslut innebär bifall till en sådan ansökan, får beslutet inte överklagas.

Prövningstillstånd krävs vid överklagande till kammarrätten. Lag (1995:61)."
Tack, socialstyrelsen alltså.

Någon som vet ett godtagbart själ som garanterat fungerar för att allt ska förstöras? Jag kommer ju att ta hand om journalerna själv så de ska inte behöva oroa sig för att "de" ska komma att sakna dem i framtiden.

Fy faan vad hungrig jag är nu!
Citera
2007-03-06, 20:06
Medlem
Har aldrig hört talas om någon som fått sin journal förstörd och jag kan tänka mig att det krävs rätt starka skäl. Däremot så vill jag nämna att känsliga journaler som tex inom psyk eller ungdomsmottagningar etc verkar vara extra svåra att komma åt för utomstående om det är någon tröst.
Citera
2007-03-06, 20:45
Medlem
bockerss avatar
Denna tråden var intressant läsning. Jag har inte haft behov att besöka läkare så ofta förutom rutinkontroller men man kanske ändå borde kolla upp vad de kan ha för info om mig. Någon som vet hur man går till väga om man bor i östergötlands län?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in