2011-01-01, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supermarine
Hade det tvivelaktiga nöjet att få följa hennes argumentation när hon tog med sig ungarna till Myrorna för att köpa kläder. Den ena dottern som såg ut att vara någonstans runt tretton -fjorton år tog Carin fram ett plagg åt. Ungen sade:
Men den här är ju sliten .
Carin Götblad svarade:
Jo men den är ju jättefin. Det är ju din favoritfärg lila.

Litet märkligt att hon handlar begagnade plagg på Myrorna åt sina barn. Hon måste ju tjäna åtminstone 50-60-70 000 som länspolismästare. Har hon verkligen inte råd att köpa nya plagg åt dem? Det verkar som om hon måste vara oerhört snål. Vem vill annars handla på Myrorna. Det är ju inte så att hon är en person som inte blir igenkänd men det struntar hon tydligen i. Barnen kan ju inte ha det så roligt i alla fall om hon väljer att handla kläder åt dem på Myrorna. Märkligt.

115.000:-/månad
Citera
2011-01-01, 10:30
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Tycker hon är osolidarisk som inte delar med sig av alla sina tänder till de tandlösa barnen i Bolivia. Hon har ju för mycket tänder, de rika i väst äger 60% av världens tänder och Götblad har ensam tillgång till 12,3% av jordens tänder.

Hennes fula tänder, är de av porslin? Fanns inte tandreglering på den tiden hon var barn?
Citera
2011-01-02, 00:48
Avslutad
Citat:
Hade det tvivelaktiga nöjet att få följa hennes argumentation när hon tog med sig ungarna till Myrorna för att köpa kläder. Den ena dottern som såg ut att vara någonstans runt tretton -fjorton år tog Carin fram ett plagg åt. Ungen sade:
Carin Götblad svarade:

Litet märkligt att hon handlar begagnade plagg på Myrorna åt sina barn. Hon måste ju tjäna åtminstone 50-60-70 000 som länspolismästare. Har hon verkligen inte råd att köpa nya plagg åt dem? Det verkar som om hon måste vara oerhört snål. Vem vill annars handla på Myrorna. Det är ju inte så att hon är en person som inte blir igenkänd men det struntar hon tydligen i. Barnen kan ju inte ha det så roligt i alla fall om hon väljer att handla kläder åt dem på Myrorna. Märkligt.

Många plagg på Myrorna håller betydligt högre kvalitet än nytillverkade kläder och man kan hitta en del fint där. Carin kanske väljer att lägga pengarna på annat och kan dessutom liksom många andra ha ett starkt miljötänk bakom sitt second hand-shoppande. Man måste inte vara snål för att handla på Myrorna och att hon gör det trots att hon är en offentlig person som lätt blir igenkänd tycker jag tyder på viss coolhet. Eller ska hon låta bli att panta familjens tomburkar också tycker du?

Jag vill dessutom passa på att upplysa dig om att barn faktiskt mycket väl både kan må bra och ha det roligt trots att de bär begagnade klädesplagg. Författarinnan till din kära gåsbok skulle nog ha instämt å det bestämdaste...
Citera
2011-01-02, 12:35
Medlem
Kremls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebnekaisa
Kan rekommendera P1:s "Storstadsdjungeln" från den 30 juni i år.
http://sverigesradio.se/sida/laddaner.aspx?programid=3816

Man kan riktigt känna ångesten i rösten hos Carin när hennes nyschamponerade råtta Rosa rymmer iväg ner i hålet till vildråttorna. Väldigt roligt.

Hon smet ner för att få sig en riktig gangbangskörare med svartråttorna därnere.. Nyschamponerad som hon var..

Annars från en arbetskompis i hennes närhet, osäker, beslutsobenägen, lynnig och inte särskilt kompetent eller trevlig.. Smyger med flaskan gör hon visst också.
Senast redigerad av Kreml 2011-01-02 kl. 12:39.
Citera
2011-01-02, 13:15
Medlem
Carin verkar vara en bra tjej, hittar inget osympatiskt i hennes göranden och låtanden.
Citera
2011-01-02, 19:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Många plagg på Myrorna håller betydligt högre kvalitet än nytillverkade kläder och man kan hitta en del fint där. Carin kanske väljer att lägga pengarna på annat och kan dessutom liksom många andra ha ett starkt miljötänk bakom sitt second hand-shoppande. Man måste inte vara snål för att handla på Myrorna och att hon gör det trots att hon är en offentlig person som lätt blir igenkänd tycker jag tyder på viss coolhet. Eller ska hon låta bli att panta familjens tomburkar också tycker du?

Jag vill dessutom passa på att upplysa dig om att barn faktiskt mycket väl både kan må bra och ha det roligt trots att de bär begagnade klädesplagg. Författarinnan till din kära gåsbok skulle nog ha instämt å det bestämdaste...

Vad du skriver om här, är din syn på varorna som Myrorna säljer i allmänhet. Vad jag skriver är en återgivning av det som sades i en särskild situation och omständigheterna för det som sades.

Att du tillskriver situationen "ett miljötänk" är inte detsamma som att det nödvändigtvis var Carin Götblads bevekelsegrund. Eller har du per automatik enskild insikt i andras tankemönster? Bara för att du skriver något om den livsfilosofi som du lever efter och som du dessutom uppenbarligen ser som en "förebild" för andra, så innebär inte det nödvändigtvis att det är Carin Götblads bevekelsegrunder, varken mer eller mindre. Det tyder snarare på en ganska godtyckligt stor portion självgodhet hos dig, att du anser att Götblads ideologiska inställning i propagerandet för plagget var densamma som du brukar ha i liknande situationer. Det kan du i rimlighetens namn inte ha en aning om utifrån den återgivna situationen.

Om ungen själv ser och tycker att plagget inte är till belåtenhet, så tycker jag att man som förälder kanske skall lyssna på det örat, oavsett vad din uppfattning är vad som är det generella skicket på det som Myrorna säljer. Det är i situationen helt ointressant. Tycke och smak utifrån estetiska hänseenden eller märkesrelaterade hänsynstaganden är en sak. Att argumentera för att ens barn ska gå omkring i kläder, som det själv tydligt ser har sett sina bästa dagar, är en annan.

Flickan poängterade att plagget var slitet och det hade hon rätt i. Jag tror att flickan i fråga struntar ganska mycket i din uppfattning om vad Myrorna säljer i allmänhet. Särskilt om hon själv finner att plagget är slitet när hon ska "få" det. Särskilt barn gör dessutom inte samma värderingsgrundade distinktioner som vuxna gör och i vissa situationer så är det nog trots allt bättre att låta barn vara barn istället för att vara någon slags försökskaniner för vuxnas konsumtionsideologiska tankemönster.

Det är nog jättenyttigt för barnen att i någon slags återanknytning till 70-talismens reaktionära antiimperialistiska inställning att endast bli serverade morötter, gurka och tomater på barnkalas t ex men det kanske inte är fullt lika roligt för barnen att forsceras tlll att delta i experimentet utan att bli tillfrågade. Sådana tilltag lägger nog snarare grunden för en övertygelse som är den ädla tankens absoluta motsats.

Barn är inga verktyg som ska nyttjas till att leva ut vuxenvärldens dåliga samvete. Att lära barn att leva inom ramen för hållbar utveckling kan nog uppnås på tusen andra sätt men i grund och botten handlar alla värderingar om något som man övertygar sig själv om. Inte något som pådyvlas i god indoktrineringsanda.
Senast redigerad av Supermarine 2011-01-02 kl. 20:00.
Citera
2011-01-02, 20:45
Avslutad
Citat:
Det kan du i rimlighetens namn inte ha en aning om utifrån den återgivna situationen.

Nej, men det har jag heller inte påstått. Jag menar bara att snålhet och att handla på Myrorna inte nödvändigtvis behöver vara samma sak. Carin behöver inte vara snål eller en dålig mor bara för att hon köper second hand åt sina barn.

Citat:
Om ungen själv ser och tycker att plagget inte är till belåtenhet, så tycker jag att man som förälder kanske skall lyssna på det örat, oavsett vad din uppfattning är vad som är det generella skicket på det som Myrorna säljer. Det är i situationen helt ointressant. Tycke och smak utifrån estetiska hänseenden eller märkesrelaterade hänsynstaganden är en sak. Att argumentera för att ens barn ska gå omkring i kläder, som det själv tydligt ser har sett sina bästa dagar, är en annan.

Nu är jag så gammeldags av mig att jag faktiskt anser att det är föräldrarna som bestämmer vad de köper åt sina barn, inte du eller jag eller någon annan. Många ungar tycker förresten att allt som inte är skinande splitternytt per definition är slitet och sunkigt.

Citat:
Särskilt om hon själv finner att plagget är slitet när hon ska "få" det. Särskilt barn gör dessutom inte samma värderingsgrundade distinktioner som vuxna gör och i vissa situationer så är det nog trots allt bättre att låta barn vara barn istället för att vara någon slags försökskaniner för vuxnas konsumtionsideologiska tankemönster.

Visst, men lagom är bäst. Carin kanske köper nytt åt sina ungar också ibland. Det kan ju knappast vi veta.

Citat:
Barn är inga verktyg som ska nyttjas till att leva ut vuxenvärldens dåliga samvete. Att lära barn att leva inom ramen för hållbar utveckling kan nog uppnås på tusen andra sätt men i grund och botten handlar alla värderingar om något som man övertygar sig själv om. Inte något som pådyvlas i god indoktrineringsanda.

Den verkliga indoktrineringen finner du nog i den mördande reklam som riktar sig till barn med konsumtionsmani, märkeshysteri och statushets som följd. Där ligger Myrorna i lä skulle jag tro...

Den här dokumentären tycker jag du ska ta och se, den ligger kvar t.om. 8 januari:

http://svtplay.se/v/2262403/dokumentarfilm/kopgalna_barn?sb,p115254,5,f,-1
Citera
2011-01-22, 22:41
Medlem
Hon är söt och vet alltid vad hon pratar om. Klart med flickämnepotentialen. She got "Savoire Faire". // MBE
Citera
2011-01-22, 23:17
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyBestEnema
Hon är söt och vet alltid vad hon pratar om. Klart med flickämnepotentialen. She got "Savoire Faire". // MBE

Söt?

Skojar du?
Citera
2011-01-22, 23:44
Medlem
Snurrens avatar
Citat:
Carin Götblad svarade:

Har jag missat något? Carin Götblad har väl bara en dotter som hon fick som tonåring? Jag kan ha fel, men har aldrig hört något om några hemmavarande barn.
Citera
2011-01-23, 01:31
Bannlyst
Jag har ingen aning om hur hennes familjesituation ser ut eller när hon fick barn men på sättet hon tilltalade flickan verkade det i alla fall som om det var en dotter.
Citera
2011-01-23, 01:33
Medlem
Aviarts avatar
Kan ju skvallra om att Fru Götblad har gjort en massiv plastikoperation .

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in